Iranian Agriculture News Agency

در همایش چشم‌اندازها و چالش‌های هرباریوم‌های ایران عنوان شد:

هرباریوم‌های ایران دیجیتالی می شوند

همزمان با هفتاد و دومین سال تأسیس هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی، همایش چشم‌اندازها و چالش‌های هرباریوم‌های ایران در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار شد.

هرباریوم‌های ایران دیجیتالی می شوند

همزمان با هفتاد و دومین سال تأسیس هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی، همایش چشم‌اندازها و چالش‌های هرباریوم‌های ایران در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار شد .

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزکشی کشور، در این همایش که یکصد نفر از استادان و پژوهشگران فعال در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهی سراسر کشور حضور داشتند، دکتر ابراهیم ابراهیمی رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت کنندگان، گفت: امیدوارم این نشست ،همایشی پربار در راستای ارتقای هرباریوم‌های ایران باشد .

براساس این گزارش، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این همایش، وضعیت فعلی مجموعه‌های ذخایر ژنتیکی تابع و برخی برنامه‌های پیش روی این سازمان را در این زمینه تشریح کرد.

در این همایش همچنین دکتر بیتا عسگری رئیس بخش تحقیقات رستنی‌ها، توضیحاتی در مورد هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی که یکی از قدیمی‌ترین، غنی‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه‌های تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی ایران به شمار می‌رود، ارایه داد .

دکتر ارنست ویتیک ( Ernst Vitek ) رئیس بخش گیاه‌شناسی موزه تاریخ طبیعی وین نیز در این همایش در زمینه منابع دیجیتالی معروف مرتبط با گیاه شناسی و برخی پروژه‌های مربوط به هرباریوم‌های مجازی توضیحاتی ارایه داد.

دکتر فرشید معماریانی از دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر منصور میرتاج الدینی از دانشگاه شهید باهنر کرمان به ترتیب سخنرانان بعدی این همایش بودند که دیدگاه‌های خود را در مورد تعاملات و چالش‌های هرباریوم‌های ایران ارائه نمودند .

در پایان این همایش، نشست هم‌اندیشی با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون دیجیتالی کردن هرباریوم‌های ایران برگزار شد.

« هرباریوم» یکی از مهم ترین بانک‌های نگهداری گیاهان ابه شمار می رود که به استادان، محققان و پژوهشگران اجازه می‌دهد تا بدون لطمه به محیط طبیعی گیاهان، مواد گیاهی لازم در اختیار قرار گیرند .

هرباریوم (Herbarium) که جمع آن هرباریا (Herbaria) است، محلی است که در آن نمونه‌های خشک شده گیاهان را به شیوه‌های علمی خاص و معینی نگهداری می‌کنند. اهمیت هرباریوم‌ها به نسبت تعداد نمونه‌های موجود در آنها و وسعت مناطقی است که نمونه‌های گیاهی آن را در بردارد .

هرباریوم‌ها از منابع علمی دائمی و قابل دسترسی گیاه‌شناسان هستند که می‌توانند با مراجعه به نمونه‌های گیاهی موجود در آنها اطلاعات لازم در مورد عناصر پوشش گیاهی هر سرزمین را به آسانی بدست آورند .

سابقه تأسیس هرباریوم‌ها در جهان به سده شانزدهم میلادی می‌رسد، چنانکه در ایتالیا یکی از جمع‌آوری‌کنندگان گیاهان، فردی بنام لوکاگالینی است که به خشک کردن و حفظ نمونه‌های گیاهی گردآوری شده و پرس کردن آنها و قرار دادن بین ورقه‌های کاغذ و الصاق بر روی ورقه‌های ضخیم‌تر مبادرت می‌کرد .

از هرباریوم‌های فعال ایران می‌توان هرباریوم باغ گیاه شناسی ایران (هرباریوم ملی) و هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران را نام برد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید