Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته کشور مطرح کرد:

دلایل شکست باغات پسته کرمان اعلام شد / ضرورت آموزش و ترویج مدیریت زمان در سمپاشی پسته

نبود مدیریت زمان برای سمپاشی پسته و کمرنگ بودن نقش ترویج در این بخش باعث شده بسیاری از باغات پسته از دو ماه پیش دچار برگ ریزان شوند.

دلایل شکست باغات پسته کرمان اعلام شد / ضرورت آموزش و ترویج مدیریت زمان در سمپاشی پسته

نبود مدیریت زمان برای سمپاشی پسته و کمرنگ بودن نقش ترویج در این بخش باعث شده بسیاری از باغات پسته از دو ماه پیش دچار برگ ریزان شوند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا، حسین حکم آبادی عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته کشور در برنامه بازدید خبرنگاران از باغ پسته‌کار نمونه کشور در استان قزوین با اشاره به ضرورت آموزش و ترویج مدیریت زمان در سمپاشی پسته، گفت: تعداد زیادی از باغداران به محض رویت آفت پسته شروع به سمپاشی می کنند و برخی مبارزه با آفت این محصول را دیرتر از زمان حقیقی آن انجام می دهند، بنابراین نبود مدیریت زمان باعث شده بسیاری از باغات پسته به دلیل آفت پسیل از دو ماه پیش دچار برگ ریزان شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت آب در باغات پسته ضروری است ،عنوان کرد: برای افزایش بهره وری مصرف آب در این باغ پسته که مالک آن از باغداران نمونه پسته در کشور است، سنسوری در زمین قرار دادیم که به محض دریافت رطوبت کافی برای درخت، آبیاری قطع می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته کشور رعایت نکردن اصول علمی را از دلایل شکست باغات پسته کرمان دانست و اظهار کرد: در گذشته به باغداران توصیه شده بود که به ازای هر لیتر آب، 3 هکتار باغ پسته کشت کنند تا امکان آبیاری باغات پسته در هر ماه وجود داشته باشد، اما وقتی باغداران شیرینی سود فروش پسته را حس کردند، به ازای هرلیتر آب، 10 هکتار باغ پسته احداث کردند که مدت زمان دوره آبیاری از 30 روز یک بار به 70 روز یک بار رسید و باعث کاهش عملکرد پسته در واحد سطح شد.

حکم آبادی با اشاره به اینکه خرده مالکی از بزرگترین مشکلات بخش کشاورزی است، افزود: میانگین مالکیت 80 درصد باغات کشور برای هر باغدار کمتر از 2 هکتار است، همچنین باغات پسته در استان کرمان توسط 250 هزار باغدار و در کشور توسط 300 هزار باغدار اداره می شود، این در حالی است که 40 هزار هکتار از صنعت پسته کالیفرنیا مربوط به یک باغدار است و 20 هزار هکتار دیگر توسط همین فرد اداره می شود، همچنین باقی باغات پسته آمریکا که معادل 20 هزار هکتار است، تحت مالکیت 400 باغدار قرار دارد.

وی گفت: باغداری شغل سوم و چهارم برخی باغداران پسته در ایران است، به همین دلیل آن ها از میزان برداشت خود راضی بوده و تمایلی برای افزایش عملکرد ندارند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته کشور با بیان اینکه میانگین عملکرد پسته در آمریکا تا 3.5 تن در هکتار گزارش شده، تصریح کرد: یکی از باغداران نمونه در رفسنجان 12 تن پسته خشک از یک هکتار برداشت کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید