Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

تدوین و ابلاغ دستورالعمل تغذیه پسته در هفته جاری/ احداث ۲۰ واحد فرآوری پسته در کرمان/ صادرات ۱۹ هزارتنی پسته ایران تا پایان مردادماه سال جاری

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: دستورالعمل تغذیه پسته سه شنبه هفته جاری تدوین و برای باغداران ارسال می شود، همچنینبا قرار گرفتن احداث، تجهیز و نوسازی واحدهای فرآوری پسته در خطوط اعتباری مکانیزاسیون ۲۰ واحد فرآوری پسته طی ۲ ماه گذشته در استان کرمان احداث شد.

تدوین و ابلاغ دستورالعمل تغذیه پسته در هفته جاری/ احداث ۲۰ واحد فرآوری پسته در کرمان/ صادرات ۱۹ هزارتنی پسته ایران تا پایان مردادماه سال جاری


مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: آمریکا رقیب نخست ایران در بخش عملکرد در واحد سطح و ترکیه رقیب دوم ایران در بخش گسترش و توسعه در واحد سطح است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به بویین زهرا، شکراله حاجی وند، مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی طی بازدید خبرنگاران از مزرعه ۴۰۰ هکتاری یکی از باغداران نمونه پسته در استان قزوین گفت: پسته یکی از محصولات اصلی کشور است که با مزیت نسبی بالا مقاومت بیشتری نسبت به کم آبی و شوری دارد.
وی با بیان اینکه پسته همیشه اولویت نخست در برنامه کشت جایگزین قرار دارد، تصریح کرد: توسعه باغات پسته با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه گرم و خشک با میانگین بارندگی۲۴۰ میلی متر، در مناطق بدون محدودیت آب، اراضی شیبدار و دارای آب سبز صورت می گیرد.
حاجی وند با اشاره به اینکه آمریکا و ترکیه ۲ رقیب اصلی پسته ایران در جهان محسوب می شوند، تصریح کرد: آمریکا رقیب نخست ایران در بخش عملکرد در واحد سطح و ترکیه رقیب دوم ایران در بخش گسترش و توسعه در واحد سطح است.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت ۵۴ هزار هکتاری پسته ترکیه در سال ۲۰۱۳ به ۴ برابر در زمان کنونی رسیده، عنوان کرد: بر اساس گزارش فائو، میزان تولید پسته در کالیفرنیا آمریکا طی سال ۲۰۱۴، ۲۳۳ هزار تن با میانگین عملکرد ۲هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار گزارش شده، این در حالی است که سطح زیر کشت پسته در ایران طی سال ۹۵، ۳۵۷ هزار هکتار با میانگین عملکرد ٨۵۰ کیلوگرم در هکتار است.
وی با اشاره به رتبه نخست ایران از نظر سطح زیر کشت پسته در جهان در ادامه اضافه کرد: عملکرد باغداران نمونه و پیشرو پسته در استان های کرمان، مرکزی، فارس و خراسان رضوی به بیش از ۱۰ تن در هکتار رسیده است.
حاجی وند با بیان اینکه ایران بر اساس پیش بینی تولید ۳۰۴ هزارتنی پسته در سال جاری در رتبه نخست تولید این محصول قرار دارد، افزود: تولید پسته در کشور طی سال گذشته کمتر از ۳۰۰ هزارتن بوده و در سال ۹۴ ، ۱۳۰ هزار تن و در سال ۹۵ ، ۱۳٨ هزارتن پسته از کشور صادر شده که صادرات این محصول طی سال جاری افزایش می یابد.،همچنین صادرات پسته ایران تا پایان مردادماه سال جاری به حدود ۱۹ هزارتن رسیده است.
مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری وخشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میانگین قیمت هرکیلو پسته ایران در بازارهای جهانی ۹.۲ دلار است، تصریح کرد: عمده صادرات پسته ایران به هنگ کنگ، ویتنام، امارات، هند و آلمان صورت می گیرد.
وی برداشت در زمان نا مناسب را از دلایل "سال نیاوری" پسته دانست و اظهار کرد: نخستین دستور العمل برداشت پسته در زمان مناسب تدوین و برای باغداران ارسال شده و دستورالعمل تغذیه پسته سه شنبه هفته جاری تدوین و برای باغداران ارسال می شود.
حاجی وند با بیان اینکه احداث تجهیز و نوسازی ترمینال های فر آوری پسته طی سال جاری در خطوط اعتباری مکانیزاسیون قرار گرفته، گفت: در استان کرمان ۲۰ واحد فرآوری پسته طی ۲ ماه گذشته احداث شده که متقاضیان می توانند برای احداث، تجهیز و نوسازی واحدهای فرآوری پسته اقدام کنند./



h
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید