Iranian Agriculture News Agency

آموزش کارشناسان افغانستان در ایران نتیجه داد:

تولید 2 برابری برنج در افغانستان / توانمند سازی تاجیکستان برای تولید برنج از ماه آینده

در نشست نمایندگان جایکا با مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران بر همکاری های مشترک در پروژه های بزرگ توسعه برنج و برگزاری دوره های آموزشی در ایران تأکید شد.

تولید 2 برابری برنج در افغانستان / توانمند سازی تاجیکستان برای تولید برنج از ماه آینده

در نشست نمایندگان جایکا با مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران بر همکاری های مشترک در پروژه های بزرگ توسعه برنج و برگزاری دوره های آموزشی درایران تأکید شد.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در نشست نمایندگان جایکا با مدیرکل دفترارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تات ضمن مروری بر همکاری های سازمان تحقیقات کشاورزی و جایکا، مشاور ارشد دفتر مرکزی جایکا خبر از انجام یک پروژه بزرگ توسعه برنج با هدف رسیدن به تولید بیش از یک میلیون تن در سال 2021 در افغانستان داد و نقش پروژه مشترک ایران و جایکا (ریپا) را در حصول به این هدف بسیار پر اهمیت خواند و خواستار تمدید آن به مدت سه سال دیگر شد.

ماساتاکا ناکاهارا افزود: همچنین جداول تولید برنج در مزارع پایلوت کشور افغانستان پس از گذراندن دوره های آموزشی در ایران تولید متوسط 6.3 تن در هکتار را نشان می‌دهد که بیش از دو برابر متوسط تولید این کشور است.

دراین نشست که به منظور ایجاد هماهنگی در برگزاری دوره آموزشی با محوریت "آبیاری کشاورزی" برای کارشناسان کشور افغانستان برگزارشده بود، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل دفترارتباطات علمی و همکاری های بین المللی و مشاور ارشد دفتر مرکزی جایکا در ستاد سازمان تحقیقات آمادگی ایران برای استفاده از تجربه های موفق آموزش به کارشناسان افغانستان در آموزش به دیگر کشورهای همسایه را اعلام کرد.

دکتر مظفری افزود: در این راستا پروژه توانمند سازی تاجیکستان برای تولید برنج از ماه آینده شروع خواهد شد و در وهله نخست برگزاری آموزش تخصصی در زمینه سیاستگذاری تولید برنج خواهد بود .

همچنین در نشست نمایندگان جایکا با مدیرکل دفترارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران اعلام شد با توجه به اهمیت ایجاد سیستم تولید و گواهی بذر و نهال و همچنین توانمندی کشور ایران در این خصوص، آموزش کارشناسان افغانی و یا کمک به آن ها در ایجاد این سیستم در کشور افغانستان با همکاری ایران و جایکا اجرا شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید