Iranian Agriculture News Agency

تعاونی های گل و گیاه 11 هزار شغل ایجاد کردند/ایران؛ هفتمین تولیدکننده گل و گیاه




1300 شرکت تعاونی فعال با عضویت 13500 نفر در بخش گل و گیاه وجود دارد که زمینه اشتغال 11 هزار نفر را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، اطلاعات سامانه ثبت شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد بیشترین شرکت ها در استان های مازندران و یزد با 237 و 121 مورد و کمترین آنها در استان های زنجان و قزوین با 2 مورد ثبت شده است.
یکی از کالاهایی که به واسطه ویژگی های طبیعی و سوابق تاریخی در برخی نقاط ایران قابل تولید بوده و به لحاظ کسب درآمدهای ارزی می تواند در ترکیب صادرات غیرنفتی قرار بگیرد، گل و گیاهان زینتی است.
قیمت هر 30 تا 40 شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است.
با فراهم کردن زمینه تولید گل و گیاهان زینتی در حجم بالا و صادرات آن می توان درهای بازارهای جهانی را بر روی اقتصاد کشور گشود.
از آنجا که این محصولات توان بالقوه ای در کسب درآمد ارزی بالا دارند، در ترکیب با صادرات سایر کالاهای غیرنفتی می توانند نقش بسیار مهمی در تدوین برنامه اقتصادی بدون نفت و تنوع بخشی به صادرات داشته باشند.
از طرف دیگر کشت گل و گیاهان زینتی در روستاها علاوه بر ایجاد اشتغال، سبب افزایش درآمد و پس انداز و انباشت سرمایه روستاییان شده و به توسعه اقتصادی روستا و در نتیجه، توسعه پایدار منجر می شود.
ارزش مصرف جهانی گل و گیاهان زینتی (بدون در نظر گرفتن بوته های خشبی و نیمه خشبی برای باغ و فضای سبز) 150 میلیارد یورو در سال برآورد می شود.
ایران نزدیک به یک درصد از سطح زیرکشت گل وگیاهان زینتی جهان را به خود اختصاص داده و هفتمین کشور تولیدکننده گل و گیاه اما یکصد و هفتمین کشور از لحاظ صادرات است.
ارزش صادرات گل و گیاه ایران به حدود 50 میلیون دلار می رسد اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان توانایی صادرات سالیانه تا 500 میلیون دلار گل‌های زینتی (به صورت شاخه بریده و گلدانی)، درخت و درختچه وجود دارد.
براساس آمارهای جهانی سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی سالیانه 200 شاخه است؛ در حالی که این میزان برای ایران براساس آمارهای اتحادیه گل و گیاه پنج تا 10 شاخه است.
اکنون 45 هزار نفر به شکل مستقیم و 100 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این بخش کار می کنند.
به گزارش ایرنا، ساماندهی واردات و صادرات و تمرکز بر تولید کالاهای دارای ارزش رقابتی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید