Iranian Agriculture News Agency

گلخانه های خورشیدی برق تولید می کنند و محصولات سالمی پرورش می دهند

اینکه اولین محصولات گوجه فرنگی و خیار که در گلخانه های تولید برق خورشیدی رشد کردند به اندازه آنهایی که در گلخانه های سنتی پرورش یافته اند سالم هستند، نشان می دهد که گلخانه های هوشمند نوید بخش استفاده دوگانه کشاورزی و تولید برق تجدید پذیر هستند.

گلخانه های خورشیدی برق تولید می کنند و محصولات سالمی پرورش می دهند

اینکه اولین محصولات گوجه فرنگی و خیار که در گلخانه های تولید برق خورشیدی رشد کردند به اندازه آنهایی که در گلخانه های سنتی پرورش یافته اند سالم هستند، نشان می دهد که گلخانه های هوشمند نوید بخش استفاده دوگانه کشاورزی و تولید برق تجدید پذیر هستند.

به گزارش ایانا از سایت یورواکلرت،‌مایکل لویک، استاد مطالعات زیست محیطی در دانشگاه کالیفورنیا، سانتا کروز و نویسنده سرپرست مقاله ای که در شماره اخیر مجله اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، آ ینده زمین منتشر شده است می گوید «ما نشان داده ایم که گلخانه های هوشمند می توانند انرژی خورشیدی را برای تولید برق دریافت کنند بدون اینکه رشد گیاهان را کاهش دهند، که این بسیار هیجان انگیز است».

گلخانه های خورشیدی تولید کننده برق سیستم های فتوولتائیک با طول موج گزینشی ( (WSPVs را استفاده می کنند، تکنولوژی جدیدی که برق بیشتر، بهره ورتر و ارزان تر از سیستم های سنتی فتوولتائیک را تولید می کند. این گلخانه ها مجهز به پنل های سقفی شفاف پوشیده با یک رنگ سرخ فام روشن شب تاب هستند که نور را جذب می کند و انرژی را به نوارهای کوتاه فتوولتائیک انتقال می دهد، جایی که برق تولید می شود. WSPVs برخی طول موج های آبی و سبز نور را جذب می کند اما اجازه می دهد بقیه عبور کنند تا گیاه بتواند رشد کند. تکنولوژی WSPV توسط سو کارتر و گلن آلرز که همکار هستند و هردو استاد فیزیک در دانشگاه کلیفورنیا سانتا کروز هستند و در سال ۲۰۱۲ «سولیکالچر» را بنیاد نهادند تا این تکنولوژی را به بازار عرضه کنند ایجاد شد.

تیم لویک بر فتوسنتز و تولید میوه ی ۲۰ گونه گوجه فرنگی، خیار، لیمو، فلفل، توت فرنگی و ریحان که در گلخانه های سرخ فام واقع در دو مکان در کمپس و واتسونویل کالیفورنیا رشد کرده بودند نظارت کردند.

لویک می گوید «هشتاد درصد گیاهان تحت تاثیر قرار نگرفتند، درحالیکه ۲۰ درصد در زیر پنجره های سرخ فام بهتر رشد کردند». او می گوید گوجه فرنگی و خیار در میان محصولات تولیدی برتر گلخانه ای در سراسر جهان هستند.

در آزمایش های اضافی، فتوسنتز گوجه فرنگی درون گلخانه های سرخ فام همراه با صرفه جویی کم در مصرف آب بود. او می گوید «گیاهان در اینجا، برای همان میزان رشدی که در بیشتر گلخانه های معمول انجام می دهند نیاز به ۵ درصد آب کمتر دارند».

لویک می گوید: "من فکر کردم که گیاهان آهسته تر رشد خواهند کرد، زیرا زیر این پنجره ها تاریک تر است. رنگ این نور، آن را مانند بودن در سیاره سرخ می کند". "گیاهان نه تنها نسبت به شدت نور بلکه نسبت به رنگ نیز حساس هستند. اما گیاهان در اینجا به خوبی رشد کردند".

به گفته لوک کاهش انرژی مصرفی توسط گلخانه ها، با استفاده جهانی از گلخانه ها برای تولید غذا تبدیل به یک الویت شده است و در طول بیست سال گذشته ۶ برابر افزایش داشته و به بیش از ۹ میلیون جریب- تقریبا دوبرابر نیوجرسی- رسیده است. او می گوید: "گلخانه ها بزرگ هستند و بزرگتر هم می شوند". "کانادا برای تولید سبزیجات به شدت بر گلخانه ها تکیه دارد و در چین نیز همینطور". او اضافه کرد گلخانه های پلاستیکی برای استفاده در کشاورزی تجاری در مقیاس کوچک و همچنین برای تولید غذای خانگی محبوب شده اند.

گلخانه ها از برق برای کنترل دما و فن های قدرت، نور و سایر سیستم های نظارتی استفاده می کنند. لویک که در زمینه تغییرات آب و هوایی، فیزیولوژی گیاهان، منابع آبی و تکنولوژی های پایدار متخصص است می گوید «این تکنولوژی پتانسیل مستقل کردن گلخانه ها را دارد». هزینه هر پنل با تکنولوژی WSPV ۶۵ سنت در هر وات است- حدود ۴۰ درصد کمتر از هزینه هر وات انرژی سلول های فتوولتائیک بر پایه سیلیکون سنتی.

لویک می گوید: "اگر گلخانه ها در محل برق تولید کنند، این کار نیاز به منبع خارجی را کاهش می دهد، که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حتی به میزان بیشتری کمک می کند». «ما به سمت گلخانه های خود- پایدار حرکت می کنیم".

مترجم: بهاران پدرام


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید