Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

وضعیت زنجیره تولید گوشت قرمز گوسفندی در ایران

در حال حاضر پشتیبانی در ایجاد چهار واحد زنجیره تولید گوشت قرمز گوسفندی در ایران در دستور کار قرار گرفته که در مجموع 60 هزار راس گوسفند را پرورش خواهند داد.

وضعیت زنجیره تولید گوشت قرمز گوسفندی در ایران

در حال حاضر پشتیبانی در ایجاد چهار واحد زنجیره تولید گوشت قرمز گوسفندی در ایران در دستور کار قرار گرفته که در مجموع 60 هزار راس گوسفند را پرورش خواهند داد.

به گزارش خبرنگار ایانا مهمترین وظیفه بخش کشاورزى تامین و تولید مواد غذایى از منابع داخلى است. با ازدیاد جمعیت، تغییر شیوه زندگی و عادات غذایی مصرف کنندگان، نیاز جامعه بشری به مواد پروتئینی افزایش یافته است. از سوی دیگر با پیشرفت علوم و بالا رفتن فرهنگ جوامع، انسان بیشتر متوجه تغذیه اصولی شد و کیفیت مواد مصرفی مورد توجه قرار گرفت. مواد غذایی با منشأ دامی به علت دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری اثر مهمی در رشد و ترمیم بافت‌ها و سلامتی ایفا می‌کنند.

تأمین پروتئین حیوانی در جوامع مختلف با توجه به ذائقه مردم، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی و نیز عقاید مذهبی از منابع متفاوت صورت می‌گیرد.

در ایران، وجود گونه‌ها و اکوتیپ‌های متنوع دامی و همچنین تنوع اقلیمی و وفور انواع گیاهان در پهنای وسیع جنگل ها، مراتع و کشتزارها، بستر مناسبی را برای پرورش دام، طیور و زنبور عسل فراهم کرده است. با روند رو به افزایش واحدهای صنعتی در صنایع وابسته، تبدیلی و جانبی دام و طیور در چند دهه اخیر، عرصه دامپروری با وجود نیروی انسانی متخصص و ماهر و نفوذ دانش روز در لایه‌های مختلف این بخش، توانسته از رشد چشمگیر در زیر بخش‌های مختلف برخوردار شود.

فراهم ساختن موجبات توسعه کمی و کیفی تولیدات دامی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار، خوداتکایی محصولات دامی و توسعه صادرات محصولات دارای مزیت نسبی از برنامه‌های زیر بخش دامپروری کشور است.

طبق گزارش معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تولید گوشت قرمز با رشد 9 درصدی از 755 هزار تن در سال 92 به 823 هزار تن در سال 95 رسیده است. در همین راستا پشتیبانی از ایجاد زنجیره‌های تولید در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته و تاکنون چهار واحد در استان‌های مختلف مکان یابی شده است. زنجیره 30 هزار راسی در استان لرستان، زنجیره 15 هزار راسی در استان مرکزی، زنجیره 10 هزار راسی در استان تهران و زنجیره پنج هزار راسی در استان کردستان از جمله واحدهایی به شمار می‌رود که برای تولید گوشت قرمز گوسفندی مد نظر قرار گرفته است. معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز ضمن پشتیبانی از این واحدها توسعه تعداد آنها در سال‌های آینده را جزو یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید