Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی کشور مطرح کرد:

تسهیلات ۱۴.۵ درصدی صندوق توسعه ملی برای احداث واحدهای پرورش قارچ/ تحقق ۵۰ درصدی برنامه سال جاری در تولید قارچ/ افزایش ۱.۲ کیلوگرمی سرانه مصرف قارچ کشور تا پایان برنامه ششم توسعه

احداث واحدهای پرورش قارچ خوراکی در کشور تحت پوشش منابع مالی قرار دارد و از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی با سود ۱۴.۵ درصد به متقاضیان اعطا می شود تا سرانه مصرف این محصول برای هرنفر از ۱.۳ کیلوگرم فعلی به ۲.۵ کیلو گرم در پایان برنامه ششم توسعه برسد.

تسهیلات ۱۴.۵ درصدی صندوق توسعه ملی برای احداث واحدهای پرورش قارچ/ تحقق ۵۰ درصدی برنامه سال جاری در تولید قارچ/ افزایش ۱.۲ کیلوگرمی سرانه مصرف قارچ کشور تا پایان برنامه ششم توسعه


احداث واحدهای پرورش قارچ خوراکی در کشور تحت پوشش منابع مالی قرار دارد و از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی با سود ۱۴.۵ درصد به متقاضیان اعطا می شود تا سرانه مصرف این محصول برای هرنفر از ۱.۳ کیلوگرم فعلی به ۲.۵ کیلو گرم در پایان برنامه ششم توسعه برسد.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به ملارد، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی کشور در بازدید خبرنگاران از مجتمع قارچ ملارد با اشاره به حمایت های مختلف وزارت جهاد کشاورزی برای احداث واحدهای پرورش قارچ، گفت: تامین منابع مالی، صدور مجوزهای فنی و حمایت از متقاضی تا صدور پروانه و تامین و ارتقاء دانش فنی از جمله حمایت های وزارت جهاد کشاورزی برای احداث این واحدها است.

تقوی با اشاره به اینکه احداث واحدهای قارچ خوراکی تحت پوشش تامین منابع مالی و تسهیلات بانکی است، افزود: تسهیلات صندوق توسعه ملی برای احداث واحدهای تولید قارچ ۱۴.۵ درصد است، همچنین تسهیلاتی با سود ۱۵ درصد توسط بانک کشاورزی اعطا می شود که حدود یک تا ۱.۵ سال استراحت دارد. این در حالی است که نرخ سود این تسهیلات در مناطق محروم ۳ درصد کمتر است.

به گفته وی، تولید محصول سالم و اقتصادی کردن واحدهای تولیدی به ویژه تولید محصول سالم در محیط های کنترل شده، یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی کشور با بیان اینکه حداقل ظرفیت تولید جهت اخذ مجوز برای احداث واحد تولید پرورش قارچ ۲۲۰ تن در سال است، تصریح کرد: از صدور مجوز برای ۱۰ هکتار احداث واحدهای پرورش قارچ در برنامه سال جاری، مجوز حدود ۷ هکتار آن صادر و از ۱۳ هزار تن افزایش برنامه تولید قارچ، ۶ هزار و ۳۰۰ تن معادل ۵۰ درصد برنامه سال جاری محقق شده است.

تقوی با بیان اینکه بیش از ۵ درصد تولید قارچ مربوط به قارچ صدفی و غیردکمه ای است، عنوان کرد: دستورالعمل قارچ صدفی و خوراکی در غالب ایجاد تنوع در سبد کالا تولید قارچ آماده شده است.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت قارچ در کشور ۶۹۴ هکتار و میزان تولید ۱۳٨ هزار تن در سال است، افزود: میزان تولید قارچ در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ۲۰۰ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف قارچ برای هر نفر در کشور ۱.۳ کیلوگرم است، بیان کرد: توسط سرانه مصرف قارچ برای هر نفر در اروپا ۴ کیلوگرم و در دنیا ۲.۵ کیلوگرم است و تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه مصرف قارچ در کشور باید به ۲،۵ کیلوگرم برسد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی با اشاره به اینکه طرح افزایش سرانه مصرف قارچ در کشور با کمک انجمن قارچ تهیه شده و آماده تدوین است ، گفت: متوسل شدن به ابزار رسانه ای و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی قارچ از راهکارهای افزایش سرانه مصرف این محصول در کشور است، همچنین احداث واحد های پرورش باید در غالب زنجیره اقتصادی تولید باشد و تمام مراحل و مواد مورد نیاز از جمله اسپان، کمپوست، تولید قارچ، بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی باید در همان واحد تولید شود.

وی با اشاره به اینکه بحث تولید، صادرات و اشتغال زایی در واحد های پرورش قارچ تامین می شود، تصریح کرد: به ازاء هر واحد ۲۲۰ تنی پرورش قارچ با توجه به میزان مکانیزاسیون،برای ۱٨ نفر اشتغال زایی می شود و سرانه سرمایه گذاری به ازاء هرنفر حدود ٨۰ میلیون تومان است، این در حالی است که سرانه سرمایه گذاری در حرفه های دیگر به ازاء هر نفر حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.

تقوی در ادامه اضافه کرد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی این بخش، مالیات بر کمپوست و مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی است که با مراجعه به کمیسیون علمی هیئت دولت قرار است این مشکل برطرف شود.

به گفته وی صادرکننده حرفه ای و تخصصی در این بخش وجود ندارد که برای رفع این مشکل به دنبال جمع آوری بانک اطلاعاتی هستیم.
تقوی هزینه بالای حمل و نقل را از دیگر مشکلات این بخش و چالش بزرگ صادرات قارچ دانست و اظهار کرد: برای رفع مشکل هزینه های بالای هوایی قارچ، مذاکراتی با شرکت های حمل و نقل زمینی در ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است. وی اشاره ای به نتایج این مذاکرات نکرد./

H
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید