Iranian Agriculture News Agency

نشست تخصصی "بررسی عوامل موثر بر مقدار نفوذ عمقی آب آبیاری و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی" اعلام شد:

ایجاد تحولات جدی در مفاهیم تلفات و راندمان آبیاری

دبیرکل کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران از ایجاد تحولات جدی در دیدگاه‌های فنی و مدیریتی سازمان خواروبار ملل متحد فائو و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی در مفاهیمی همچون تلفات آبیاری و راندمان آبیاری، خبرداد.

ایجاد تحولات جدی در مفاهیم تلفات و راندمان آبیاری

دبیرکل کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران از ایجاد تحولات جدی در دیدگاه‌های فنی و مدیریتی سازمان خواروبار ملل متحد فائو و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی در مفاهیمی همچون تلفات آبیاری و راندمان آبیاری، خبرداد.

به گزارش ایانا از شبکه خبری آب ایران، نشست تخصصی "بررسی عوامل موثر بر مقدار نفوذ عمقی آب آبیاری و تغذیه سفره های آب زیر زمینی" در شرکت مدیریت منابع آب ایران با حضور بیش از ۶۰ نفر از اساتید دانشگاهی، نمایندگان ارگان های دولتی و خصوصی و صاحبنظران این حوزه، توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران برگزار شد.

در بخش آغازین این نشست، مهرزاد احسانی دبیرکل کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران با بیان این نکته که طی سال‌های اخیر، دیدگاه‌های فنی و مدیریتی سازمان خواروبار ملل متحد فائو و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی در مفاهیمی همچون تلفات آبیاری و راندمان آبیاری، تغییرات جدی ایجاد شده است، بیان کرد: این قبیل تغییرات در مفاهیم آبیاری، زمینه تغییرات گسترده‌ای در سیاست کلان مدیریت آب را در جهان به وجود آورده است.

وی در ادامه به ضعف در جامع‌نگری به تاثیرات ناشی از فعالیت‌های توسعه‌ای و تاثیر عوامل متعدد بر یکدیگر در حوزه آب و کشاورزی اشاره کرد و از همگان دعوت کرد که با تعامل بیشتر با سطوح سیاستگذار کشور، یافته‌های فنی و کارشناسی را برای قرارگیری در سیاست‌های جاری در بخش آب و کشاورزی تشویق کنند.

احسانی همچنین به تشریح برنامه‌های کمیته ملی در برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات چالشی کشور طی ماه‌های آتی خبر داد و این نشست را در راستای نزدیک کردن دیدگاه کارشناسی و بدنه مدیریتی برای فهم مشترک از تبادل آب آبیاری در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی برشمرد .

حامد ابراهیمیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست، در مورد مبانی و مفاهیم نفوذ عمقی آب آبیاری و تغذیه آب زیرزمینی، روش های برآورد آنها و تجربیات داخلی و بین المللی در مورد تاثیر آبیاری بر تغذیه آب زیر زمینی اطلاعاتی ارائه کرد.

لطف الله ضیایی از تجارب تحقیقات خود در حوضه زاینده رود در زمینه محاسبه صحیح میزان آب برگشتی در آبیاری و اثر افزایندگی در سطح حوضه مطالبی را شرح و توضیح داد.

در ادامه حسین دهقانی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، با عنوان شش سوال بنیادی در مورد موضوع نشست حاضرین را دعوت به بیان نظرات و پاسخگویی به این سوالات کرد. پس از آن سایر حاضرین در جلسه نقطه نظرات فنی خود را از دیدگاه های مختلف بیان نمودند .

عمده مباحث مطرح شده در این نشست، حول محورهای زیر بود:

-تغییر نگرش در بررسی مسایل آب از خرد به کلان و تغییر مقیاس های محدوده مطالعاتی منابع آب از محدوده طرح آبیاری به کل حوضه در سال های اخیر

- محسوب کردن آب از دست رفته در محدوده طرح به عنوان آب مصرفی در پایین دست، به عبارت دیگر لحاظ تلفات آبیاری به عنوان آب تغذیه کننده منابع آب پایین دست حوضه

- بررسی خصوصیات سفره های آب زیرزمینی و بررسی امکان تغذیه عمیق سفره های آب در اثر آبیاری

- بازنگری در تلفات عمقی آب آبیاری و اثر آن در تغذیه آب زیرزمینی

- بررسی عوامل مختلف بر تغذیه آب زیرزمینی

- تعیین سهم بارندگی و آبیاری در تغذیه آب زیرزمینی

- بررسی تاثیر سیستم های مختلف آبیاری بر تغذیه آب زیرزمینی

- توجه به مفهوم بهره وری آبیاری علاوه بر شاخص راندمان آبیاری

باتوجه به گستردگی موارد مطرح شده و نیاز به بحث و بررسی بیشتر کارشناسی، در ماه آتی جلسه دیگری با موضوع بررسی تلفات واقعی آب آبیاری برگزار خواهد شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید