Iranian Agriculture News Agency

بهره برداری از دستگاه خشک کن دانه هندوانه آجیلی

دستگاه خشک کن دانه هندوانه آجیلی در هر شبانه روز حدود پنج تن دانه را با کیفیت عالی و کاملا بهداشتی خشک کرده، در نهایت بوجاری و آماده کیسه گیری می نماید. قبل از استفاده از این دستگاه، دانه به روش سنتی خشک می شد که با توجه به زمان برداشت ( مهر و آبان) از معایب آن می‌توان نیاز به سطح وسیع، آلودگی بالا، کاهش شدید خواص کیفی از جمله رنگ، ضایعات و کاهش شدید کیفیت در اثر بارندگی و ... را نام برد.

بهره برداری از دستگاه خشک کن دانه هندوانه آجیلی

دستگاه خشک کن دانه هندوانه آجیلی که در قالب قرارداد پژوهشی بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی و شرکت کشت و صنعت اسفراین وابسته به آستان قدس رضوی ساخته شد، پس از نصب و بهره‌برداری در محل شرکت کشت و صنعت اسفراین به تأیید نمایندگان این شرکت رسید و تحویل گرفته شد.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، دستگاه خشک کن دانه هندوانه آجیلی توسط دکتر حسین چاجی محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی استان خراسان رضوی و در کارگاه بخش، طراحی و ساخته شده است.

براساس این گزارش، دستگاه خشک کن دانه هندوانه آجیلی در هر شبانه روز حدود پنج تن دانه را با کیفیت عالی و کاملا بهداشتی خشک کرده، در نهایت بوجاری و آماده کیسه گیری می نماید. قبل از استفاده از این دستگاه، دانه به روش سنتی خشک می شد که با توجه به زمان برداشت ( مهر و آبان) از معایب آن می توان نیاز به سطح وسیع، آلودگی بالا، کاهش شدید خواص کیفی از جمله رنگ، ضایعات و کاهش شدید کیفیت در اثر بارندگی و ... را نام برد.

به گفته تاجران و دهقانان، دانه خشک شده توسط این دستگاه به دلیل عدم تماس با خاک، عدم تابش نور خورشید و کاهش زمان فرایند از بازار پسندی بسیار بالاتری نسبت به دانه مشابه خشک شده به روش سنتی برخوردار است، به طوری که استفاده از این دستگاه به جای روش سنتی با افزایش کیفیت محصول قیمت آن را بیش از 60 درصد افزایش خواهد داد، از این رو خرید دستگاه علاوه بر ارتقاء سطح بهداشت محصول نه تنها هزینه ای را به بهره برداران تحمیل نخواهد کرد، بلکه باعث افزایش چشمگیر درآمد آن ها نیز خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید