Iranian Agriculture News Agency

ایانا از وضعیت تولید میگو در کشور گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی برداشت 10 هزار تن میگوی دریایی و 30 هزار تن میگوی پرورشی در سال جاری/ گزارش کمترین تلفات بیماری لکه‌سفید در مزارع پرورشی میگو در سال جاری/ رشد 17 درصدی برداشت دریایی میگو تاکنون

امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 30 هزار تن میگوی پرورشی و هشت تا 10 هزار تن میگوی پرورشی برداشت شود که تاکنون بخشی از آن محقق شده است.

پیش‌بینی برداشت 10 هزار تن میگوی دریایی و 30 هزار تن میگوی پرورشی در سال جاری/ گزارش کمترین تلفات بیماری لکه‌سفید در مزارع پرورشی میگو در سال جاری/ رشد 17 درصدی برداشت دریایی میگو تاکنون

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مژگان ستار:

تولید محصولات پروتئینی یکی از نیازهای اساسی در کشور محسوب می‌شود که آبزیان نیز در این بین نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که میزان صید آبزیان طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سازمان شیلات و سازمان‌های ذی‌ربط انجام شده است، رو به افزایش بوده و حتی عرضه صادراتی را نیز رقم زده است.

بر اساس آمار منتشرشده در سال 2007 از سوی سازمان فائو، تولید جهانی میگو از مرز 8.5 میلیون تن گذشته و ایران نیز برای افزایش تولید پرورشی و صید دریایی اقداماتی همچون رهاسازی بچه‌میگو در دریا و استفاده از طرح‌هایی چون دریابست را مورد تأکید قرار داده تا شاهد آن باشیم که امسال رشد 33 درصدی در برداشت میگوی بوشهر را شاهد باشیم و پیش‌بینی سالانه هشت تا 10 هزار تن صید میگوی دریایی را متصور باشیم و بر اساس آمار، سال گذشته برداشت میگو از دریا 9 هزار و 430 تن گزارش شد.

مختار آخوندی، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در حالی از صید دریایی میگوی هرمزگان از 11 مهرماه خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امسال 45 روز صید دریایی میگو انجام خواهد شد که تاکنون حدود یک‌هزار و 90 تن آن محقق شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش داشته و نسبت به میانگین پنج ساله، شاهد افزایش 31 درصدی در صید دریایی هستیم. این در حالی است که در مقایسه با میانگین 10 ساله، رشد 15 درصدی در برداشت میگو را شاهد بوده‌ایم.

وی می‌افزاید: تاکنون که حدود 21 روزی از صید دریایی گذشته است، حدود 77 درصد میگوهای برداشت‌شده از نوع درشت و موزی و چهار درصد نیز میگوی سرتیز است.

آخوندی بیان می‌کند: پیش از این در استان بوشهر و خوزستان شاهد برداشت میگو از دریا بودیم که برداشت از پنجم مردادماه آغاز و تا ششم شهریورماه ادامه داشت و بر اساس گزارش‌های رسیده، در مدت این 33 روز، در مجموع دوهزار و 357 تن میگو از دریا برداشت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش 33 درصدی برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته 43 روز صید وجود داشت، اما امسال در مدت 33 روز صید، شاهد برداشت دوهزار و 357 تنی میگو بودیم.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان می‌کند: انجام طرح دریابست با توجه به گشت‌های ساحلی انجام می‌شود تا ضمن حفظ ذخایر، شاهد برداشت مناسبی نیز باشیم.

آخوندی میزان صید میگو در استان خوزستان را 681 تن و صید میگو در بوشهر را یک‌هزار و 686 تن عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: از لحاظ قیمتی، به‌طور میانگین میگوی دریایی در استان هرمزگان با قیمت عمده 20 هزار تومان عرضه می‌شود و میگوی بوشهر با اندکی افزایش قیمت حدود 28 هزار تومان در سر اسکله مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش رغبت مردم برای مصرف میگو تأکید می‌کند: میگوی دریایی دارای تقاضای بسیار بالایی است؛ به‌گونه‌ای که تمام آنچه که صید می‌شود، به مصرف داخل می‌رسد.


پشت سر گذاشتن سال موفقیت‌آمیز برای میگوی پرورشی

وحید معدنی، مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات ایران درباره برداشت میگوی پرورشی در کشور می‌گوید: بر اساس آخرین آمار، حدود 18 هزار تن میگو از مزارع پرورشی کشور برداشت شده است و پیش‌بینی می‌شود به هدف تولید امسال که 30 هزار تن است، برسیم.

وی بیان می‌کند: در تمامی استان‌هایی که میگوی پرورشی دارند، برداشت انجام شده و تنها استان هرمزگان است که استخرهای پرورش میگو فعال هستند که معمولاً تا اواخر دی‌ماه و نیمه نخست بهمن‌ماه تمامی محصول برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

معدنی می‌افزاید: با تعامل بسیار خوبی که با سازمان دامپزشکی وجود داشت، امسال شاهد بیماری‌های کمتری در مزارع پرورش میگو بودیم و استان سیستان و بلوچستان برای سومین سال متوالی بیماری لکه‌سفید را نداشت.

وی عنوان می‌کند: در برخی مزارع استان بوشهر، بیماری لکه‌سفید وجود داشت که با اقدام به‌موقع سازمان دامپزشکی مهار شد.

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات ایران ادامه می‌دهد: هدف تولید برای میگوی پرورشی 30 هزار تن است که تلاش می‌شود حداقل تولید 28 هزار تنی محقق شود.

معدنی تأکید می‌کند: میگوهای پرورشی پس از بسته‌بندی برای بازارهای صادراتی آماده می‌شوند که در سال جاری همچون سال‌های گذشته شاهد حجم بزرگی از صادرات میگو به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشور روسیه بودیم.

وی سال موفقی را برای میگوی پرورشی متصور می‌شود و خاطرنشان می‌سازد: برای سومین سال پیاپی هیچ‌گونه بیماری برای مزارع سیستان و بلوچستان دیده نشد و حتی در استان بوشهر که درصدی از مزارع به بیماری لکه‌سفید دچار شده بودند، با اقدامات به‌موقع دامپزشکی، در اردیبهشت و خردادماه سال جاری مهار انجام گرفت و بدین‌ترتیب شاهد بودیم که بهره‌وری تولید میگو بالا رفته و رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده محقق شود./

M-960807-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید