Iranian Agriculture News Agency

امیدواری اقتصاد آلمان به مدرنیزه شدن عربستان

عربستان سعودی دومین شریک تجاری آلمان در جهان عرب است و آلمان پس از چین و آمریکا، سومین صادرکننده کالا به این کشور. اتاق بازرگانی و صنعت آلمان به اصلاحات ساختارهای اقتصادی ریاض چشم دوخته است.

Türkei Angela Merkel & Salman bin Abdulaziz Al Saud König Saudi-Arabien (picture-alliance/dpa/B.v. Jutrczenka)

شرکت‌ها و صنعتگران آلمانی، اصلاحات موسوم به "چشم‌انداز ۲۰۳۰" در عربستان سعودی را به فال نیک گرفته و برای اجرایی شدن این طرح انتظار می‌کشند. عربستان می‌خواهد با این طرح، اقتصادش را از وابستگی صرف به درآمد نفت خارج کند و از جمله با ایجاد بزرگ‌ترین صندوق ذخیره ارزی جهان و به کمک شرکت‌های خارجی در حوزه‌های غیرنفتی سرمایه‌گذاری کند.

البته ریاض در حال حاضر از نظر اقتصادی در یک فاز ضعیف به سر می‌برد. نرخ رشد این کشور که تا سال ۲۰۱۵ حوالی ۴درصد بود، در سال ۲۰۱۷ تقریبا به صفر رسید تا جایی که برخی از کارشناسان از رکود حرف زدند. ریاض به خاطر کم شدن درآمد نفتی، کسری بودجه دارد و این یعنی متوقف شدن سرمایه‌گذاری‌های تازه.

مبادلات تجاری آلمان و عربستان نیز به خاطر همین وضعیت رو به سراشیبی رفته است. سقف صادرات آلمان در سال ۲۰۱۶ یک چهارم از سال قبل کمتر شد و به ۷/۳میلیارد یورو رسید.

در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۷ و با وجود شواهدی از تقویت بنیه اقتصاد، باز هم ده درصد از این میزان کاسته شد. واردات آلمان از عربستان نیز که عمدتا نفت است، در سال جاری به کمترین سطح یعنی نیم میلیارد یورو رسید.

Volker Treier (DW/B.Riegert)

فولکر تری‌یر، مدیر بازرگانی خارجی اتاق صنعت و تجارت آلمان به خبرگزاری رویترز گفته که سرمایه‌گذاران و صنعتگران آلمانی، برنامه‌های دولت ریاض برای مدرنیزه کردن ساختارهای اقتصادی این کشور را جدی گرفته‌اند.

تری‌یر به رویترز گفته که کشمکش نظامی در بحران یمن و افزایش تنش ریاض با ایران، نگرانی‌هایی نزد شرکت‌های آلمانی ایجاد کرده است؛ نگرانی ناشی از "ناامنی".

رویترز به نقل از تری‌یر می‌نویسد، اقتصاد و صنعت آلمان می‌تواند به حمایت از روند تحول در ساختارهای سعودی بشتابد اما این تنها وقتی میسر می‌شود که وضعیت ناامن کنونی به سر برسد: «این کشور هم اینک با مشکلات سیاسی و چشم‌اندازی تیره برای مدرنیزاسیون قرار دارد.»

اشاره تری‌یر به جابجایی‌هایی است که در دستگاه قدرت عربستان سعودی انجام می‌گیرد. اخیرا ولیعهد عربستان شماری از شاهزادگان سعودی و چهره‌های شاخص سیاسی این کشور را به اتهام فساد بازداشت کرد. اقدامی که به گفته ناظران آگاه، صدای اعتراض مخالفان را که از نیروهای اولترا محافظه‌کار شاکی هستند، خاموش خواهد کرد.

پس از شلیک موشک انصارالله یمن به فرودگاه ریاض، عربستان ایران را به اعلان جنگ متهم کرد. تهران و ریاض بر سر هژمونی و نفوذ سیاسی در منطقه، رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و به جنگ نیابتی در بحران یمن متهم می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید