Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در گفت‌و‌گو با ایانا اعلام کرد:

اعلام موارد مجاز سبززدایی مرکبات/ سبززدایی تنها بر اساس نوع رقم، تقاضای بازار و مدت انبارمانی میوه‌ها انجام می شود/ رنگ آوری مرکبات با ترکیبات شیمایی توصیه نمی شود

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: سبززدایی مرکبات در صورتی که با استانداردهای ارائه شده از سوی واحدهای تحقیقاتی صورت گرفته باشد، هیچگونه ضرری برای مصرف کننده نخواهد داشت.

اعلام موارد مجاز سبززدایی مرکبات/ سبززدایی تنها بر اساس نوع رقم، تقاضای بازار و مدت انبارمانی میوه‌ها انجام می شود/ رنگ آوری مرکبات با ترکیبات شیمایی توصیه نمی شود

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: سبززدایی مرکبات در صورتی که با استانداردهای ارائه شده از سوی واحدهای تحقیقاتی صورت گرفته باشد، هیچگونه ضرری برای مصرف کننده نخواهد داشت.

دکتر مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا گفت: در سبززدایی مرکبات از اتفون (گاز اتیلن) استفاده می شود که تنها موجب تغییر رنگ پوست مرکبات خواهد شد و کیفیت داخلی میوه و طعم میوه را تغییر نخواهد داد.

وی افزود: بایستی میزان مصرف اتفون (گاز اتیلن) بر اساس میزان میوه و روش بکارگیری استاندارد باشد، در غیر این صورت مصرف زیاد اتفون موجب بد طعمی و تغییر میوه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: براساس تحقیقات پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری کشور مصرف هرگونه ماده شیمیایی در میوه های نارس مرکبات مورد تأیید این پژوهشکده نیست.

گل محمدی با بیان اینکه در سبززدایی مرکبات نیز تنها برای تعدادی از ارقام که از نظر فیزیولوژی رسیده اند توصیه می شود، یادآور شد: ماده اتفون به هیچ عنوان موجب رسیدن میوه نمی شود.

به گفته وی براساس تحقیقات پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری کشور تنها از بین واکس های مورد بررسی شده تنها یک یا دو مورد از واکس ها اثر منفی در کیفیت میوه نداشته و باعث حفظ کیفیت میوه و افزایش انبارمانی میوه مرکبات می شود. بنابراین مصرف واکس هایی که در بازار وجود دارد الزاماً مورد تأیید تحقیقات نبوده و برخی از آن ها در سال های گذشته اثرات منفی در کیفیت میوه داشته است و لزوماً ساماندهی و ثبت این گونه مواد شیمیایی و واکس ها پیش از انجام پروژ های تحقیقاتی مجاز نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

وی خاطرنشان ساخت: دستورالعمل استفاده از اتفون در سبززدایی مرکبات و نیز واکس های بررسی شده و مورد تأیید این پژوهشکده در سایت پژوهشکده به نشانی http://icri.areeo.ac.ir قابل دسترسی است.

رییس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری کشور در ادامه گفت: اتفون (گاز اتیلن) روی ظاهر میوه تأثیر داشته و طعم و مزه میوه را تغییر نمی دهد و به رغم بهبود کیفیت ظاهری میوه، موجب رسیدگی میوه مرکبات نمی شود .

گل محمدی با بیان اینکه میوه مرکبات مانند بسیاری از میوه های دیگر برای اینکه از نظر خصوصیات کیفی مانند ویتامین ها و سایر ترکیبات مفید به حد مطلوب برسد بایستی از نظر فیزیولوژیکی رسیده باشد، گفت: این به عنوان شاخص زمان برداشت میوه به شمار می رود. در حال حاضر حدود 50 درصد از تولید مرکبات کشور در استان مازندران صورت می گیرد که شامل ارقام پرتقال و نارنگی است. قسمت اعظم ارقام تولیدی پرتقال میان رس و دیررس است؛ اما در گروه نارنگی ها، قسمت عمده نارنگی های کشت شده در سال های اخیر ارقام پیش رس بوده که برداشت آنها در استان مازندران آغاز شده است .

وی با اشاره به استفاده از گاز اتیلن یا اتفون در سبز زدایی مرکبات بیان داشت: معمولاً عمل سبززدایی برای ارقام دیررس مرکبات مانند والنسیا و نارنگی های دیررس انجام می شود. در برخی از ارقام پیش رس که از نظر میزان قند و سایر خصوصیات کیفی قابل برداشت هستند ولی پوست میوه ظاهری سبز رنگ دارد، می توان با استفاده از ترکیبات مجاز مانند گاز اتیلن یا اتفون سبز زدایی را انجام داد که برای این منظور میوه های برداشت شده در اتاق های مخصوص سبززدایی تیمار می شوند.
وی یادآور شد: این اتاق ها دارای ظرفیت 100 تن میوه یا بالاتر هستند. در این مرحله میوه های دارای پوست سبز در آب در شرایط دمای محیط با غلظت های پایین اتیلن برای چند دقیقه یا کمتر انجام می شود. در اینجا بسیار مهم است که غلظت اتفون مورد استفاده نبایستی از حد مجاز بالاتر باشد که باعث بد طعم شدن میوه خواهد شد و همچنین در کاهش ماندگاری میوه نیز مؤثر خواهد بود .

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری با اشاره به استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ آوری میوه ها افزود: استفاده از هر گونه رنگ یا ترکیبات شیمیایی که روی سطح میوه استفاده می شود و دارای اثرات منفی در سلامت انسان و محیط زیست باشد، در مرکبات تاکنون در ایران به ثبت نرسیده و مجاز نیست و تنها سبز زدایی با اتفون برای میوه هایی که از نظر فیزیولوژیکی رسیده اند و پوست شان سبز است مجاز است .

گل محمدی در ادامه افزود: با فرهنگ سازی می توان میوه های با پوست سبز رنگ را که دارای طعم و مزه خوب باشند، بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده کرد. بنابراین ملاک مصرف میوه مرکبات، کیفیت داخل میوه است، نه پوست میوه. در مواردی مشاهده شده که میوه های با پوست رنگی و زیبا ولی از نظر خصوصیات کیفی مانند عطر و طعم بسیار پایین است.

وی در پایان افزود: خوشبختانه اتیلن فقط روی ظاهر میوه تأثیر داشته و طعم و مزه میوه را تغییر نمی دهد و به رغم بهبود کیفیت ظاهری میوه موجب رسیدگی میوه مرکبات نمی شود و در صورتی که میوه ای زرد رنگ و دارای طعم نامطلوب باشد، احتمالاً یا از دوز بالای اتفون استفاده شده و یا از تر کیبات غیر مجاز رنگی استفاده شده است. کیفیت میوه های سبززدایی شده به اندازه میوه های رسیده نیست، بنابراین سبززدایی فقط بر اساس نوع رقم و تقاضای بازار و مدت انبارمانی میو ه ها انجام می شود.

A-960729-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید