Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهادکشاورزی در همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی ایران:

سرمایه گذاری در تولید جلبک ها و گیاهان آبزی ضروری است / تدوین سند ملی برنامه راهبری جلبک و گیاهان آبزی

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با توجه به ظرفیت های موجود تولید جلبک و گیاهان آبزی در کشور، ورود تکنولوژی، دانش و نواوری به همراه سرمایه گذاری در این بخش ضرورت دارد.

سرمایه گذاری در تولید جلبک ها و گیاهان آبزی ضروری است / تدوین سند ملی برنامه راهبری جلبک و گیاهان آبزی

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با توجه به ظرفیت های موجود تولید جلبک و گیاهان آبزی در کشور، ورود تکنولوژی، دانش و نواوری به همراه سرمایه گذاری در این بخش ضرورت دارد .

به گزارش ایانا، اسکندر زند امروز در همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی ایران با بیان اینکه جلبک ها و گیاهان آبزی (میکرو پلنت ها) تولید ثروت می کنند، افزود: سالانه به اندازه جمعیت ایران به جمعیت کره زمین اضافه می شود، بنابراین در هزاره سوم منابع موجود کشاورزی پاسخگوی روند افزایش جمعیت نیست؛ از این رو باید به سراغ منابع جدید برویم .

وی گفت: جلبک ها و گیاهان آبزی بخشی از منابع جدید به شمار می روند که با توجه به کاربردشان در صنایع آرایشی و بهداشتی، روغن، سوخت و تغذیه آینده درخشانی برای کشور به شمار می روند .

معاون وزیر جهادکشاورزی یکی دیگر از موارد مصرف جلبک ها را در پیاده سازی بسته شورورزی کانون‌های گرد و غبار برشمرد و افزود: تلاش داریم برای کنترل کانون های گرد و غبار از کشت علوفه با استفاده از دوره کامل جلبک بهره مند شویم .

زند ادامه داد: محققان کشور یک دهه روی جلبک ها کار می کنند و با وجود اینکه نظرات خود را ارایه داده اند؛ اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است .

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت جلبک ها و گیاهان آبزی طی نامه ای توسط وزیر جهادکشاورزی پیشنهاد اجرای این بخش در سند اقتصاد مقاومتی ارایه شده است تا در آینده نزدیک در برنامه های اقتصاد مقاومتی به طور جدی دنبال شود .

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در این همایش ملی گفت: سند ملی برنامه راهبری جلبک و گیاهان آبزی تدوین شده است که در صورت حمایت اجرایی می شود .

محمد پورکاظمی اظهارداشت: با اجرایی شدن این برنامه امکان تولید 50 هزار تن روغن و پنج هزارتن علوفه از جلبک و گیاهان آبزی و بیش از 100 محصول دانش بنیان به منظور کاربری در صنایع مختلف فراهم خواهد شد .


دکتر صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران نیز در نخستین همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی به ضرورت توجه به پتانسیل و ظرفیت موجود در دریاها و اقیانوس ها اشاره کرد و افزود: در بخش تولید آبزیان کشور در سال ۱۳۹۵، ۵۵ درصد را صید و ۴۵ درصد را آبزی پروری به خود اختصاص داده اند که نقش جلبک ها و گیاهان آبزی بسیار ناچیز بوده است.

گفتنی است نخستین همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی به همت مؤ سسه تحقیقات علوم شیلاتی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی امروز در تهران برگزار شد.




انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید