Iranian Agriculture News Agency

فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا با حجتی دیدار می‌کند

هیأت اقتصادی ۷۰ نفره اروپا، از امروز شنبه در‌ تهران/ حضور پرشکوه شرکت‌های بزرگ اروپایی برای عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایران

در ادامه روند بهبود مراودات اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی امروز شنبه فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا، در رأس هیأتی متشکل از اعضای عالی‌رتبه اتحادیه اروپا مانند آنماری واندرهدن، رئیس تیم روابط اتحادیه اروپا، جرزی پیلوا، مدیرکل وزارت کشاورزی اتحادیه اروپا و مونیکا هنسی، رئیس واحد وزارت بازرگانی این اتحادیه راهی تهران می‌شود.

هیأت اقتصادی ۷۰ نفره اروپا، از امروز شنبه در‌ تهران/ حضور پرشکوه شرکت‌های بزرگ اروپایی برای عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایران

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

در ادامه روند بهبود مراودات اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی امروز شنبه فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا، در رأس هیأتی متشکل از اعضای عالی‌رتبه اتحادیه اروپا مانند آنماری واندرهدن، رئیس تیم روابط اتحادیه اروپا، جرزی پیلوا، مدیرکل وزارت کشاورزی اتحادیه اروپا و مونیکا هنسی، رئیس واحد وزارت بازرگانی این اتحادیه راهی تهران می‌شود. همچنین نمایندگان 46 انجمن‌ و شرکت تولید‌کننده اتحادیه اروپا در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی برای امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک و بازدید از توانمندی‌های ایران در بخش کشاورزی و صنایع غذایی مرتبط به ایران سفر می‌کنند.

در واقع به اذعان کارشناسان اقتصادی با توجه به شرایط سیاسی امروز و مواضعی که آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است، ذات این سفر نشان‌دهنده پایبندی اتحادیه اروپا به برجام و تمایل کشورهای عضو این اتحادیه به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با ایران است.

این هیأت در گروه کشاورزی و صنایع غذایی متشکل از 44 نفر از فعالان بخش خصوصی و 20 نفر از کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به ریاست فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی این اتحادیه به تهران می‌آید. ارائه آموزش‌های لازم، راهکارهای بالا بردن سطح روابط تجاری، انتقال تجربه و تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک محور اصلی مباحثی است که امروز صبح در فروم (مجمع) اقتصادی مباحث مدنظر اتحادیه اروپا و شرکای ایرانی بحث و بررسی می‌شود.

مذاکرات آن ها با شرکای ایرانی بیشتر در چارچوب ضوابط اتحادیه اروپا صورت گرفته و این هیأت هشت‌ ماه قبل سفر خود به تهران را اعلام کرد. قبل از این سفر نیز سه گروه مختلف از اتحادیه اروپا با سفر به ایران، توافق‌های اولیه‌ای را داشته‌اند که طی دو روز آینده به قراردادهای نهایی منجر خواهد شد.

حال از آنجا که شرکت‌های مختلف اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ به نظر می رسد از آنجا که تا‌کنون بیش ترین ارتباطات تجاری اروپایی کشورمان با کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان بوده، در این سفر گسترش روابط با سایر کشورهای اروپایی در دستور کار طرفین قرار گرفته باشد.

در این هیأت فعالان بخش کشاورزی و صنایع غذایی از 15 کشور اروپایی شامل فرانسه، فنلاند، جمهوری چک، بلژیک، اتریش، یونان، کرواسی، قبرس، هلند، ایرلند، مجارستان، لیتوانی، ایتالیا، پرتغال و لهستان نیز حضور دارند. امروز فروم اقتصادی این هیأت برگزار می‌شود و از فردا (یکشنبه) این هیأت با تقسیم به 8 تا 9 گروه مختلف، از شرکت‌های مختلف بخش کشاورزی و صنایع غذایی، دامداری، گل و گیاه و... کشورمان بازدید کرده و با آن ها مذاکره خواهند کرد. روز دوشنبه کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا از ایران خارج می شود، اما برخی دیگر از شرکت‌های اروپایی تا چند روز بعد در ایران باقی خواهند ماند.

اردیبهشت‌ماه امسال هیأت بزرگ اقتصادی اتحادیه اروپا در چهارمین دور از همایش‌های خود در تهران با حضور "میگوئل آریاس کانیته" کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به همراه نمایندگان 50 شرکت اروپایی برافزایش همکاری‌ها در حوزه بانکی، گسترش مبادلات تجاری، انرژی و تغییرات اقلیمی تأکید کرده بودند.

بررسی روابط تجاری ایران و شرکای خود در اتحادیه اروپا طی دو سال گذشته میلادی (2015 - 2016) نیز بیانگر کاهش واردات و افزایش صادرات ایران به این کشورهاست، به‌نحوی که میزان واردات محصولات کشاورزی و غذایی ایران از اتحادیه اروپا در سال 2015 برابر با سه میلیارد و 211 میلیون دلار بوده که این میزان در سال 2016 با 14 درصد کاهش به دو میلیارد و 16 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده به اتحادیه اروپا از 561 میلیون دلار در سال 2015 با رشدی 22 درصدی به 685 میلیون دلار در سال 2016 رسیده است./

S-960820-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید