کد خبر: ۴۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶- ۱۲:۱۶
مدیر صندوق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل:
آنچه که می خورید نه تنها بر سلامت خود تاثیر می گذارید بلکه بر سلامت سیاره ما نیز تاثیر گذار است. خریداری و ذخیره یا آماده کردن غذا، می تواند تاثیر عمیقی روی سلامت و محیط اطراف‌تان داشته باشد.

آنچه که می خورید نه تنها بر سلامت خود تاثیر می گذارید بلکه بر سلامت سیاره ما نیز تاثیر گذار است. خریداری و ذخیره یا آماده کردن غذا، می تواند تاثیر عمیقی روی سلامت و محیط اطراف‌تان داشته باشد.

به گزارش ایانا از سایت " ال افریکا"، خبر خوب این است که غذا تهدیدی برای توسعه پایدار نیست –به طوری که این موضوع می تواند یکی از راه حل ها باشد. پخت و پز پایدار در مبارزه با تغییرات آب و هوایی نقش مهمی دارد و می تواند به اهداف توسعه پایدار و طرح جهانی برای مقابله با فقر، نابرابری و تغییرات آب و هوایی تا سال 2030 کمک کند. مردم باید درباره تصمیم گیری ها ی مربوط به مواد غذایی به درک درستی برسند و انتخاب هایی را انجام دهند که که به بدن و سیاره ما احترام می گذارد.

این درحالی است که بین گرسنگی و تغییرات آب و هوایی ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال، طبق برنامه جهانی غذا، تغییرات آب و هوایی منجر به رویدادهای شدید آب و هوایی، مانند خشکسالی، سیل و طوفان می شود که می تواند محصولات و زیرساخت های حیاتی را از بین ببرد. همچنین باید یادآور شد که تقریبا 800 میلیون نفر از سوء تغذیه رنج می برند و یکی از تاثیرات ویرانگر تغییرات آب و هوایی این است که می تواند این تعداد را افزایش دهد.

در همین راستا، صندوق اهداف توسعه پایدار(1)، در 23 کشور برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) کارهایی انجام داده، به طوری که غذا را در مرکز تلاش های خود قرار داده است. شیوه های پایدار غذایی نه تنها کمک می کند که بدن و سیاره ما سالم باشد، بلکه باعث افزایش اقتصاد محلی، کاهش فقر و برابری جنسیتی می شود.

برای مثال، در اکوادور، به منظور تقویت سیستم غذایی محلی و سازگاری با تغییرات اقلیمی، اقداماتی همچون استفاده از کود آلی و کاشت محصولات متنوع و جلوگیری از انتشار گازهای کربن از طریق محدود کردن مصرف انرژی و کاهش مصرف آب، انجام شده است.


در فیجی که بیش از 44 درصد جوانان بیکار هستند، ما با آژانس های سازمان ملل متحد برای ایجاد شغل از طریق تقویت کشاورزی ارگانیک محلی همکاری کرده ایم. چراکه می دانیم سیستم های آلی نسبت به تغییرات آب و هوایی مقاوم تر هستند. در عین حال 20-40 درصد بیشتر، به حفط خاک کمک می کنند و در طول خشکسالی عملکرد بهتری نسبت به مزارع معمولی دارند.

همچنین در سریلانکا، ما با دولت محلی و آژانس های سازمان ملل متحد برای بازبینی برنامه های درسی مدرسه و آموزش دانش آموزان، معلمان و سایر افراد در مورد تغذیه مشارکت کرده و به مساله سوء تغذیه در میان کودکان سریلانکایی پرداختیم. در پرو، به بیش از 4200 تولید کننده کینوا (3)در زمینه هایی همچون مذاکره درباره قیمت های بازار و ایجاد سیستم هایی که به آن ها امکان افزایش صادرات این دانه های محبوب را می دهد، کمک کرده ایم. به طوری که این امر به ویژه برای زنان تولید کننده در مناطق روستایی که 69 درصد از تولید کنندگان را تشکیل می دهند، سودمند بوده است.

اما شما مجبور نیستید که یک کشاورز باشید و یا در این کشورها زندگی کنید تا درگیر این مسایل شوید. هر کس می تواند از روش های پخت و پز پایدار برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده کند. در اینجا به نکات ساده ای که هر فردی می تواند انجام دهد، اشاره می کنیم:

از وسایل آشپزی استفاده کنید که گرما را حفظ می کند، مانند چدن، سرامیک یا ظروف شیشه ای.

برای شستن میوه و سبزیجات، به جای باز گذاشتن شیر آب، می توانید آن ها را در یک کاسه آب بشویید.

براساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، حدود یک سوم از مواد غذایی تولید شده- یا 1. 3 میلیارد تن مواد غذایی، سالانه هدر می رود. برای کمک به کاهش هدررفت غذا، می توانید درباره وعده های غذایی و چگونگی استفاده از باقیمانده غذا برنامه ریزی داشته باشید.

در مورد چگونگی استفاده مجدد از آب، ابتکار به خرج دهید، به عنوان مثال می توانید آب مورد استفاده برای جوشاندن پاستا را خنک کرده و سپس از آن برای آب دادن به گیاهان استفاده کنید.

برنامه های منوهای فصلی را برنامه ریزی کنید. با استفاده از محصولات فصلی، شما نه تنها وعده های غذایی خود را خوشمزه تر، بلکه در هزینه هم صرفه جویی می کنید.

باغبانی کنید! گیاهانی مانند جعفری، ریحان و نعناع در حیاط یا روی پشت بام بکارید.

از بازارهای کشاورزان محلی، محصولات محلی را خریداری کنید چراکه با این کار، نه تنها مجبور به پیمودن مسافت نخواهید بود، بلکه از اقتصاد محلی هم حمایت کرده اید.

از شیوه بخارپز و گریل به جای سرخ کردن استفاده کنید، تا مواد مغذی غذاها حفظ شود.

از انتشار CO2 مطلع باشید. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات دارای میزان کمی رد پای کربن نسبت به یک رزیم غذایی حیوانی است؛ چرا که برای تولید دام مقدار زیادی گازهای گلخانه ای منتشر و منابع برای تغذیه استفاده می شود.

نویسنده: پالوما دوران، مدیر صندوق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Sustainable Development Goals Fund (SDG Fund)

2- Sustainable Development Goalsیا اهداف توسعه پایدار: این اهداف توسط سازمان ملل تعریف و به عنوان اهداف جهانی برای توسعه پایدار ترویج داده شده‌اند. SDGها از ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ اجرا می‌شوند. این دستور کار، بر اصول کرامت و حقوق بشر، عدالت اجتماعی، صلح، شمول اجتماعی و حفاظت و تنوع قومی، فرهنگی و زبانی و نیز بر مسئولیت مشترک و پاسخگویی استوار است.

3- کینوا (Quinoa): یکی از مواد غذایی کهن مربوط به قومی از سرخ پوستان آمریکای جنوبی ، که "مادر غلات” نامیده شده است. دانه کوچک لوبیا شکل به رنگ عاج است .عطر ملایم و طعمی شیرین و مطلوب داشته و می توان آن را بعنوان جایگزین برنج استفاده کرد.

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر: