Iranian Agriculture News Agency

طی سفر فعالان اقتصادی پاکستانی به مشهد؛

مشهد و پاکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند/ واردات برنج، گوشت و میوه از پاکستان

هیات تجاری اتاق مشترک پاکستان و ایران، با حضور در اتاق مشهد و دیدار با فعالان اقتصادی خراسان رضوی، تفاهم‌نامه مشترکی با اتاق مشهد امضا کردند.

مشهد و پاکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند/ واردات برنج، گوشت و میوه از پاکستان

هیات تجاری اتاق مشترک پاکستان و ایران، با حضور در اتاق مشهد و دیدار با فعالان اقتصادی خراسان رضوی، تفاهم‌نامه مشترکی با اتاق مشهد امضا کردند.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی پاکستان و ایران، حجم تعاملات تجاری میان دو کشور می تواند تا سقف 5میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

عضو هیات رئیسه اتاق مشهد در این نشست با اشاره به بسترهای مشترک فرهنگی و تعاملات مثبت ایران و پاکستان، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی دو کشور تأکید کرد و گفت: کشور دوست و همسایه پاکستان همواره ارتباطات خوبی با ایران داشته و اکنون نیز زمان آن رسیده تا به‌اتکای این تعاملات، تعادلی نیز در حوزه‌های صادرات و واردات فراهم آید و تجارت پنهانی که از کانال‌های غیرمعمول انجام می‌گیرد متوقف شود.

محمدرضا توکلی زاده با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست‌هایی برای تحقق اهداف و رویکردهای مذکور، گفت: در راستای توسعه ارتباطات اقتصادی دو کشور، تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق مشهد و اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و ایران به امضا می‌رسد که در آن تأکید شده، باید قوانینی برای ایجاد یک اتحاد بین دو طرف برای انجام وظایف و تعهدات بازرگانی و همچنین بهبود فعالیت‌ها در بخش‌های تجاری، صنعتی و خدماتی وضع شود.

آمادگی برای افزایش تعاملات تجاری ایران و پاکستان

رئیس اتاق بازرگانی مشترک پاکستان و ایران نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت موجود برای توسعه تعاملات تجاری میان این دو کشور و رساندن آن به سقف 5میلیارد دلار، گفت: پاکستان از ارتقای روابط در بخش‌های مختلف و به‌ویژه در حوزه اقتصادی استقبال می‌کند.

والی محمد با اشاره به تحولات سریع سیاسی و اقتصادی دنیای امروز اظهار کرد: بازارهای جهانی با سرعت دستخوش تغییر می‌شوند و ایران ظرفیت‌های فراوانی برای حضور در این عرصه دارد.

محمد خاطرنشان کرد: همکاری‌های تجاری بین دو کشور شامل واردات مواد پتروشیمی از ایران و عمدتاً برنج و گوشت و میوه از پاکستان است و ما علاقه زیادی به توسعه صادرات در زمینه تجهیزات پزشکی و سنگ‌های قیمتی به ایران داریم.

وی با اشاره به اینکه، 85 درصد صادرات پاکستان به ایران شامل برنج و میوه است، گفت: ایران سالانه به سه میلیون تن برنج نیاز دارد درحالی‌که حدود دو میلیون تن از این میزان را تولید می‌کند و سالانه باید یک‌میلیون تن برنج وارد کند.

به گفته محمد، پاکستان 40 درصد از بازار صادرات برنج به ایران را در اختیار دارد و به‌صورت غیرمستقیم در 20 درصد دیگر آن نیز حضور دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک پاکستان و ایران عنوان کرد: واردات پاکستان از ایران 186 میلیون دلار است که 58 میلیون دلار از آن مربوط به بخش نفت و گاز است و در مقابل صادرات پاکستان به ایران نیز سالانه 40 میلیون دلار برآورد می‌شود؛ این در حالی است که تجارت دو طرف می‌تواند تا 5میلیارد دلار افزایش یابد.

محمد بابیان اینکه در حال حاضر پاکستان امکانات خوبی را برای سرمایه‌گذاری به فعالان بخش خصوصی ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: حجم تجارت ایران و پاکستان می‌تواند افزایش یابد و این مسئله در مذاکرات آینده مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد با حل‌وفصل مشکلات بانکی، مانع بزرگی که بر سر توسعه صادرات وجود دارد، برداشته شود.

محدودیت‌های بانکی رفع شود

در ادامه یاور عباس، سرکنسول پاکستان در شهر مشهد نیز گفت: خوشبختانه به‌واسطه تعاملات مثبت دو طرف، حجم تبادلات دو اتاق افزایش‌یافته و موقعیت‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور فراهم آمده است بر این اساس از دولت‌ها می‌خواهیم تا محدودیت‌های بانکی بین دو کشور را نیز رفع کنند تا شرایط برای تبادلات بیشتر بین آن‌ها فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان- ایران و اتاق مشهد امضا شد.

طبق این تفاهم‌نامه اتاق مشترک پاکستان و ایران و اتاق مشهد باید قوانینی را به‌منظور اتحاد این دو بخش و برای انجام وظایف و تعهدات اقتصادی و بهبود بخش‌های تجاری، صنعتی و خدماتی وضع کنند.

سازمان‌دهی و نگهداری یک پایگاه داده برای شناسایی و ارتقاء محصولات و خدمات، شروع اقداماتی به‌منظور افزایش اعتماد متقابل، صبر و شفافیت طرفین و همکاری در حوزه تبلیغات، بازاریابی و سرمایه‌گذاری از بندهای این تفاهم‌نامه است.

بخش‌های دیگر این تفاهم‌نامه به توافقاتی در موضوعات مختلف همچون صدور گواهی‌نامه، نمایشگاه‌ها و نشست‌ها و... اختصاص داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید