Iranian Agriculture News Agency

سالانه 600 هزار تن چغندرقند در کرمانشاه تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سالانه 600 هزار تن محصول چغندرقند در استان تولید و توسط کارخانه های قند داخل و خارج استان خریداری می شود.

سالانه 600 هزار تن چغندرقند در کرمانشاه تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سالانه 600 هزار تن محصول چغندرقند در استان تولید و توسط کارخانه های قند داخل و خارج استان خریداری می شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، خسرو شهبازی با بیان مطلب فوق افزود: استان کرمانشاه یکی از قطب های تولید چغندرقند است و بیش از 11 هزار هکتار چغندرقند در مزارع استان کشت و کار می شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از چغندرقند تولیدی استان توسط کارخانه های قند داخل خریداری می شود و بخشی نیز به کارخانه های خارج استان حمل می شود خاطرنشان کرد: ظرفیت دو کارخانه قند موجود در استان شامل 200هزارتن و اسلام آباد غرب 120هزارتن بوده که جمعا 320 هزار تن است.

شهبازی تصریح کرد: در استان سالیانه 280 هزارتن چغندرقند مازاد بر ظرفیت کارخانه های داخل استان تولید می شود که برای رفع این مشکل و خرید چغندرقند کشاورزان هرسال از کارخانه های قند نقش جهان اصفهان، قزوین، قند اصفهان، همدان و شهرکرد، که ظرفیت کارخانه آنها از تولید استان خودشان تکمیل نمی شود دعوت بعمل می آید که خوشبختانه در چند سال گذشته در خرید چغندرقند تولیدی مازاد با توجه به برگزاری جلسات هماهنگی متعدد عملکرد قابل قبولی داشته اند .

شهبازی با اشاره به تدوین برنامه کشت و کار چغندرقند، تصریح کرد: هرسال قبل از شروع فصل کشت جلسات برنامه ریزی کشت چغندرقند با حضور مدیران کارخانه های قند فوق الاشاره ومدیران جهادکشاورزی شهرستان های استان برگزار می شود و با توجه به ظرفیت کارخانه های قند و ظرفیت کشت شهرستانه ای استان بررسی انجام شده و کلیه جوانب امر از جمله سهمیه کشت هر شهرستان و حوزه فعالیت و عقد قرارداد کارخانه های قند تعیین و ابلاغ می شود.

وی اضافه کرد: در جلسات برنامه ریزی مصوب شده که نسبت به اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص عدم کشت بدون قرارداد و یا جلوگیری از کشت مازاد بر میزان قرارداد منعقده با کارخانه های قند اقدام شود که خوشبختانه اقدامات اساسی در این زمینه انجام شده است .

وی گفت: کارخانه های قند در زمان عقد قرار داد هم به صورت شفاهی و هم مکتوب در متن قرارداد به صورت شفاف سطح کشت و حجم محصول را قید می نمایند و از کشاورزان درخواست می کنند که از کشت مازاد بر قرارداد و بیشتر از ظرفیت کارخانه قند خودداری کنند؛ اما متاسفانه تعدادی از کشاورزان به خاطردستیابی به سود بیشتر اقدام به کشت مازاد بر سطح و تعهد قرارداد می کنند و علی‌رغم اینکه به عواقب آن نیز آگاهی دارند، اقدام به کشت اضافه می کنند که نتیجه آن ایجاد مشکلاتی برای خود کشاورز و مجموعه های درگیر در خرید می شود .

شهبازی افزود: بر اساس بررسی های به عمل آمده تعدادی از کشاورزان که برای فروش محصول خود مشکل دارند معمولاً کشاورزانی هستند که با استفاده از آب غیر مجاز و بدون عقد قرارداد با کارخانه های قند اقدام به کشت کرده اند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال جاری علاوه بر کارخانه قند بیستون و اسلام آباد غرب سایر کارخانه ها نیز آماده خرید چغندرقند کشاورزان استان هستند خاطرنشان کرد: کارخانه های قند قزوین، نقش جهان اصفهان، همدان و بنیاد اصفهان هم به صورت رسمی و در قالب قرارداد در حال خرید محصول کشاورزان استان کرمانشاه هستند و کارخانه های قند شهرکرد و مشهد نیز در خرید چغندرهای مازاد برقرارداد کشاورزان استان اقدام می کنند.

شهبازی تصریح کرد: برداشت و خرید محصول چغندرقند هرساله از اواخر شهریور ماه شروع می شود و در فصل خرید روزانه 5هزارتن چغندرقند توسط کارخانجات از کشاورزان استان خریداری می شود؛ در سال زراعی جاری با توجه به پیش بینی تولید چغندر قند مازاد بدون قرارداد توسط کشاورزان، طبق هماهنگی به عمل آمده با کارخانه های قند و همکاری آنها، از دهم شهریور (یعنی پانزده روز زودتر از سال های قبل) خرید چغندرقند آغاز شده و با این اقدام امکان و ظرفیت خرید در حد 75 هزار تن افزایش یافت به طوری که تا امروز نزدیک به 265هزار تن چغندرقند از کشاورزان استان کرمانشاه خریداری شده و نسبت به آمار خرید سال گذشته در همین روز (185هزارتن بوده) مقدار 80 هزار تن بیشتر است که این کار به معنی مشکلات کمتر برای فروش محصول چغندرکاران استان است .

وی اضافه کرد: بیشترین خواسته کشاورزان تقاضای خرید محصول توسط کارخانجات داخل استان برای کاهش هزینه های حمل به کارخانجات خارج استان است که با توجه به محدود بودن ظرفیت صنعتی کارخانه های قند داخل استان این امر مقدور نیست .

شهبازی خاطرنشان کرد: در سال های قبل به علت کمبود تولید چغندرقند در کشور کارخانه های قند خارج استان برای جلب رضایت کشاورزان مبلغی را به عنوان کمک کرایه به کشاورزان پرداخت می کردند، ولی اکنون به علت افزایش تولید و رقابتی شدن آن پرداخت کرایه حمل تا محل کارخانه قند برعهده‌ی کشاورزان است که عمده نگرانی کشاورزانی که قرار داد دارند و یا ندارند، این موضوع است.

وی گفت: همچنین تعدادی از کارشناس ناظر این سازمان به صورت تمام وقت در ایام خرید در کارخانه های قند حضور دارند و ضمن نظارت برخرید توسط کارخانه های قند، به هرگونه درخواست و شکایت کشاورزان رسیدگی می کنند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید