Iranian Agriculture News Agency

تعرفه واردات پنبه به ازای خرید پنبه داخلی کاهش یابد


مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد داد، برای حمایت از تولید داخلی، اجرای کاهش تعرفه واردات به ازای خرید پنبه داخلی توسط کارخانجات نساجی انجام شود تا تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند.


«ابراهیم هزارجریبی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه برداشت پنبه از مزارع استان های گلستان و مازندران آغاز شده است، افزود: به تازگی وزارت صنعت معدن و تجارت پیشنهاد کاهش تعرفه واردات پنبه از ١٠ درصد به پنج درصد را به دولت ارایه کرده است که به طور قطع به ازای آن، خرید داخلی انجام شود.
به گفته وی، طبق سیاست های حمایتی دولت دوازدهم نباید کاهش تعرفه واردات لطمه ای به تولید داخلی وارد کند.
وی پیشنهاد داد: در ابتدای فصل برداشت پنبه هستیم در صورتی که طی حداقل دو ماه پنبه داخلی خریداری شد، مجوز واردات پنبه صادر شود تا با واردات پنبه خارجی اختلالی در پنبه داخلی صورت نگیرد.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم واردات بی رویه و خارج از تعرفه داشته باشیم، به طور حتم برنامه خوداتکایی پنبه با مشکل مواجه می شود.

** 50 درصد پنبه مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود
وی نیاز پنبه مورد نیاز کشور را سالانه ١١٠ هزارتن عنوان کرد و افزود: نزدیک 50 درصد پنبه مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی و بقیه از محل واردات تامین می شود
مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد، امسال ١٨٠ هزارتن وشم که یک سوم آن یعنی 60 هزارتن پنبه است، تولید شود که ١٢ درصد نسبت به پارسال افزایش دارد.
هزارجریبی اضافه کرد: برای تامین نیاز داخلی امکان واردات 50 تا 60 هزارتن پنبه را داریم.
وی اظهارداشت: البته بخش صنعت ادعا دارد ما ظرفیت واردات ١٨٠ هزارتن مهلوج پنبه را داریم اما باید برای حمایت از تولید داخلی خرید داخلی پنبه انجام شود.
هزارجریبی پنبه را گیاهی راهبردی در بخش زراعی دانست و افزود: دولت مجری طرح های اقتصاد مقاومتی است و پنبه نیز جز محصولات اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

** رشد 6 درصدی سطح زیرکشت پنبه در سالجاری
این مقام مسئول گفت: اکنون سطح زیرکشت پنبه در کشور 75 هزار هکتار در ١٩ استان گرم و معتدل شمال کشور است.
وی افزود: طی سالهای گذشته شاهد کاهش سطح زیرکشت پنبه بودیم اما امسال 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش سطح داشتیم که برای توسعه کشت پنبه امیدوارکننده است.
هزارجریبی یادآورشد: ایران از دهه 50 تا 80 خورشیدی سابقه خوداتکایی و صادرات پنبه را داشتیم اما پس از سال ١٣٨٠ به بعد به دلیل پایین بودن قیمت پنبه، افزایش هزینه های کارگری، جایگزینی تولید برنج به جای پنبه در استان گلستان و مسائل بازرگانی با کاهش سطح زیرکشت مواجه شدیم.
وی تصریح کرد: می خواهیم موضوع بازرگانی پنبه نیز جزو سیاست های حمایتی قرار گیرد تا بار دیگر به خوداتکایی در این بخش برسیم.

**خرید تضمینی پنبه هرکیلوگرم ٣٢ هزارریال
وی اظهارداشت: درصورتی که بخش خصوصی خرید پنبه به قیمت مناسب انجام ندهد، دولت هرکیلوگرم پنبه را به طور میانگین به قیمت ٣٢ هزارریال خریداری می کند.
به گفته وی، سال گذشته قیمت خرید تضمینی پنبه ٢٩ هزار و ٦٤٠ ریال بوده است.

** امکان دستیابی به خوداتکایی پنبه تا پایان برنامه ششم توسعه
هزارجریبی گفت: طبق سیاست وزارت جهادکشاورزی برنامه طرح خوداتکایی پنبه تا افق ایران 1404 را در دستور کار داریم، زیرا این محصول نسبت به چغندر بهاره، برنج و یونجه کمتر آب مصرف می کند.
وی افزود: اما اگر سیاست های حمایتی دولت سریعتر صورت بگیرد، ما تا پایان برنامه ششم به خوداتکایی در پنبه می رسیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید