Iranian Agriculture News Agency

کوکاکولا، به بهبود کشت پایدار مرکبات اسپانیا کمک می کند/ بازگشت بیش از 3000 میلیون لیتر به طبیعت؛ دستاورد شرکت نخست ذخیره مجدد آب در اسپانیا

کوکاکولا پروژه ای را به نام"Cítricos Sostenibles" با هدف ارتقاء رقابت و تولید پایدار مرکبات در اسپانیا اجرا می کند. به طوری که این کار از طریق ارتقاء کارآیی (باروری و آبیاری) در مناطقی که تحت فشار آب هستند، انجام می شود.

کوکاکولا، به بهبود کشت پایدار مرکبات اسپانیا کمک می کند/ بازگشت بیش از 3000 میلیون لیتر به طبیعت؛ دستاورد شرکت نخست ذخیره مجدد آب در اسپانیا

کوکاکولا پروژه ای را به نام "Cítricos Sostenibles" با هدف ارتقاء رقابت و تولید پایدار مرکبات در اسپانیا اجرا می کند. به طوری که این کار از طریق ارتقاء کارآیی (باروری و آبیاری) در مناطقی که تحت فشار آب هستند، انجام می شود.

به گزارش ایانا از سایت " financialfood "، این ابتکار همراه با دانشگاه Universitat Jaume I of ó Castelló و inèdit پارک فناوری مستقل دانشگاه بارسلونا و انستیتو تکنولوژی (1)انجام شده و قرار است طی دو سال آینده 800 میلیون لیتر آب صرفه جویی شود؛ به طوری که روی حدود 750 هکتار جامعه والنسیا و استان تاراگونا و بیش از 50 کشاورز تاثیر خواهد گذاشت.

این پروژه بخشی از تعهد کوکا کولا برای اجرای کشاورزی پایدار و به ویژه کشت مرکبات است. این درحالی است که سالانه کوکاکولا 3.5 میلیون کیلو آب پرتقال و 1.1 میلیون کیلو آب لیمو برای تولید فانتا نارانجا ( Fanta Naranja ) و فانتا لمون ( Fanta Limón ) خریداری می کند.

پیش ازاین، در سال 2015، کوکا کولا " دستورالعمل فانتا درباره اقدامات مناسب پایدار در کشت مرکبات" (2) را با دو شرکت Frusa و Inèdit راه اندازی کرد که در 11 مورد تنظیم شد، به طوری که اقدامات اصلی در زمینه افزایش بهره وری مزارع کشاورزان و به حداقل رساندن هزینه های آن ها در چارچوب کشاورزی پایدار است.

از سوی دیگر، با توجه به دستورالعمل فانتا، استفاده صحیح از کودها موجب کاهش 23 درصدی انتشار گازهای کربن و کاهش مصرف آب می شود که در نتیجه ، 8.8 یورو کاهش هزینه در تولید هر تن مرکبات روی می دهد.

این درحالی است که، تا کنون، با اجرای پروژه Citrus Sustainable " "طی چهار ماه نخست سال 2017، بیش از 58 میلیون لیتر آب صرفه جویی شده و طبق پیش بینی های سال جاری این میزان می تواند به 344 میلیون لیتر هم برسد .

لازم به یادآوری است که این پروژه برای کشاورزان جامعه والنسیا و استان تاراگونا انجام شده، به طوری که با مشارکت در هزینه های مربوط به باروری آبیاری (3) و خدمات فنی به کشاورزان، برای انجام برخی اقدامات در زمینه باروری محصولات و آبیاری کمک می شود.

همچنین به منظور ارزیابی صحیح پروژه، کشاورزان شرکت کننده در این پروژه در تمامی عملیات کشاورزی مشارکت دارند.

طبق گفته Ana Gascón از کوکاکولا ایبریا (4)، این پروژه بخشی از تعهد کوکاکولا، در راستای پایداری در کل زنجیره ارزش است. پیاده سازی شیوه های پایدار می تواند به کاهش هزینه های اقتصادی و اثرات زیست محیطی مرتبط با کشت مرکبات منجر شود و در عین حال به حفاظت و بهبود شغل روستاییان کمک کند. "

علاوه بر این، این پروژه بخشی از تعهد کوکاکولا، به بازیابی 100 درصدی آب موجود در نوشیدنی های اش به طبیعت است. به طوری که، پنج سال پیش از این برنامه، شرکت این هدف را در سطح جهانی به دست آورد و نخستین شرکت در فهرست فورچون در زمینه ذخیره مجدد آب شد. در اسپانیا، کوکاکولا موفق به بازگشت بیش از 3000 میلیون لیتر به طبیعت در سال 2016 شده، که شامل 95 درصد از آب موجود در محصولات اش در اسپانیا و پرتغال می شود.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentaries (IRTA)

2- Fanta Guide of Good Sustainable Practices in the cultivation of citrus fruits

3- fertirrigation : در این روش کود با استفاده از سیستم آبیاری استفاده می شود. به این ترتیب، تولید کننده از سیستم آبیاری استفاده می کند تا مواد مغذی مورد نیاز را به گیاهان اضافه کند.

4- Coca-Cola Iberia

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید