Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

وضعیت صید در ایران پایش نمی‌شود

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید وضعیت صید در روی کشتی‌ها به منظور حفظ ذخایر آبزیان کنترل شود اما این پایش در ایران انجام نمی‌‎شود.

وضعیت صید در ایران پایش نمی‌شود

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید وضعیت صید در روی کشتی‌ها به منظور حفظ ذخایر آبزیان کنترل شود اما این پایش در ایران انجام نمی‌‎شود.

داوود میرشکار در گفتگو با ایانا بیان کرد: تعیین ذخایر آبزیان وظیفه قانونی سازمان شیلات ایران است. این سازمان ظرفیت صید را برآورد کند.

وی افزود: موسسه تحقیقات شیلات وظیفه قانونی دارد که برآورد ذخایر را انجام دهد. بعد از اینکه برآورد ذخایر توسط این موسسه انجام شد، بخشی از ذخایر را باید به صید اختصاص دهند.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نباید به مابقی ذخایر دست زد زیرا اگر این ذخایر کاهش پیدا کند، در جمعیت آبزیان تاثیر منفی می‌گذارد و بعد از چند نسل برخی گونه‌ها از بین می‌روند.

به گفته وی بهره‌برداری شیلاتی باید به گونه‌ای باشد که ابتدای امر برآورد ذخایر انجام شود. بعد میزان صید مشخص شود. گام بعدی این است که میزان صید را در صیدگاه‌ها و بر روی شناورها پایش کنند که صیادان از میزان صیدی که باید صورت گیرد، عدول نکنند.

میرشکار بیان کرد: باید میزان صیدی که انجام می‌شود با توجه به تلاش صیادی که در آب‌ها رخ می‌دهد، بررسی شده و اطمینان حاصل شود که مطابق با میزانی است که برای هر منطقه در نظرگرفته شده است. اگر میزان صید از مجوزها بیشتر باشد، باید متوقف شود. متاسفانه در حال حاضر این پایش صورت نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: پایش میزان صید باید توسط کارشناسان سازمان شیلات ایران بر روی شناورها و در صیدگاه‌ها انجام شود.

به گفته مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کنترل صید ضمنی هم وظیفه قانونی سازمان شیلات ایران است. این سازمان در رابطه با صید ضمنی وظیفه بین‌المللی دارد و باید تمهیدات روی تور شناورها ایجاد کند که صید گونه‌هایی که غیر هدف را کاهش دهد و از به دام افتادن آنها جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: انواع گونه‌های در معرض خطر انقراض مثل نهنگ‌ها، دلفین‌ها، پورپویزها، لاکپشت‌ها و کوسه‌های دریایی گونه‌های غیر هدفی هستند که ممکن است در جریان صید ضمنی دچار مشکل شوند. سازمان شیلات ایران همین طور باید از تخریب بستر دریا هم جلوگیری کنند. ولی متاسفانه سال‌های متمادی است که صید ضمنی ما در کشور بسیار بالا است و با لاشه‌هایی که در سواحل می بینیم، در می‌یابیم که گونه‌های در معرض خطر انقراض هم در تورها به دام می‌افتند و بعد ز مرگشان رها می‌شوند.

L
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید