Iranian Agriculture News Agency

زباله‌ها، آلوده کننده‌های هزینه‌زا

زباله‌هایی که در منابع آبی به‌ویژه در روزهای تعطیل رها می‌شوند، مشکلات زیادی برای منابع آب کشور و سیستم‌های تصفیه ایجاد می‌کند و هزینه زیادی به بخش آب کشور تحمیل می‌کنند. کارشناسان تلاش کرده‌اند با ساخت دستگاه زباله روب در داخل کشور، هزینه‌های جمع آوری زباله از منابع آبی را کاهش دهند.

زباله‌ها، آلوده کننده‌های هزینه‌زا

زباله‌هایی که در منابع آبی به‌ویژه در روزهای تعطیل رها می‌شوند، مشکلات زیادی برای منابع آب کشور و سیستم‌های تصفیه ایجاد می‌کند و هزینه زیادی به بخش آب کشور تحمیل می‌کنند. کارشناسان تلاش کرده‌اند با ساخت دستگاه زباله روب در داخل کشور، هزینه‌های جمع آوری زباله از منابع آبی را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار ایانا، تعطیلات برای پهنه‌های آبی کشور شرایط خوبی را رقم نمی‌رند زیرا هزاران کیلو زباله توسط مردمی که به دامان طبیعت در ایام تعطیل آمده‌اند، رها می‌شود. ورود زباله به مخزن سدها به دلیل ایجاد آ‌لودگی، مشکلات زیادی را برای سدهایی که منابع تامین آب شرب هستند ایجاد می‌کند به همین دلیل همه ساله، هزینه‌های زیادی صرف جمع‌آوری زباله از مخزن سدها می‌شود.

زباله ها از آلوده کننده‌های مهم محیط زیست به خصوص آب‌های شیرین رودخانه‌ها، منابع آب زیرزمینی و دریاها به حساب می‌آیند. شیرابه زباله‌های انباشت شده در محل‌های دفن زباله، به منابع آب زیرزمینی راه یافته و این منابع را آلوده می‌کند اما زباله‌های رها شده در رودخانه‌ها، مشکلات دیگری برای سلامت انسان ایجاد خواهد کرد. جمع‌آوری و دفع صحیح زباله‌ها در مناطق شهری، روستایی و صنعتی در حفظ پاکیزگی آب‌های رودخانه‌ها و تالاب‌ها نقش مهمی دارد. مردم می‌توانند با جمع آوری پسماندهای غذایی، پلاستیک، شیشه و قوطی‌های مواد غذایی، ساحل رودخانه‌ها و دریاها را تمیز نگه داشته و به حفظ زیستگاه‌های ساحلی که در معرض نابودی قرار دارند، کمک کنند. اما متاسفانه عدم توجه به این مسئله، ایام تعطیل را برای منابع آبی کشور به ایامی پرمخاطره تبدیل کرده است. تقریبا هیچ پهنه آبی نیست که در ایام تعطیل از حمله زباله‌ها در امان باشد. پاکسازی پهنه‌های آبی از زباله به ساعت‌ها زمان نیاز دارد. ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه برای جلوگیری از آلودگی آب‌های این است که زباله کمتری تولید کنیم و یا به‌وسیله بازیابی، مقداری از این زباله‌ها را دوباره مورد استفاده قرار دهیم. یا اینکه حداقل این زباله‌ها را درون آب رها نکنیم و در محل‌های پیش‌بینی شده برای دپوی زباله تخلیه کنیم که تبعات منفی آن کمتر باشد.

سد لتیان که یکی از نقاط گردشگر پذیر اطراف تهران است که همواره بعد از ایام تعطیل با انباشت زباله در مخزن خود روبرو است. آب مخزن این سد به مصرف شرب مردم تهران می‌رسد و مسئولان وزارت نیرو همواره چندین روز پس از تعطیلات درگیر پاکسازی مخزن این سد می‌شوند.به همین دلیل مسئولان آب منطقه‌ای تهران تلاش می‌کنند با استفاده از تکنولوژی هزینه پاکسازی مخزن سد لتیان را کاهش دهند.

خوشبختانه این تلاش‌ها به ثمر نشست و امروز با حضور تعدادی از کارشناسان شرکت سهامی آب منطقه‌ای تهران تست اولیه شناور آشغال روب طرح سیمره در محل دریاچه سد لتیان با موفقیت انجام شد. به این ترتیب، از این پس از تکنولوژی برای پاکسازی مخزن سد و جلوگیری از آلودگی آن استفاده خواهد شد.

این شناور به همت و پیگیری مدیران و کارشناسان طرح سیمره برای اولین بار در ایران با ایده از نمونه خارجی ساخته و در دریاچه سد لتیان تست اولیه شد و در فصول مختلف سال قابلیت استفاده دارد. با استفاده از این شناور، هزینه جمع‌آوری زباله از پهنه‌های آبی کاهش می‌یابد. چنین شناوری قادر است زباله‌های مختلف با وزن‌های 200 گرم تا 20 کیلوگرم را جمع‌آوری کرده و برای حمل آن‌ها به ساحل تا وزن 500 کیلوگرم طراحی شده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید