Iranian Agriculture News Agency

باغدار نمونه پسته کشور عنوان کرد:

پسته آمریکایی در بازارهای جهانی ارزان‌تر از ارقام ایرانی/ کارهای ترویجی را به بخش خصوصی واگذار کنید / آب‌صابون جایگزین مناسب سموم شیمیایی در مبارزه با آفات پسته

هرکیلو پسته آمریکایی در بازارهای جهانی در نهایت بین 7 تا 8 دلار به فروش می رسد، این در حالی است که هر کیلو پسته ایرانی بین 7.5 تا 12.5 دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

پسته آمریکایی در بازارهای جهانی ارزان‌تر از ارقام ایرانی/ کارهای ترویجی را به بخش خصوصی واگذار کنید / آب‌صابون جایگزین مناسب سموم شیمیایی در مبارزه با آفات پسته



هرکیلو پسته آمریکایی در بازارهای جهانی در نهایت بین 7 تا 8 دلار به فروش می رسد، این در حالی است که هر کیلو پسته ایرانی بین 7.5 تا 12.5 دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، علی نظری یکی از باغداران نمونه پسته کشور در بازدید عصر روز گذشته خبرنگاران از باغ 400 هکتاری پسته و واحد فرآوری آن در استان قزوین با اشاره به اینکه 10 رقم تجاری پسته ایران به کشور های مختلف صادر می شود،گفت: آمریکا تنها یک رقم پسته صادراتی دارد که تا 2 سال گذشته هرکیلو پسته آمریکائی با قیمت بیش از 10 دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسید، اما طی 2 سال اخیر با افزایش عملکرد و میزان تولید، قیمت تمام شده این محصول در آمریکا کاهش یافته،به طوری که هرکیلو پسته آمریکائی در بازارهای جهانی در نهایت بین 7 تا 8 دلار به فروش می رسد، این در حالی است که هر کیلو پسته ایرانی بین 7.5 تا 12.5 دلار در بازارهای جهانی فروخته می شود.

وی با بیان اینکه تاریخ و زمان مبارزه با آفات پسته تاثیر بسزائی در تولید، برداشت محصول و تنظیم سال آوری دارد، تصریح کرد: استفاده از روش های نوین در این باغ پسته، مصرف سم را کاهش داده و برای 8 بار مبارزه با آفات که باید سم پاشی صورت می گرفت، فقط دوبار از سموم شیمیایی استفاده شده و 6 بار دیگر با آب‌صابون با آفات مبارزه شد.

این باغدار نمونه پسته با اشاره به اینکه در آمریکا به ازاء مصرف هرمترمکعب آب یک کیلو پسته تولید می شود، افزود: در ایران به ازاء مصرف هرمترمکعب آب یکصد گرم پسته تولید می شود، همچنین میانگین عملکرد پسته در این مزرعه به 2 تن در هکتار رسیده، این در حالی است که متوسط عملکرد پسته در کشور حدود 700 گرم است.

نظری گفت: در برخی موارد وجود شکاف در پوست نرم پسته که مطابق با شکاف مغز این محصول قرار دارد، شرایط رشد قارچی را فراهم می کند که سم ناشی از رشد آن به آفلاتوکسین مشهور است، بنابراین باغداران باید مراقب باشند تا پسته های این چنینی در بار صادراتی مخلوط نشود، چراکه وجود آفلاتوکسین قابل قبول در کشورهای مختلف متفاوت بین ppb 2 تا ppb 15 است و وجود 200 عدد پسته آلوده به آفلاتوکسین می تواند باعث بازگشت محموله صادراتی 250 تنی پسته شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود یک هزار تن پسته به کشور های اروپایی نظیر فرانسه و آلمان صادر می کند، افزود: این حجم صادرات برای کشور ارزآوری 10 میلیون دلاری به همراه داشته است، همچنین هند و کویت و چین از مشتریان پسته ایران هستند.

این باغدار نمونه بیان کرد: با بکارگیری روش های نوین برای آبیاری هر هکتار از باغ پسته خود در فصل رشد 4 هزار و 500 متر مکعب آب مصرف کرده، این در حالی است که در باغات پسته رفسنجان برای آبیاری هر هکتار باغ پسته در فصل رشد تا 10 هزار متر مکعب آب مصرف می شود .

نظری با بیان اینکه حدود 400 رقم پسته در ایران وجود دارد گفت: از این میزان حدود 10 رقم پسته تجاری است و 3 رقم از ارقام تجاری در این مزرعه کشت شده به طوری که یک رقم بومی قزوین است که ارقام پسته قزوینی نام مشخصی ندارند و دو رقم دیگر با نام های "اکبری" و "احمد آقائی" در کشور شناخته شده هستند.

وی عملکرد دلیل پایین بودن عملکرد محصولات کشاورزی را کم بودن سطح دانش کشاورزان عنوان کرد و افزود: بررسی میزان تولید محصول در واحد سطح با شاخص عملکرد سنجیده می شود که در واقع عملکرد باید بر اساس برداشت محصول به ازاء آب مصرفی سنجیده شود.

نظری اظهار کرد: نیاز آبی کم از ویژگی های درخت پسته است، اما هر جا تبخیر بالاتر باشد نیاز آبی بیشتر می شود، همچنین هدر رفت آب در دو بخش تبخیر و زیر زمینی صورت می گیرد که با نصب سنسور های مخصوص در خاک، میزان اتلاف آب در این مزرعه کاهش یافته است.

وی بر این عقیده است که وزارت جهاد کشاورزی باید کارهای ترویجی را به بخش خصوصی واگذار کند.

این باغدار نمونه هر سال بین 15 تا 25 طرح تحقیقاتی در باغ پسته خود انجام می دهد که حداقل نصف طرح های اجرایی در این باغ دستاورد های مثبتی به همراه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید