Iranian Agriculture News Agency

حجتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مطرح کرد:

واردات موز با تعرفه ترجیحی، جایزه صادراتی سیب و کشمش/ قیمت سیب در بازار بالاتر از قیمت تضمینی شد

واردات موز با تعرفه ترجیحی، در ازای صادرات سیب و کشمش، به منظور تشویق غیر مستقیم صادرکنندگان است.

واردات موز با تعرفه ترجیحی، جایزه صادراتی سیب و کشمش/ قیمت سیب در بازار بالاتر از قیمت تضمینی شد


واردات موز با تعرفه ترجیحی، در ازای صادرات سیب و کشمش، به منظور تشویق غیر مستقیم صادرکنندگان است.

به گزارش ایانا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جشن سیب در شهرستان دماوند در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: واردات موز در ازای صادرات سیب برای تشویق غیر مستقیم صادرکنندگان است که در کتاب مقررات صادرات و واردات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این نوع صادرات و واردات به صورت غیر مستقیم از صادرکنندگان پشتیبانی و حمایت می شود، افزود: واردکنندگان موز می توانند با صادرات سیب و کشمش از مزایای واردات موز با تعرفه ترجیحی استفاده کنند.

حجتی با اشاره به اینکه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره ادامه دارد، تصریح کرد: از 3 میلیون و 700 هزارتن تولید سیب 10 تا 15 درصد صادر و باقی آن در داخل کشور مصرف می شود، بنابراین ممکن است شاخه ای از زنجیره تولید در بازار داخل و شاخه دیگر آن خارج از کشور باشد.

وزیر جهاد کشاورزی نسبت به ایجاد زنجیره تولید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان ابراز امیدواری کرد و افزود: ارزش افزوده محصولات باید در زنجیره تولید درنظر گرفته شود تا بر اساس نیاز و تقاضای بازار های هدف بتوان محصول را تولید، در مزرعه بسته بندی و برای صادرات کشورهای هدف آماده کرد.

حجتی با بیان این که در بعضی موارد نیز مانند سیب درختی قیمت آن در بازار، از قیمت تضمینی نیز بالاتر است، افزود: چون قیمت تضمینی حداقل را تامین می کند که خدا را شکر وضعیت ما امسال در رابطه با سیب درختی خوب است و جشنواره سیب به نوعی جشن شکرگزاری برداشت آن است که در دماوند برگزار شد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای صادرات آن نیز تمهیداتی پیش‌بینی کردیم و دولت این اجازه را داده که هر کس سیب صادر می‌کند به ازای آن می تواند موز را با تعرفه ترجیهی وارد کند، یعنی به نوعی یارانه صادراتی در رابطه با سیب و کشمش داده می شود. در عین حال تمهیداتی نیز برای تسهیل کار صادر کنندگان پیش‌بینی شده است.

حجتی در رابطه با مقابله با دلال بازی‌هایی که به زیان باغداران است، گفت: دولت نمی‌تواند خرید و فروش انجام دهد و در هیچ جای جهان این اتفاق نمی‌افتد و بحثی که من همیشه داشتم، بحث زنجیره تولید در شاخه‌های مختلف تولید از مزرعه تا سفره است که توسط تولید کنندگان انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی در سخنرانی جشن شکرگذاری برداشت سیب در دماوند با بیان اینکه کشاورزی از مزرعه تا سفره ادامه دارد، عنوان کرد: دماوند با وجود تولید سیب با عملکرد بالا، چرا نباید پایانه صادراتی برای این محصول داشته باشد، برای تحقق این امر باید افراد مجرب استخدام شوند تا سیب تولیدی باغداران از پایانه ای صادر شود که خود سهامدار آن هستند .

وی با بیان اینکه تولید و صادرات عمده سیب در جهان در دست ۱۲ کشور است، گفت: ایران یکی از کشورهای عمده تولید سیب در جهان است و با توجه به سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران در آینده نزدیک و باز شدن بازارهای شمال کشور، فرصت مناسبی برای صادرات سیب به این کشور است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید