Iranian Agriculture News Agency

در نشست فعالان اقتصادی اردبیل با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مطرح شد

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب زمینی و سیب درختی با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان اردبیل

حسین پیر موذن می گوید دولت باید در پرداخت بدهی کشاورزان به‌ویژه گندم کاران همت کند چراکه آن‌ها در شرایط کنونی در خرید بذر گندم خود دچار مشکل هستند که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر مشکل به وجود آمده برطرف شود.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب زمینی و سیب درختی با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان اردبیل

حسین پیر موذن می گوید دولت باید در پرداخت بدهی کشاورزان به‌ویژه گندم کاران همت کند چراکه آن‌ها در شرایط کنونی در خرید بذر گندم خود دچار مشکل هستند که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر مشکل به وجود آمده برطرف شود.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی طی سفر به استان اردبیل ضمن دیدار با امام‌ جمعه اردبیل، در نشست شورای گفت‌وگوی این استان شرکت کردند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگو گفت: بانک‌ها به‌دور از اصل منابع و مصارف خود باید تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار دهند که در این زمینه مشکلات پیش‌آمده در تأمین وثیقه از سوی کشاورزان و همچنین انتخاب سفته به‌جای ضمانت‌نامه‌های دیگر باید موردتوجه بانک‌ها قرار گیرد.

حسین پیرموذن افزود: صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات به استان‌های کمتر توسعه‌ یافته با مشکلاتی روبروست به‌طوری‌که 30 درصد تسهیلات در بین 27 استان کشور توزیع می‌شود، درحالی‌که 70 درصد منابع این صندوق متعلق به 3 استان کشور است که این تبعیض‌هایی را به وجود آورده به‌طوری‌که صندوق توسعه ملی را باید صندوقی برای استان‌های توسعه‌یافته تلقی کنیم.

پیرموذن ادامه داد: صندوق توسعه ملی باید کمک کار بخش کشاورزی باشد تا به‌ دور از یک‌جانبه نگری در پرداخت تسهیلات سعی شود همه استان‌ها به‌ویژه استان اردبیل که قطب کشاورزی است از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شود.

او افزود: پیشنهاد ما این است که 30 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی به‌عنوان تسهیلات به بخش کشاورزی با بهره کم اختصاص یابد چراکه بخش کشاورزی پایه رونق صنعت است و در تأمین مواد اولیه سایر بخش‌ها نقش ممتازی را دارد.

پیرموذن تصریح کرد: استان اردبیل از میان تولید 5 میلیون تن سیب‌زمینی کشور ظرفیت تولید 800 تا یک‌میلیون تن سیب‌زمینی را دارد به‌طوری‌که ما در تولید با همدان همواره در رقابت بوده‌ایم به‌طوری‌که ما در جایگاه اول یا دوم قرار داریم که ضرورت دارد در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب‌زمینی نیز جایگاه خود را ارتقا دهیم.

رئیس اتاق اردبیل ادامه داد: متأسفانه سردخانه و انبار نگهداری در این استان با ظرفیت کمتر از 5 درصد فعالیت می‌کند که انتظار داریم سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات برای ساخت انبار و سردخانه ویژه سیب‌زمینی و دیگر محصولات باغی همتی واقعی داشته باشد.

پیرموذن اضافه کرد: دولت باید در پرداخت بدهی کشاورزان به‌ویژه گندم کاران همت کند چراکه آن‌ها در شرایط کنونی در خرید بذر گندم خود دچار مشکل هستند که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر مشکل به وجود آمده برطرف شود.

پیرموذن همچنین با یادآوری اینکه در استان اردبیل نیازمند توسعه و راه‌اندازی کارخانه‌ها به‌ویژه کارخانه کنسانتره میوه هستیم افزود: در این زمینه امیدواریم با توجه به توانمندی استان اردبیل در تولید سیب و انگور زمینه احداث این کارخانه فراهم آید.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود: در محور توسعه بخش کشاورزی برخی از نارسایی‌ها را که در چند سال اخیر گریبان فعالان این حوزه را گرفته است برطرف کنیم به‌راحتی می‌توانیم در سنگر تولید از فعالان این بخش حمایت کرده و در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی استان اردبیل موفق عمل کنیم.

سفر اعضای کمیسیون کشاورزی دستاورد مثبتی را به همراه خواهد داشت

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: سفر 3 روزه اعضای کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب مجلس شورای اسلامی به استان اردبیل و بازدید گروهی از پروژه های متعدد به معنای واقعی دستاوردهای مثبتی را برای استان اردبیل به همراه خواهد داشت.

حسین پیرموذن در جلسه جمع بندی و نهایی سفر دو روزه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به اردبیل در سرعین اظهار کرد: استان اردبیل با ظرفیت های ممتاز در بخش های مختلف کشاورزی می تواند بخش عظیمی از نیاز کشور را در بخش زارعت، باغ و دام تامین کند که در این باب چهار گروه از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به شهرستان های استان سفر کردند که در جمع بندی نهایی با طرح بسیاری از مشکلات و معضلات این بخش امیدواریم مجلس در بودجه سال آینده تصمیم گیری و قانونگذاری مناسبی را برای حل مشکلات آنها داشته باشد

پیرموذن با بیان اینکه در سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب سعی شد از تمام شهرستان های استان از طرح ها و پروژه های متعدد حوزه آب و خاک بازدید شود بیان کرد: قطعا ماحصل این سفر و نتایج به دست آمده و مشاهدات اعضای کمیسیون می تواند در تصمیم گیری های نمایندگان مجلس موثر و مفید باشد.

او با اشاره به اینکه ما در این استان در کنار حمایت و پرداخت تسهیلات برای کشاورزان به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند هستیم خاطرنشان کرد: برای اینکه سیب زمینی، سیب درختی و محصولات باغی و زارعی ما بیهوده هدر نرود ضرورت دارد توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در همه زمینه های کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود: امیدواریم با این حرکتی که اتاق با همکاری نهادها و سازمان ها و همچنین نمایندگان مجلس در دعوت از اعضای کمیسیون کشاورزی انجام داده زمینه خوبی فراهم آید تا در جمع بندی نهایی با حضور وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی راهکارهای مناسب و عملیاتی برای حل مشکلات بخش کشاورزی استان اردبیل و حوزه های منابع طبیعی، محیط زیست، باغداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی انجام شود.

استان اردبیل استعدادهای خوبی در حوزه کشاورزی دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: استان اردبیل از استعدادهای خوبی در حوزه کشاورزی برخوردار است و ما برای آشنایی با این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها همچون سایر استان‌ها سعی کردیم با اولویت به این استان سفر کنیم تا زمینه آشنایی بیشتر با این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها فراهم آید.

علی‌اکبری تصریح کرد: قطعاً با رفع خلأهای مدیریتی و همچنین توجه به نیروی انسانی کارآمد و به‌روز کردن امکانات و تکنولوژی‌ها در حوزه آب‌وخاک قادر خواهیم بود روند تولید خود را در بخش‌های مختلف تقویت کنیم.

اکبری اضافه کرد: در این فرصت فراهم‌شده با سفر به شهرهای مختلف استان اردبیل تلاش می‌کنیم تا با یک آسیب‌شناسی دقیق ظرفیت‌ها و منابع موجود استان را شناخته و زمینه رفع مشکلات فعالان این بخش و فروش راحت دسترنج کشاورزان را با یک همکاری مشترک با دولت فراهم کنیم.

کشاورزی به‌عنوان اصل مهم موردتوجه قرار گیرد

سرپرست استانداری اردبیل در نشست شورای گفت‌وگو گفت: ما نباید توقعات مردم را به‌گونه‌ای بالا ببریم که امکان پاسخگویی به آن را نداشته باشیم بلکه باید در محدوده اختیارات و منابعی که در اختیارداریم طرح‌ها و پروژه‌های خود را تعریف کنیم.

اقبال عباسی ادامه داد: در کشور ما باید کشاورزی به‌عنوان یک اصل مهم و اولویت‌دار موردتوجه قرار گیرد که در این زمینه ما به‌راحتی می‌توانیم زیرساخت‌های موردنیاز را برای فعالان بخش کشاورزی فراهم کنیم که دراین‌بین دشت مغان با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر از یک جایگاه خاص در سطح ملی و حتی بین‌المللی برخوردار است.

عباسی افزود: باید در قبال سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده انتظار تحرک و توسعه را داشته باشیم که قطعاً فعالان بخش کشاورزی می‌توانند در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و نوسازی و همچنین بهبود شرایط تولید در این بخش گام‌های جدی و اساسی را بردارند.

او تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیارد دلار در دشت مغان برای پایاب سد خدافرین سرمایه‌گذاری می‌شود تا در چهار سال زمینه آبیاری 62 هزار هکتار اراضی فراهم آید که ما از وزارت نیرو می‌خواهیم جدول زمان‌بندی اجرای این طرح را برای استان مشخص کند.

منطقه آزاد اردبیل را در مجلس مصوب کنید

سرپرست استانداری اردبیل خطاب به اعضای کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب مجلس گفت: امیدواریم با لایحه پیشنهادی دولت در تصویب منطقه آزاد تجاری استان اردبیل موافقت کرده و رأی مثبتی به آن بدهید.

اقبال عباسی در جلسه جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به اردبیل در سرعین اظهار کرد: باید در احداث سدها هم‌زمان شبکه‌های آن نیز موردتوجه قرار گیرد چراکه سدهایی را داریم که سال‌های طولانی است که اجرایی شده ولی هنوز شبکه‌های آن مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

عباسی خاطرنشان کرد: باید نظام بهره‌برداری شبکه‌ها هم‌زمان در قالب مطالعات و طراحی موردتوجه قرار گیرد و در کنار آن در احداث سدها پیوست‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی نیز موردتوجه باشد.

سرپرست استانداری اردبیل با یادآوری اینکه باید از سدها بهره‌برداری‌های متنوع موردتوجه و مدنظر باشد اضافه کرد: باید در احداث سدها آب شرب را از آب بخش‌های صنعت و کشاورزی و پرورش ماهی در قفس در سدها جدا کرد تا استفاده از آب شرب سدها مانع از بهره‌برداری‌های متنوع آن نشود.

عباسی با اشاره به اینکه در واگذاری اراضی کشاورزی برای حوزه صنعت و صنایع تبدیلی باید در یک شعاع مشخص طرح‌های متعدد موردتوجه قرار گیرد اظهار داشت: قانونی در مجلس باید تصویب شود تا زمین‌های واگذارشده به صنایع با همکاری محیط‌زیست مورد بهره‌برداری‌های متنوع قرار گیرد.

وی به قیمت بالای زمین‌ها در هنگام واگذاری و دریافت موافقت‌نامه‌ها اشاره و بیان کرد: نیازی نیست که عده‌ای سرمایه‌گذار پولی را بدهند تا تغییر کاربری اتفاق بیفتد چراکه اگر لازم باشد تغییر کاربری و یا عدم‌تغییر کاربری اتفاق بیفتد باید این امر به‌صورت شفاف انجام شود.

سرپرست استانداری اردبیل اضافه کرد: در این زمینه نیز برای فراری نکردن سرمایه‌گذاران و همچنین راحتی کار در این حوزه بهتر است اختیارات به مدیران مربوطه تفویض شود که در این زمینه طرح‌های اجراشده در قلعه گنج نمونه‌ای از این سهولت و راحتی کارها و صدور مجوزهاست.

عباسی در ادامه بابیان اینکه دولت موظف است زیرساخت‌ها را در شهرک‌های صنعتی تأمین کند بیان کرد: با قیمت گران هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نمی‌شود در شهرک‌ها حضور پیدا کند که نمونه آن را در استان اردبیل و اجرای چندین طرح شاهدیم.

وی ضرورت حل مشکل اجرای طرح‌های آبیاری گروهی را با همکاری بانک‌ها و استعلام سریع و پرداخت تسهیلات یادآور شد و گفت: امیدواریم بدون بهره‌برداری از پروژه‌ها سود بانکی گزافی به آن‌ها تعلق نگیرد چراکه به‌هیچ‌وجه مجریان طرح‌ها توان بازپرداخت این تسهیلات را نخواهند داشت.

عباسی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس خواست؛ تا با طرح منطقه آزاد اردبیل در مجلس نسبت به رأی دادن به آن اقدام کنند تا استان اردبیل از ظرفیت منطقه آزاد برای توسعه بخش کشاورزی و صادرات به بهترین شکل استفاده کند.

وی گفت: امیدواریم نسبت به تأمین کل مبلغ یک میلیارد دلار اختصاص‌یافته به استان از محل صندوق توسعه ملی اقدامات جدی‌تری انجام شود چراکه به نظر می‌رسد نیمی از این مبالغ صرف استان شده و شفاف‌سازی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه می‌تواند راهکاری شایسته برای طرح مسائل و موضوعات اساسی در این زمینه باشد./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید