Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می دهد:

قیمت تخم مرغ، سیر صعودی گرفت / باز هم پای سوداگران در میان است؟

اگرچه طی ماه های گذشته، نرخ تخم مرغ با تدابیری که صورت گرفته بود، روندی کاهشی یافت، اما از سه هفته گذشته بهای این محصول در بازار سیر صعودی گرفته است.

قیمت تخم مرغ، سیر صعودی گرفت / باز هم پای سوداگران در میان است؟

اگرچه طی ماه های گذشته، نرخ تخم مرغ با تدابیری که صورت گرفته بود، روندی کاهشی یافت، اما از سه هفته گذشته بهای این محصول در بازار سیر صعودی گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، طی چند ماه گذشته قیمت تخم مرغ در خرده فروشی ها با نوسانات زیادی همراه بوده است. بر همین اساس، زمزمه کاهش تعرفه تخم مرغ برای واردات در رسانه ها پیچید، اما این خبر اعتراض بخش خصوصی تولیدکنندگان را برانگیخت. زیرا اتحادیه میهن، خود را در تنظیم بازار دخیل و موثر دانسته و در آن زمان مدیرعامل این اتحادیه به ایانا گفت که بخش خصوصی از چند هفته قبل برای تنظیم بازار این محصول ورود کرده و برنامه‌های مدونی برای این منظور چیده شده است.

رضا ترکاشوند، با اشاره به اینکه پیش از اقدام دولت، تعرفه واردات تخم‌مرغ بالای ۳۰ درصد بود، عنوان کرده بود: "برخی‌ها با جوسازی و متشنج نشان دادن جو بازار، کمبود تخم‌مرغ را در فضای داخلی القا کردند که در نهایت منجر به تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات این محصول به پنج درصد شد. این در حالی است که دستور کار اتحادیه میهن، تنظیم بازار و تعادل‌بخشی به آن بود و هم‌اکنون نیز قیمت تخم‌مرغ بالا نیست؛ بنابراین نباید چنین اتفاقی می‌افتاد."

البته آنطور که از شواهد و قرائن پیداست، به دلیل ایجاد تعادلی نسبی در قیمت ها، تاکنون تخم مرغی به منظور تنظیم بازار وارد کشور نشده و این اتحادیه توانست روند کاهشی نرخ ها را تاحدودی حفظ کند. تا اینکه طبق گزارش بانک مرکزی، بهای این محصول در آخرین هفته شهریورماه در میادین به 10 هزار تومان و در خرده فروشی ها به 11 هزار تومان به ازای هر شانه رسید. البته در هفته نخست مهر ماه نیز قیمت تخم مرغ با کاهشی 4.2 درصدی به 10 هزار و 55 تومان نزول کرد و در هفته دوم یعنی هفته منتهی به 14 مهر، روند کاهشی کندتر شده و با 0.8 درصد، نرخ آن روی عدد 10 هزار و 47 تومان ایستاد.

اما این وضعیت، ثبات پیدا نکرد و در هفته منتهی به 21 مهر ماه، افزایش 3.7 درصدی و در هفته منتهی به 28 همین ماه افزایش 1.7 درصدی را در آمار خود نشان داد. به طوری که هم اکنون قیمت این محصول به 11 هزار و 52 تومان به ازای هر شانه رسیده است.

اگرچه قیمت این محصول طی هفته های اخیر شیب صعودی داشت، اما باز هم نسبت به زمانی که نرخ آن به بالای 13 هزار تومان (هفته منتهی به 20 مرداد ماه امسال) رسیده و به شکلی سرسام آور رشد کرده بود، روندی متعادل تر دارد. بنابراین گران شدن تخم مرغ در هفته های گذشته، عاملی نیست که دغدغه آفرین باشد. زیرا بدون شک باز هم اتحادیه میهن برای تنظیم بازار ورود کرده و تا متعادل شدن قیمت ها نقش آفرینی می کند و علاوه بر آن، با شروع فصل سرما و افزایش مصرف، برای از بین بردن تنش در بازار، کمی فرصت لازم است. حال به نظر می رسد برخی به بهانه گران شدن جزئی تخم مرغ سعی دارند دوباره موضوع کاهش تعرفه واردات این محصول به پنج درصد را پیش بکشند.

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید