Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی اگرواکولوژی، کلید کشاورزی پایدار در کوبا/محبوبیت کودهای بیولوژیک و سموم زیستی توسط موسسات علمی توسعه یافته است

کشاورزان کوبا در حال حاضر بر تکنیک های کشاورزی زیست محیطی، با استفاده از منابع سازگار با محیط زیست، به منظور تولید مواد غذایی و همچنین حفظ اکوسیستم متوازن و پایدار متمرکز شده اند. در حالی که بسیاری از این شیوه ها اجدادی هستند. طی دهه 1970، کارشناسان مفهوم اگرو-اکولوژی را معرفی کردند، که به عنوان یک علم چند رشته ای ، براساس تولید مواد غذایی و حفظ محیط زیست تعریف شده است.

کشاورزی اگرواکولوژی، کلید کشاورزی پایدار در کوبا/محبوبیت کودهای بیولوژیک و سموم زیستی توسط موسسات علمی توسعه یافته است

کشاورزان کوبا در حال حاضر بر تکنیک های کشاورزی زیست محیطی، با استفاده از منابع سازگار با محیط زیست، به منظور تولید مواد غذایی و همچنین حفظ اکوسیستم متوازن و پایدار متمرکز شده اند. در حالی که بسیاری از این شیوه ها اجدادی هستند. طی دهه 1970، کارشناسان مفهوم اگرو-اکولوژی ( agro-ecology ) (1)را معرفی کردند، که به عنوان یک علم چند رشته ای ، براساس تولید مواد غذایی و حفظ محیط زیست تعریف شده است.


به گزارش ایانا از سایت "کوبا دبیت"، این درحالی است که محققان کوبایی، علاقه فراوانی به استفاده از تکنیک های مورد مطالعه برای کاهش استفاده از کود شیمیایی، حفاظت از خاک، بذر گواهی شده و کنترل علف های هرز، استفاده از محصولات طبیعی برای از بین بردن آفات و بیماری های گیاهی مانند گیاهان دافع و تله های رنگی برای دفع حشرات زیان آور، دارند.

یک روش که به سرعت پذیرفته شده است، تولید مواد آلی یا کمپوست است، که برای افزودن مواد مغذی به خاک، استفاده از ضایعات غذایی، پوسته تخم مرغ، برگ درختان و کود حیوانی تهیه می شود. همچنین محبوبیت کودهای بیولوژیک و سموم زیستی توسط موسسات علمی و به ویژه مراکز تکثیر قارچ آنتوموپاتوژن (2)و انگل ها توسعه یافته است.


در دهه 1990، با توجه به مشکل واردات کالاهای کشاورزی، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشدید تحریم ها از سوی ایالات متحده امریکا، این کار اهمیت بیشتری پیدا کرد. به طوری که کارگران کوبایی در مزارع شان به اسفاده از چنین اعمالی روی آوردند درحالی که هیچ گونه آگاهی در این زمینه نداشتند.

اگرو-اکولوژی( agro-ecology )

در همین راستا، کارگران کشاورزی در یک کارگاه آموزشی تولیدکنندگان تحت عنوان " کشاورزی پایدار و انعطاف پذیر" از 22 تا 23 فوریه شرکت کردند که به عنوان بخشی از مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد گیاهان آزمایشگاهی علوفه ای (3) وابسته به دانشگاه Camilo Cienfuegos Matanzas ، برپاشده بود.

ریکاردو سروانو ماسکویدا، کسی که در مزرعه La Victoria در شهر سابانیلا در منطقه Bayamo از استان گرانما کار می کند، اظهار داشت: "ما کشاورزان مجبوریم با مراکز علمی کشور ارتباط برقرار کنیم و نوآوری را برای برای دستیابی به عملکرد بیشتر از خاک به کار بندیم. ما به طور مداوم نیاز به نوآوری برای ایجاد سیستم کشاورزی پایدار داریم."

وی ، در مزرعه 40 هکتاری اش، گاو، گوسفند، بز، اسب، و خوک ، به علاوه زنبور و جوجه پرورش می دهد. برای تغذیه تمام این گونه ها، 16 محصول برای خوراک حیوانات را کشت می کند و مناطق وسیعی را به درختان میوه، 35 نوع مختلف مانگو (انبه) و 26 آووکادو، بیش از 10 نوع درخت نارگیل ، اختصاص داده است.

این کشاورز اظهار داشت: "چند سال پیش، انجمن ملی کشاورزان کوچک، 50 اصل از اصول اگرواکولوژی را برای تولید کنندگان تعریف کرد. من 32 مورد از آن ها را رعایت کردم. در مزرعه من 75 درصد از تولید با روش های اگرواکولوژی به دست می آید و 25 درصد با روش های مرسوم انجام می شود. "

تولید برق از زباله های زیستی

سروانو، خود را یک ترویج دهنده تکنیک های اگرواکولوژی می داند و معتقد است که باید چنین دانش و تجربیاتی به منظور حفظ روند مداوم تبادل و ارتباطات، بین کشاورزان به اشتراک گذاشته شود. او خود را متعهد می داند که از رفتار غیر مسئولانه ای که به محیط زیست و خاک آسیب می رساند، جلوگیری کند. به باور وی ، بزرگترین چالش این است که موفقیت هایی که توسط محققان علمی کسب شده، به دست تولیدکنندگان برسد.

یکی دیگر از اقدامات اگرواکولوژی که به خوبی پذیرفته شده ، استفاده از مواد زیستی در مزارع و زباله های حیوانی برای تولید انرژی های تجدید پذیر مناسب برای خانواده ها و جوامع روستایی است. یکی از افرادی که در این زمینه کار کرده ، جوانی به نام الکساندر لوپز ساوران است که در رشته مهندسی برق در دانشگاه Marta Abreú Central University در لاس ویلاس ( Las Villas ) تحصیل کرده است.

وی پس از اتمام مدرک کارشناسی ارشد در زمینه سیستم های الکتریکی، در سه هکتار از زمین که به وسیله دولت کوبا به وی اعطا شد، به پرورش خوک پرداخت. او توضیح می دهد:" مزرعه در حال حاضر یک مدلی در زمینه خودکفایی انرژی به شمار می رود. چراکه تمام انرژی های مورد استفاده در آشپزخانه و وسایل خانگی از مواد بیولوژیک به دست می آید."

این درحالی است که وظیفه اصلی او تدریس به سایر تولیدکنندگان است و نشان می دهد که چگونه انرژی پاک می تواند از منابع کم تولید شود، موضوعی که دوستش یونیر پاز مارتینز، یکی از تکنسین های کامپیوتر آموزش دیده و در عین حال به پرورش خوک هم می پردازد، همچنین وی عضو تعاونی اعتبار و خدمات سرجیو اسوتو (4)در منطقه Cabaiguán ، از استان Sancti Spiritsus نیز است.

وی توضیح داد: "در منطقه ای که من زندگی می کنم، یک شبکه توزیع انرژی را برای تامین چند خانواده ایجاد کرده ام که از مواد زیستی تولید می شود. من می توانم گاز را از طریق لوله ها به هشت خانه برسانم که این میزان می تواند به 50 هم برسد. برنامه من این است میزان خوک ها را گسترش دهم و بیوگاز را به عنوان یک منبع انرژی پاک برای کشاورزان کوبایی ، توسعه دهم. "

یکی دیگر از کشاورزان که در زمینه کشاورزی تحصیل کرده، نوئل گونزالس، است. وی در مزرعه خود از زباله های ارگانیک انرژی تولید و از آن برای خانواده و همسایه اش استفاده می کند. پسماندها توسط بیودایجستر biodigestor (دستگاهی که زباله ارگانیک را به سوخت تبیدل می کند) به یک حوضچه اکسیداسیون ریخته می شود و این آب غنی از مواد مغذی بازیافت و برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود.

پائول گفت: "من دانش خود را که در طول تحصیلات دانشگاهی خود به دست آوردم در اینجا اعمال می کنم و با توجه به علوم علمی - پیشرفت های فنی برای به دست آوردن تولید بیشتر تلاش می کنم. همچنین بزرگترین نگرانی من مراقبت از محیط زیست و حفاظت از خاک است. "

باید به این نکته اشاره کرد، کشاورزان زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که از مزایای روش های کشاورزی اگرواکولوژی بی اطلاع هستند؛ در عین حال آن ها به دنبال تأثیرات سریع هسند و معتقدند که چنین شیوه هایی تولید در هکتار را نسبت به روش های معمول ، کمتر می کند- درحالی که این فرضیه ای نادرست است.

این درحالی است که ارقام نشان می دهد، در اروپا، با استفاده از روش های اگرواکولوژی عملکرد محصول 30 درصد بیشتر شده و در آمریکای مرکزی نتایج در برخی موارد سه برابر را نشان می د هد.

گفتنی است، کوبا با حمایت از روش اگرواکولوژی به عنوان کلید تامین امنیت غذایی بهره برده و به صورت یک سیاست عمومی دراین زمینه استفاده و نتایج مثبتی را با کمک های انسانی کسب می کند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- شاخه ای از علوم کشاورزی است که با استفاده از حداقل مواد شیمیایی به حفظ سلامت گیاهان و تولید محصول سالم کمک می کند ودر نهایت باعث حفظ محیط زیست می شود.

2- قارچ آنتوموپاتوژن یا entomopathogenics fungi : قارچی است که می تواند به عنوان انگل حشرات عمل کند و آن ها را از بین می برد یا غیرفعال می کند.

3- Indio Hatuey Grasses and Forage Experimental Station

4- Sergio Soto Credit and Services Cooperative

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید