Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مراسم جشن سیب دماوند مطرح کرد:

سهم 11 درصدی استان تهران از تولید سیب کشور/ میانگین عملکرد سیب در استان تهران 2 برابر میانگین کشوری/ عملکرد 175 تنی باغدار نمونه سیب در استان تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مراسم جشن سیب گفت: چین و آمریکا حدود 54 درصد سیب جهان را تولید می کنند، چین با تولید 41 میلیون تن سیب، حدود 48 درصد تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص داده و ایران با تولید 1.5 میلیون تنی سیب، سهم 1.9 درصدی تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.

سهم 11 درصدی استان تهران از تولید سیب کشور/ میانگین عملکرد سیب در استان تهران 2 برابر میانگین کشوری/ عملکرد 175 تنی باغدار نمونه سیب در استان تهران

چین و آمریکا حدود 54 درصد سیب جهان را تولید می کنند، چین با تولید 41 میلیون تن سیب، حدود 48 درصد تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص داده و ایران با تولید 1.5 میلیون تنی سیب، سهم 1.9 درصدی تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به شهرستان دماوند، علی اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مراسم جشن سیب که عصر روز گذشته در دماوند برگزار شد، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی سیب دماوند در سطح ملی و بین المللی اعلام کرد و گفت: چین و آمریکا حدود 54 درصد سیب جهان را تولید می کنند، چین با تولید 41 میلیون تن سیب، حدود 48 درصد تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص داده و ایران با تولید 1.5 میلیون تنی سیب، سهم 1.9 درصدی تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین عملکرد سیب در استان تهران 2 برابر میانگین کشوری است، تصریح کرد: استان تهران با تولید 363 هزارتن سیب که حدود 222 هزار تن آن مربوط به تولید شهرستان دماوند است، سهم 11 درصدی تولید این محصول در کشور را کسب کرده است.

منصوری با بیان اینکه ارومیه با تولید 398 هزارتنی و دماوند با تولید 222 هزارتنی به ترتیب در رتبه اول و دوم تولید سیب در کشور قرار دارند، عنوان کرد: بیش ترین میانگین عملکرد سیب مربوط به شهرستان دماوند با معادل 34 تن در هر هکتار و میانگین عملکرد استان تهران 32 تن در هکتار است که برخی باغداران با تغذیه مناسب، مراقبت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری به عملکرد 175 تن در هکتار دست یافتند، این در حالی است که میانگین عملکرد سیب در کشور حدود 16 تن در هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه یکی از سرانه های مصرف مناسب کشور به سیب اختصاص دارد، افزود: سرانه مصرف سیب در کشور برای هر نفر 25 کیلو گرم است، اما سرانه مصرف سیب در کشورهای توسعه یافته جهان 14 کیلوگرم برای هر نفر است.

منصوری گفت: عراق و افغانستان کشورهای هدف صادراتی سیب ایران بوده که حدود 65 درصد واردات سیب این دو کشور از ایران انجام می شود، همچنین پاکستان و ترکمنستان متقاضیان بعدی واردات سیب تولیدی ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد سیب تولیدی استان تهران از ارقام پائیزه و مابقی از ارقام بهاره و تابستانه است، افزود: از یک هزار و 658 هکتار سطح زیر کشت ارقام بهاره و تابستانه، 53 هزارتن سیب و از 9 هزار و 520 هکتار سطح زیر کشت ارقام پائیزه، 309 هزارتن سیب در استان تهران تولید شده است.

وی عنوان کرد: استان تهران از 16 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کل کشور 185 هزار هکتار معادل 1.2 درصد کل اراضی را در اختیار دارد که تولید 5.7 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، سهم استان تهران از کل تولیدات کشاورزی کشور را به 5.5 درصد رسانده است.

منصوری بالا بودن بهره وری در بخش کشاورزی با توجه به کم بودن سطوح اراضی این بخش را از دلایل دست یابی به سهم بزرگ استان تهران دانست و اظهار کرد: انواع محصولات سبزی و صیفی در استان تهران با تولید 524 هزارتن معادل 32 درصد سهم تولید سبزی و صیفی کل کشور و انواع گل شاخه بریده با تولید یک میلیارد و 334 میلیون قطعه و معادل 54 درصد سهم تولید انواع گل شاخه بریده کل کشور، در جایگاه نخست تولید این محصولات در کشور قرار گرفته اند.

وی در ادامه اضافه کرد: قارچ با سهم 30 درصدی تولید این محصول در کل کشور و گیلاس با 84 هزارتن تولید معادل 29 درصد تولید این محصول در کل کشور هم رتبه نخست تولید در کشور را به خود اختصاص داده اند، همچنین ذرت علوفه ای با کسب سهم 15 درصدی تولید، به رتبه دوم تولید این محصول در کل کشور و سیب با 363 هزارتن و سهم 11 درصدی، به رتبه سوم تولید این محصول در کل کشور دست یافتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه طی سال گذشته 340 هکتار گلخانه جدید در استان تهران ایجاد شده، تصریح کرد: طی سال گذشته حدود 30 درصد گلخانه های احداثی کشور در استان تهران ایجاد شده و در 6 ماهه نخست سال جاری با ایجاد، توسعه و بازسازی 230 هکتار از واحدهای گلخانه ای رتبه نخست کشور در این حوزه به استان تهران اختصاص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه تجهیز اراضی کشاورزی استان تهران به سامانه های نوین آبیاری طی 4 سال گذشته، معادل کل طرح های اجرایی آبیاری تحت فشار استان تهران قبل از دولت یازدهم است، افزود: تمامی اراضی کشاورزی مجهز به سامانه های نوین آبیاری در استان تهران قبل از دولت یازدهم 29 هزار هکتار بود که در پایان سال جاری به بیش از 60 هزار هکتار می رسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید