Iranian Agriculture News Agency

میزان تلفات خرس قهوه‌ای در سال جاری روندی صعودی طی می‌کند

سالی بد برای خرس‌های قهوه‌ای

در سال جاری، حوادث متعددی برای خرس‌های قهوه به دلیل تعارض بین این حیوان و انسان رخ داده است. بخش زیادی از این تعارضات منجر به مرگ حیوان شده است. افزایش حوادث مرتبط با این گونه جانوری، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای ساماندهی شرایط و آموزش جوامع محلی را بیش از گذشته آشکار می‌کند.

سالی بد برای خرس‌های قهوه‌ای

در سال جاری، حوادث متعددی برای خرس‌های قهوه به دلیل تعارض بین این حیوان و انسان رخ داده است. بخش زیادی از این تعارضات منجر به مرگ حیوان شده است. افزایش حوادث مرتبط با این گونه جانوری، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای ساماندهی شرایط و آموزش جوامع محلی را بیش از گذشته آشکار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، جمعیت خرس‌های قهوه‌ای نیز مانند بسیاری از سایر گونه‌های حیات وحش ایران در معرض خطر انقراض قرار دارد. اگر برای ساماندهی تعارضات بین این حیوان و انسان برنامه‌ریزی درستی انجام نشود، به طور حتم شاهد انقراض این گونه در زیستگاه‌های ایران خواهیم بود. در سال جاری، حوادث متعددی برای خرس‌های قهوه‌ای رخ داده و گزارش‌های مختلفی از اقصی نقاط ایران در زمینه کشف لاشه این حیوان، بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.

آخرین خبر مرتبط با این گونه جانوری، مربوط به آسیب دیدگی یک خرس در استان البرز است. حیوان در اثر برخورد با خودرو دچار آسیب دیدگی شدید شده است. آنطور که روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گزارش کرد، فردین حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز خبر آسیب دیدگی یک قلاده خرس قهوه‌ای را اعلام کرده و گفته است: بر اساس گزارش واصله از سوی مامورین راهداری گچسر(کرج) مبنی بر برخورد و آسیب دیدگی یک قلاده خرس با خودروهای عبوری محور کرج چالوس، مامورین یگان حفاظت کرج بلافاصله به محل اعزام و نسبت به انتقال آن به این شهر اقدام کردند .

به گفته وی پس از دریافت گزارش، دامپزشک اداره کل به محل اعزام و معاینات اولیه انجام شد و با توجه به آسیب دیدگی جدی حیوان، ضمن انجام هماهنگی با دفاتر تخصصی سازمان متبوع، حیوان آسیب دیده برای طی مراحل درمانی به بیمارستان تخصصی دامپزشکی تهران انتقال داده شد.

حکیمی از رانندگان خواسته است : در حین تردد از جاده کرج چالوس و سایر مناطقی که زیستگاه حیات وحش بوده و امکان حضور یا تردد حیات وحش از جاده‌ها وجود دارد، نکات ایمنی را رعایت کنند تا از هر گونه خسارت احتمالی به خود و یا حیات وحش پیشگیری شود.

کشته شدن یک توله خرس و نجات خسرو در استان گلستان

در سال جاری بارها گزارشات مربوط به تهاجم خرس و کشته شدن آن در اخبار منتشر شده است. دهم مهر، یک خرس قهوه‌ای تنومند در جاده روستای صالح آباد از توابع شهرستان کلاله مشاهده شد. پس از حضور نیروهای محیط زیست استان گلستان در محل، محیط بانان سعی کردند حیوان را با ایجاد سر و صدا و شلیک تیر هوایی به سمت ارتفاعات هدایت کنند، اما حیوان پس از مدتی به سمت دامنه‌های مرتفع حرکت کرد و در جنگل ناپدید شد. صبح روز بعد این خرس در حالی که به گفته مسئولان محیط زیست گلستان رفتاری تهاجمی داشت در اطراف جاده مشاهده شد. خرس کلاله سرانجام با حضور بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد اداره کل محیط زیست مازندران زنده‌گیری و برای انجام معاینات و درمان احتمالی به پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران منتقل شد. خرس کلاله که به دلیل وجود گلوله چهارپاره در بدنش رفتار تهاجمی داشت و به "خسرو" ملقب شده بود، پس از مداوا در دوم آبان ماه در طبیعت رهاسازی شد.

البته استان گلستان شاهد حادثه دیگری نیز برای خرس قهوه‌ای بود. یک توله خرس قهوه‌ای سیزدهم شهریور ماه در حاشیه پارک ملی گلستان با ضرب و شتم ماموران محیط زیست و مردم حاضر در محل، از پای درآمد. اگرچه ماموران سازمان حفاظت محیط زیست قصد زنده‌گیری این توله خرس را داشتند اما از آنجا که آموزش لازم در این رابطه ندیده بودند، اقدامات آنها منجر به مرگ حیوان شد.

کشته شدن دست کم هفت خرس تا تیرماه سال جاری

28 تیرماه سال جاری نیز خبر کشف لاشه یک خرس قهوه‌ای، در حوالی معدن متروکه بایچه‌باغ در شهرستان ماهنشان استان زنجان منتشر شد. به دلیل از بین رفتن لاشه امکان اعلام دقیق مرگ وجود نداشت اما مسئولان محیط زیست زنجان اعلام کردند: طبق بررسی‌های انجام شده اثری از ضربه و یا شلیک گلوله در لاشه تشخیص داده نشده است. با توجه به اینکه لاشه این خرس، در آب و در ته پرتگاهی کشف شده، احتمال می‌رود حیوان از پرتگاه سقوط کرده و تلف شده باشد.

19 تیرماه نیز خبر کشف لاشه خرس قهوه‌‌ای بالغی که با شلیک اسلحه شکاری از پای درآمده بود، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. لاشه این خرس در ارتفاعات تیران‌کوه آمل کشف شد. کورس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در زمان کشف لاشه، احتمال داده بود که انگیزه کشتار حیوان، محافظت از باغ‌های میوه باشد.

14 تیرماه نیز لاشه یک خرس قهوه‌ای نر در منطقه گدوک در شهرستان فیروزکوه استان تهران کشف شد. این خرس به دلیل شلیک گلوله چهارپاره و برخورد آن با اندام حیاتی بدن از جمله قلب کشته شد. قبل از کشف این لاشه نیز گزارش تلف شدن چهار خرس قهوه‌ای در اطراف کرمانشاه، مهدیشهر سمنان، ارتفاعات دالاهو و اشترانکوه لرستان منتشر شده بود.

با مروری بر اخبار منتشر شده در زمینه کشتار خرس قهوه‌ای به راحتی می‌توان فهمید که تعارض انسان و خرس در اثر کمبود منابع غذا، آب و کوچک شدن زیستگاه‌ها در حال افزایش است. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حیات وحش باید برای این مشکل، راهکارهای مناسبی داشته باشد. مردم مناطق روستایی که با چیدن میوه‌‎های جنگلی برای گذران زندگی، مواد غذایی در دسترس خرس را کاهش می‌دهند، زمینه ورود خرس به حاشیه روستاها را فراهم می‌کنند اما همین مردم نیز برای حفظ باغات خود به اسلحه دست برده و به این ترتیب، نسل خرس قهوه‌ای در معرض خطر قرار می‌گیرد. سازمان حفاظت محیط زیست برای حل این مشکل، بیمه‌ای برای خرس قهوه‌‎ای در راستای جبران خسارات ناشی از تعارض حیوان و انسان در نظر گرفته است که گویا هنوز پرونده آن نهایی نشده است. اما روستاییانی که به سیستم بیمه‌ای ایران چندان خوشبین نیستند، به جای آنکه به دنبال دریافت غرامت از صندوق‌های بیمه باشند، ترجیح می‌دهند با استفاده از اسلحه و گلوله چهارپاره، خود راسا نسبت به حذف حیوان اقدام کنند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید