Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

ارزآوری 2.5 میلیون دلاری صادرات زردآلو و قیسی برای کشور/ ایران دومین تولیدکننده زردآلو جهان/ تولید 432 هزار تن زردآلو و قیسی در کشور

ایران با تولید 432 هزار تن زردآلو پس از ازبکستان در رتبه دوم تولید این محصول در دنیا قرار دارد، همچنین طی سال 95 ارزش صادرات زردآلو و قیسی ایران 2 میلیون و 500 هزار دلار است.

ارزآوری 2.5 میلیون دلاری صادرات زردآلو و قیسی برای کشور/ ایران دومین تولیدکننده زردآلو جهان/ تولید 432 هزار تن زردآلو و قیسی در کشور

ایران با تولید 432 هزار تن زردآلو پس از ازبکستان در رتبه دوم تولید این محصول در دنیا قرار دارد، همچنین طی سال 95 ارزش صادرات زردآلو و قیسی ایران 2 میلیون و 500 هزار دلار است.

شکراله حاجی وند مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، گفت: بر اساس آخرین آمار فائو در سال 2014، ازبکستان با تولید 547 هزار تن زردآلو و قیسی رتبه نخست و ایران با تولید 432 هزارتن زردآلو و قیسی در سال 95 رتبه دوم تولید این محصول در جهان را کسب کرده اند، همچنین کشور اتریش با عملکرد 32 تن و 725 کیلوگرم، بیشترین میزان عملکرد در هکتار زردآلو و قیسی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ارزش صادرات زردآلو و قیسی ایران در سال 95 ، 2 میلیون و 500 هزار و دلار است، تصریح کرد: صادرات زردآلو و قیسی ایران به کشورهای عراق با ارزش 2 میلیون و 113 هزار دلار، امارات متحده عربی با ارزش 238 هزار دلار، بحرین با ارزش 76 هزار دلار، قطر با ارزش 43 هزار دلار، عمان با ارزش 13 هزار دلار، ترکمنستان با ارزش 8 هزار دلار، کویت با ارزش 7 هزار دلار و روسیه با ارزش 3 هزار دلار، صورت می گیرد و این کشورها از مهم ترین مقاصد صادراتی زردآلو ایران محسوب می شوند.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: طبق آخرین آمار سطح زیر کشت زردآلو و قیسی کشور، طی سال گذشته، 59 هزار هکتار بوده که از این سطح 58 هزار و 719 هکتار آن بارور و 879 هکتار غیر بارور (نهال) است.

حاجی وند افزود: میانگین عملکرد زردآلو و قیسی در هر هکتار از باغات کشور 7 هزار و 300 کیلو گرم و سرانه مصرف این محصول برای هر نفر در کشور 5.4 کیلوگرم است.

وی گفت: طی سال 2013، روسیه با 68 هزارتن، قزاقستان با 58 هزارتن و آلمان با 57 هزارتن، مهمترین کشورهای وارد کننده زردآلو و قیسی در جهان و اسپانیا با 61 هزارتن، ازبکستان با 58 هزارتن و فرانسه با 45 هزارتن مهمترین کشورهای صادرکننده زردآلو و قیسی در جهان بودند.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت : هم اکنون 114 واحد فعال فرآوری میوه های هسته دار در کشور وجود دارد که با ظرفیت فرآوری 98 هزار و 218 تن میوه درسال فعالیت می کنند.

حاجی وند بیان کرد: با توجه به اقلیم مناسب کشور و سازگار بودن درخت زردآلو با این اقلیم، محصول فوق در تمامی استان ها کشت و تولید می شود که بیشترین میزان تولید این محصول به استان آذربایجان غربی با تولید 68.5 هزار تن زردآلو اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود ارقام بومی و تجاری زردآلو در کشور افزود: در نهالستان های زردآلو کشور، هم اکنون 12 رقم تجاری آیباتان، نصیری، اردوباد، مراغه، شمس، جهانگیری، بسطامی و (شاهرودی 35، 40، 45، 48 و 51 ) در حال تکثیر است که این ارقام جهت کشت به باغداران توصیه می شود.

حاجی وند در ادامه اضافه کرد: ارقام مراغه، آیباتان، نصیری و اردوباد دارای عملکرد بالا، مقاوم به کم آبی و سهولت در برداشت هستند که از بخش های تحقیقاتی به باغداران معرفی شدند، همچنین اجرای مدیریت کف باغ و استفاده از ارقام تجاری، علاوه بر ارتقاء عملکرد در واحد سطح زردآلو، درآمد کشاورزان را افزایش می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید