Iranian Agriculture News Agency

نسخه شفابخش برای بیماری اقتصاد ملی



دنیای اقتصاد: امروز روز ملی صادرات است. متولی بخش تجارت کشور به مناسبت گرامیداشت این روز در پیامی «اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» و «برونگرایی اقتصاد با محوریت توسعه صادرات غیرنفتی» را نسخه‌ای شفابخش برای درمان بیماری‌های کنونی اقتصاد ملی ایران دانست.

این درحالی است که به‌اعتقاد محمد شریعتمداری برای تحقق این امر باید همه توان برای رفع موانع موجود و فراهم کردن بستر مناسب برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز را به‌کار گرفت. وی تلاش برای ارتقای بهره‌وری را موجب بلندآوازه‌شدن نام نشان‌های ایرانی در بازارهای جهانی، کشورهای اروپایی و منطقه خاورمیانه دانست و خواستار رفع رفتارهای تبعیض‌آمیز موجود و مشکلاتصادرکنندگان شد. شریعتمداری با بیان اینکه امروز سهم ایران از جمعیت جهان یک درصد و وسعت کشور نیز بیش از یک درصد است، تاکید کرده که انبوه جوانان تحصیلکرده دانشگاهی، استادان عالم، مهندسان، تکنسین‌ها، کارگران ماهر و فنی، کلکسیونی از بهترین ذخایر معدنی، موقعیت استثنایی ژئوپلیتیک کشور، مرزهای گسترده‌ آبی و دسترسی به آب‌های آزاد جهان و سرمایه‌گذاری‌های فراوان در صنعت و کشاورزی، می‌طلبد که حداقل سهم ما از تجارت جهانی، بدون نفت یک درصد باشد که برای این منظور، صادرات در افق ۱۴۰۴، حداقل ۱۸۰ میلیارد دلار، هدف‌گذاری شده است.

شریعتمداری توجه به صادرات غیرنفتی برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی که از نیازهای مبرم کشور در شرایط کنونی برای نیل به قدرت اول اقتصادی منطقه در سند چشم‌انداز است را مستلزم تلاش بی‌وقفه کارآفرینان و همه دست‌اندرکاراناقتصاد کشور، به‌ویژه اهتمام روزافزون دولت در همه سطوح در رفع موانع پیش‌رو، نوسازی صنعتی ایران و جلب مشارکت و همراهی همه‌جانبه بخش‌خصوصی و دانشگاه‌ها از یکسو و برقراری روابط توسعه‌یافته با کشورهای همسایه‌، منطقه و جهان از سوی دیگر برشمرد. وزیرصنعت، معدن و تجارت بار دیگر به نمایندگی از دولت یادآور شد که حمایت همه‌جانبه برای رفع موانع پیش‌رو، بهبود فضای کسب‌وکار، مقررات‌‌زدایی، توسعه زیرساخت‌ها، اعمال اصلاحات لازم در سیاست‌های اقتصادی به‌ویژه متغیرهای کلیدی و موثر در اقتصاد ملی با هدف تقویت صادرات غیرنفتی و حمایت مستمر از همه دست‌اندرکاران را سرلوحه وظایف خود قرار خواهد داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید