Iranian Agriculture News Agency

کارخانه قند یاسوج نجات می‌یابد؟

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج گفت: تاکنون 270 میلیارد ریال از بدهی های کارخانه قند یاسوج پرداخت شده و راه اندازی مجدد این کارخانه معطل رفع معارضات و تعیین تکلیف شرکت متخلفی است که در سال های 1391 و 1392 قرار بوده ظرفیت کارخانه را افزایش دهد اما آن را کاهش داده است.

به گزارش ایسنا، صابر آزادوار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک تجارت به عنوان یک بانک خصوصی در سال های 94و 95در چند نوبت اقدام به انتشار مزایده کارخانه قند کرد، افزود: سرمایه گذار بومی استان، با توکل به خدا توانست در این مزایده بیش ترین قیمت را ارائه دهد و در یک فرآیند کاملا قانونی که بارها روند آن تشریح شده برنده این مزایده شود و کارخانه قند یاسوج را خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته انتقال قطعی سهام شرکت فرآورده‌های غذایی و قند یاسوج انجام شد و هیات مدیره جدید و مدیرعامل هم برای کارخانه تعیین شد، بیان کرد: ما حساسیت و نوستالوژی مردم استان و بالاخص مرکز استان را نسبت به کارخانه قند که نماد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد است، درک کردیم و به دستور رئیس هیات مدیره و سرمایه گذار، مرحله به مرحله از طریق رسانه‌ها به مردم گزارش ارائه دادیم و مردم استان در جریان انتقال، تعیین هیات مدیره و مدیرعامل، تشریح روند واگذاری و پرداخت مطالبات قرار گرفتند، در حالی که اصلا چنین وظیفه‌ای نداشتیم و هیچ کارخانه خصوصی این کار را نمی‌کند اما چون سرمایهگذار پروژه بومی است خود را ملزم به پاسخگویی به همشهریانش می‌داند.

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه بانک تجارت باید ملک بلامعارض تحویل سرمایه گذار و سهامداران می‌داد، خاظرنشان کرد: افرادی سودجو به ناحق سال های سال در خانه های کارخانه قند سکونت داشتند و از آب و برق و گاز و سکونت در ساختمان های مسکونی بدون پرداخت هرگونه اجاره این کارخانه بصورت رایگان بهره می بردند در حالی که بسیاری از آن ها رابطه کاری با کارخانه قند نداشتند که در این راستا خانه های سازمانی کارخانه به جز تعدادی از شاغلین تخلیه شد.

آزاد وار تصریح کرد: برخی از املاک هم معارضات جزئی دارند که آن ها هم در حال رسیدگی و رفع معارض هستند که پس از طی فرآیندهای قانونی لازم تحویل سهامداران خواهند شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار کارخانه قند یاسوج به قول استاندار سابق سرمایه گذاری تجربه شده و کارآزموده است، ادامه داد: سرمایه گذار تاکنون به عنوان مالک 83.24 درصد از سهام کارخانه به تعهداتی که در قبال این کارخانه داشته عمل کرده و بقیه تعهدات ایشان نیز در حال اجراست.

مدیر عامل کارخانه قند یاسوج عنوان کرد: از 650 میلیارد ریال بدهی جاری معوقه کارخانه قند در طی سالیان سال، تاکنون 270میلیارد ریال در حوزه بدهی های شهرداری، مالیات، تامین اجتماعی، ارزش افزوده و مطالبات کارگری از محل آورده نقدی خریدار جدید، آقای مهندس لهراسب باقری پرداخت شده است.

آزادوار از پرداخت بخش عمده ای از مطالبات کارگری خبر داد و تاکید کرد: تاکنون بیش از 38 میلیارد ریال از بدهی های کارگران پرداخت شده و تنها 15 میلیارد ریال از این بدهی ها باقیمانده است که آن را هم به جلسه مجمع عمومی سهامداران می بریم که اتخاذ تصمیم کنند و نسبت به تامین نقدینگی از طریق سهامداران شرکت اقدامات لازم را انجام دهند چون که شرکت به سبب عدم فعالیت تولیدی در سه سال اخیر فاقد هرگونه نقدینگی است.

وی بیان کرد: البته کارگران از طریق اداره کار نسبت به شرکت طرح دعوی کردند و از طریق اجرای احکام اجرائیه گرفتند و یکی از املاک کارخانه را به ارزش 17 میلیارد و 800 میلیون ریال توقیف کردند هر چند این انتظار از کارگرانی که سالها سر سفره کارخانه قند ارتزاق کرده بودند نمی رفت و ما هم هیچوقت نگفتیم که مطالبه ای را پرداخت نمی کنیم اما بهرحال تحریکات افراد بیرون از کارخانه و حاشیه سازی ها چنین موانعی را جلوی راه اندازی کارخانه انداخته و ماهم مدت هاست که فقط ناچاریم با حواشی ایجاد شده توسط افراد مغرض مقابله کنیم.

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه بخش اعظمی از انرژی و توان ما صرف هیاهوهایی شد که عده ای از بیرون به راه انداختند، گفت: امروز دیگر برای ما، مردم و مسئولان روشن شده که یک عده ای دلشان نمی خواهد کارخانه قند راه اندازی شود اما این موضوع تنها در حد آرزو برایشان باقی خواهد ماند و کارخانه قند در آینده ای نزدیک با انجام عملیات بازسازی و نوسازی و تغییرات فناوری به چرخه تولید باز می گردد.

آزادوار با اشاره تخلف شرکتی که قرار بود ظرفیت کارخانه را افزایش دهد اما آن را کاهش داد افزود: در سالهای 90، 91 و 92یک شرکتی با دریافت بیش از 162میلیارد ریال قرار بوده که کارخانه را بازسازی و ظرفیت آن را از 700 تن به 1000 تن و تولید شکر خام را از 300 تن به 450 تن افزایش دهد تا این کارخانه توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با بررسی هایی که کارشناسان ما انجام دادند متوجه شدند که این شرکت ماشین آلات دست دوم و کهنه نصب کرده و عملا نه تنها ظرفیت تولید کارخانه را افزایش نداده که آن را کاهش هم داده است بنابراین ما مجبور به پیگیری حقوقی موضوع از طریق دستگاه قضایی شدیم که هم اکنون در حال بررسی است.

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج با اشاره به اینکه مجبوریم برای راه اندازی کارخانه تا تعیین تکلیف این پرونده صبر کنیم، ادامه داد: به محض اینکه پرونده این شرکت تعیین تکلیف شود، مدت کوتاهی بعد از آن، که ممکن است، کمتر از چند ماه هم باشد، کارخانه را راه اندازی کرده و وارد مدار تولید می کنیم.

آزادوار با بیان اینکه راه اندازی کارخانه با همین وضعیت فعلی یعنی ظرفیت حداکثر 70 درصد و کیفیت نامطلوب محصولات تولیدی ممکن است که امکان پذیر باشد، تصریح کرد: راه اندازی با این شرایط به سبب مشکلات ماشین آلات صنعتی و گلوگاههای خطوط تولید قطعا منجر به ضرر دهی و زیان انباشته بیشتر و غیر اقتصادی بودن فعالیت تولیدی خواهد شد.

وی افزود: تنها راه چاره و نجات این کارخانه در انجام عملیات بازسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت است بطوریکه بیش از 1000 تن چغندر در شبانه روز و یا 450 تن شکر خام روزانه ظرفیت داشته باشد که کارخانه بتواند به حیات اقتصادی خود برای سالهای متمادی ادامه دهد و مردم هم از تاثیرات نقش آفرین آن در تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه های اشتغال پایدار، تامین معیشت و رونق اقتصادی منطقه بهره مند شوند.

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه به عنوان مدیران و کارکنان نماد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استان هم انتظاراتی داریم، اضافه کرد: از کلیه مسئولان ارشد و مسئولان ذیربط استان بخصوص کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انتظار داریم که اهتمام کامل خود را برای عینیت بخشیدن به هویت و نماد صنعت استان که عموم مردم با علاقمندی خاصی از آن نام می برند به این شرکت و سرمایه گذار بومی کارآفرین آن توجه و عنایت ویژه ای داشته باشند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید