Iranian Agriculture News Agency

ایانا از آغاز مناسبات تازه میان اتحادیه زنبورداران کشور، قانون گذاران و مدیران دولت گزارش می دهد:

از نجف آباد تا استانبول، از استانبول تا تهران/ آیا ماه عسل زنبورداران ایران کامل می شود؟

صنعت زنبورداری ایران طی هفته های اخیر در معرض تصمیم گیری های مهم و تاثیر گذاری بوده است. تصمیماتی که می تواند نقطه آغازی شود، نه فقط برای افزایش تولید عسل مرغوب و کیفی در کشور، بلکه شروعی باشد برای ارتقای بهره وری کشاورزی در ایران که جزو برنامه عملیاتی وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم نیز است. امروز کمتر کارشناس مجربی است که...

از نجف آباد تا استانبول، از استانبول تا تهران/ آیا ماه عسل زنبورداران ایران کامل می شود؟

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)- علیرضا صفاخو:

صنعت زنبورداری ایران طی هفته های اخیر در معرض تصمیم گیری های مهم و تاثیر گذاری بوده است. تصمیماتی که می تواند نقطه آغازی شود، نه فقط برای افزایش تولید عسل مرغوب و کیفی در کشور، بلکه شروعی باشد برای ارتقای بهره وری کشاورزی در ایران که جزو برنامه عملیاتی وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم نیز است. امروز کمتر کارشناس مجربی است که از یافته های تحقیقات بین المللی مبنی بر تعیین کننده بودن زنبورداری در بهره وری کشاورزی آگاهی نداشته باشد، تا آنجا که به گواه سازمان خواربار ملل متحد (فائو)، در میان 100 گونه محصول که 90 درصد مواد غذایی سراسر جهان را تشکیل می دهد، 71 درصد از این محصولات به گرده افشانی زنبور عسل وابسته است.

چهل و پنجمین کنگره بین المللی آپی موندیا ( استانبول 2017) که یکی از با سابقه ترین و مهم ترین گردهمایی های علمی بخش کشاورزی در جهان طی قریب به یک قرن اخیر است؛ این بار به واسطه نزدیکی جغرافیایی محل برگزاری به ایران، از محل های پرتردد زنبورداران ایرانی بود که غالب بر 500 زنبوردار ایرانی در کارگاه های آموزشی و همچنین غرفه های شکیل و متنوع ساختمان کنگره بین المللی استانبول، به مثابه سخت کوشی های زنبورهای عسل در دل کندو ها در رفت و آمد و شرکت در کارگاه های با موضوع های مختلف بودند تا شهد دانش اساتید و محققان بین المللی این صنعت را بچشند و برای کندو های سرزمین های خود در کشورهای جهان، توشه ای شیرین به ارمغان ببرند.

در این میان با تدبیر و هماهنگی اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین، موقعیتی نیز برای دیدار تعدادی از نمایندگان تاثیرگذار اقتصادی در نهاد قانون گذاری مجلس شورای اسلامی از آپی موندیا 2017 فراهم شد تا پس از دیدار سازنده و مهمی که دو هفته پیش از برگزاری کنگره آپی موندیا بر اساس نشست مبتکرانه زنبورداران تعاونی زنبورداری شهرستان نجف آباد در حضور عفت رییسی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران با محمود حجتی وزر جهاد کشاورزی کشورمان برگزار شد؛ دیدارهای چند جانبه ای آغاز شود برای اخذ تصمیم های تازه و مهم برای کشاورزی ایران که بخش پررنگی از تولیدات امروز و آینده آن، اتکایی قابل توجه و تامل دارد به توسعه اصولی و سازنده ساختارهای نرم افزاری و سخت افزاری صنعت زنبورداری در کشور.

در واقع، در کنار دستاوردهای آموزشی و علمی 6 روزه کنگره آپی موندیا 2017 در استانبول ترکیه، نشست دو ساعته و مشترک نمایندگان در حاشیه برگزاری این کنگره معتبر مسائل پرشماری از چالش ها و فرصت های صنعت زنبورداری ایران برای نمایندگان مجلس شرکت کننده و شنونده درددل های زنبورداران منتخب شرکت کننده در جلسه مطرح شد که ماحصل اولیه آن، اخذ قول های مساعدی بود از سوی جمعی نمایندگان تاثیر گذار حوزه اقتصادی مجلس مبنی بر تدارک برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اصولی که در صورت همیاری و کار جمعی زنبورداران، قانون گذاران و مجریان قانون، محقق خواهد شد.

عفت رییسی سرحدی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی سراسری زنبورداران ایران زمین در ابتدا با اشاره ای به کلیات اهمیت کنگره علمی آپی موندیا و حضور پررنگ زنبورداران ایران در ایام برگزاری این کنگره، جایگاه خطیر صنعت زنبورداری جهان که در کنار محصول عسل و سایر فرآورده ها در زمینه کمک محسوس و اثرگذار آن بر بخش کشاورزی از طریق گرده افشانی مورد توجه است، اظهار امیدواری کرد که حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این کنگره منجر به تعامل نزدیک تر قانون گذاران و جامعه زنبورداری کشور شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری با توجه به تاثیرات آن بر توسعه کشاورزی در عرصه باغات و محصولات زراعی از جمله کلزا و همچنین اشتغال زایی در مناطق روستایی با حداقل سرمایه گذاری، مصداق عینی و بارز اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: " با توجه به حسن نیت و دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخص وزیر جهاد کشاورزی که در دیدار اخیر خود با جمعی از زنبورداران در تعاونی شهرستان نجف آباد، خواستار پیگیر حقوق بدیهی صنعت زنبورداری و رساندن صدای زنبورداران در مطالبه اصلاح قوانینی شدند که مانع توسعه کسب و کار صنعت زنبورداری در ایران بوده است، بسیار امیدواریم پس از این دیدارها فصل نوینی در تغییر رویکرد تصمیم سازان و تصمیم گیران نسبت به اهمیت احیای زنبورداری در کشورمان باز شود. دیدگاه هایی که مطرح شدن بخشی از آن ها را عفت رییسی به خود زنبورداران حاضر در نشست واگذار کرد تا از زبان خود را با موکلان خانه ملت در میان بگذارند.

بهزاد بانکی پور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورعسل کشور از جمله سخنرانان این نشست بود که با نقد دیدگاه اولویت دادن به توسعه کمی بیش از توسعه کیفی، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: افزایش آمار کلونی ها و کندوها و زنبورداران بدون ملاحظات منطقه ای و شرایط اقلیمی، موجب بروز خسارت بیشتر به صنعت زنبورداری می شود.

وی با بیان اینکه با افزایش تعداد زنبورداران و تعداد کلونی ها در حال حاضر روند سرانه تولید و همچنین سطح درآمد زنبورداران کاهش داشته است، به آمار 70 تا 80 هزار زنبوردار در کشور اشاره کرد و این امر را بر خلاف سیاست کشورهای توسعه یافته در این صنعت برشمرد که زنبورداران را به سه گروه حرفه ای، آماتور و تجاری تقسیم بندی می کنند.

بانکی پور با اشاره به مصوبه سال های پیش مجلس مبنی برقانون افزایش بهره وری تاکید کرد: برای افزایش بهره وری در صنعت زنبورداری کشور، استفاده از فناوری های نوین و آموزش روش های اصولی زنبورداری امری اجتناب ناپذیر است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورعسل کشور با اشاره به اینکه در چهل و پنجمین دوره آپی موندیا در استانبول ترکیه، ایران برای نخستین بار طی 45 دوره برگزاری دارای 12 غرفه متحد الشکل در نمایشگاه جنبی بود و حتی موفق به کسب رتبه سوم و مدال برنز بهترین عسل تجاری رقابت این دوره از عسل ها شد، گفت: براساس برخی مذاکرات و پروتکل های مشترک نیز که البته پیش از برگزاری این کنگره انجام شد، مقرر گردید تا صنعت زنبورداری ایران به توسعه صنعت زنبورداری آفریقای جنوبی کمک کند و در ازای آن زمینه صادرات عسل ایران با برند ملی در خرده فروشی های آن کشور فراهم شود.

محمود رمضانی از موسسان اتحادیه زنبورداران ایران، که باور خاص و تاکید ویژه ای به نگاه تشکیلاتی بین فعالان این صنعت برای رفع و رجوع مشکلات زنبورداری ایران داشته و دارد، با وجود اینکه هم اکنون به دلایلی سال هاست در ایالات متحده آمریکا به امر گلخانه داری و همچنین زنبورداری اهتمام دارد؛ از نشست مشترک نمایندگان و زنبورداران ابراز خشنودی کرد و افزود: "من به عنوان یک ایرانی مقیم آمریکا، امروز بسیار خرسند و مفتخرم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای ملت به هم اندیشی با زنبورداران و حمایت از آن ها نشسته اند ."

گودرز میرزایی فر، رییس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان اصفهان و عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی زنبورداران کشور نیز با اشاره به حجم واردات شکر در سال 95 و احتساب نرخ خرید شکر خام به قیمت 320 دلار در هر تن و 420 دلار در هر تن شکر سفید گفت: این در حالی است که اگر شکر با قیمت مناسب از طریق اتحادیه سراسری زنبورداران در موقع مقتضی و به صورت مستقیم به دست زنبورداران متعهد عضو این اتحادیه برسد، صنعت زنبورداری به لحاظ نقدینگی جانی تازه خواهد گرفت و امکان صادرات انواع فرآورده های جانبی نیز فراهم می شود.

به گفته وی، بر اساس محاسبات صورت گرفته، مقدار نیاز صنعت زنبورداری به شکر در حال حاضر بین 30 تا 35 هزار تن برآورد می شود که در واقع این میزان تنها 4 درصد شکر صادراتی به کشور است.

حاج قربانی، مدیرعامل تعاونی زنبورداران نجف آباد استان اصفهان نیز که پیگیر بحث ایجاد زنجیره تولید عسل از حلقه های مفقوده این صنعت در شهرستان نجف آباد است و همانطور که طلیعه این گزارش به آن اشاره شد از بانیان دیدار مهم جمعی از زنبورداران با وزیر جهاد کشاورزی پیش از اعزام زنبورداران به کنگره آپی موندیا بود؛ به ناگواری اتفاقات منفی ناشی از تعطیلی کارخانه ای مطابق با استانداردهای روز این صنعت در آن شهرستان و احتمال تملک آن توسط بانک کشاورزی در صورت حل نشدن چالش های دست و پاگیر راه اندازی آن اشاره کرد.

میرمحسن موسویان، روابط عمومی اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران نیز که از زنبورداران استان اردبیل بوده است و چالش های بسیار دشواری را در مقابله با تولید کنندگان عسل تقلبی از سر گذرانده است، در این نشست خواستار اتخاذ تمهیدات قانونی جدی جهت اجباری کردن استاندارد عسل و قاطعیت نهادهای واضع قانون و همچنین مجری در دفاع از سلامت مردمی شد که با هزار امید سلامت بخشی عسل برای آن هزینه می کنند. کما اینکه به گفته موسویان جولان بدون تاوان این دست از متقلبان در کنار سلب اعتماد مردم جویای عسل کیفی حتی از عسل های واقعی تولید کنندگان متعهد، با اهرم قیمت های نازل و سوء استفاده از قدرت خرید مردم طبقات متوسط رو به پایین موجب اختلال در بازار تولید عسل به شکل سالم می شوند.

ابراهیم علی محمدی، تولید کننده ژل رویال که دل پری نیز از تبعات جولان قاچاقچیان ملکه های بی کیفیت و همچنین متقلبان این صنعت در بازار داشت، خواستار اتخاذ تمهیداتی جدی و مسوولانه از سوی قانونگذاران مستقر در خانه ملت برای ریشه کنی این پدیده شوم در صنعت زنبورداری ایران شد. تقلباتی که به گفته علی محمدیان با اغفال مردم و فروش ژل رویال های تقلبی در حق بیماران سرطانی که با امید به نجات از چنگال سرطان دل به این فرآورده ارزشمند از زنبورعسل بسته اند، جفایی در حد جنایت روا می دارند. و البته در ادامه نشست استانبول، ده ها چالش و مشکل دیگر که سایر زنبورداران حاضر در این نشست مطرح کردند اما به دلیل حجم گسترده مشکلات، مقرر شد تا در تهران محورهای مهم و دارای اولویت رسیدگی به ترتیب جمع بندی و در کمیته مشخصی مورد رسیدگی قرار گیرد.

عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به عنوان یکی از نمایندگان حاضر در نشست جانبی کنگره آپی موندیای 2017 در استانبول، با اشاره به آنچه از فحوای تمام نکات مطرح شده زنبورداران جمع بندی نمود، توصیه هایی را جهت دستیابی زنبورداران به حقوق مسلم خود مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه می توان برای نخستین بار به تدوین قانونی اختصاصی برای حمایت از صنعت زنبورداری ایران دست یازید، اظهار کرد: البته این امر مستلزم این است که اتحادیه زنبورداران ایران با تعریف جایگاه زنبوردار یا سایر اصطلاحات و موانع توسعه کسب و کار، زبان مشترکی را برای همه تدوین کند تا در مصادیق مختلف مطرح شده مانند تدوین استاندارد اجباری و برخورد با تقلبات صنعت زنبورعسل، کمک به صادرات عسل، فعالیت های ترویجی رسانه ها از جمله صدا و سیما برای برای ترغیب باغداران به همکاری و استفاده از ظرفیت های زنبورداری و ممنوعیت دریافت وجه از زنبورداران برای مستقر کردن کندوها در باغات، تعیین مهلت برای صدور مجوز جابجایی به زنبورداران در مهلت معین، کمک منابع طبیعی به زنبورداران، اصلاح ساختارهای تشکیلات اداری و ... شاخص های لازم برای اصلاح قانون یا در صورت عدم نیاز به قانون اصلاح آیین نامه ها به عمل آید.

در این نشست که اداره آن توسط عفت رییسی سرحدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران زمین انجام شد؛ علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند و رییس کارگروه دام و طیور و زنبورعسل کمیسیون کشاورزی مجلس؛ حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس؛ عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه و ناظر مجلس در شورای رقابت؛ محمدعلی شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم بهشهر در مجلس حضور داشتند و هر یک به فراخور مباحث مطرح شده از سوی زنبورداران، دیدگاه های مشورتی خود را بابت رفع موانع تولید و رونق صنعت زنبورداری مطرح کردند. دیدگاه هایی که با توجه به آنچه طی حدود یک ماه اخیر رخ داده و در نشست روز گذشته کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس شورای اسلامی با حضور مسوولان قوای مقننه و مجریه در کنار اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران زمین به عنوان تشکل رسمی زنبورداران نیز پیگیری شد، شاید نتایج این دیدارها که از دیدار وزیر با زنبورداران در نجف آباد کلید خورد و سپس در استانبول و حال تهران در حال چکش کاری است، دستاوردهایی شود که ماه عسل زنبورداران واقعی را کامل کند و عرصه را بر متقلبان این بازار تنگ ...!



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید