Iranian Agriculture News Agency

رکورد تولید سیب در دست باغداران آذربایجان‌ غربی/ تولید یک میلیون و 200 هزار تن سیب در استان

آذربایجان غربی با تولید ۶ درصد محصولات کشاورزی کشور و اشتغال بیش از ۳۵ درصدی در این بخش، رتبه اول تولید سیب، عسل، چغندرقند و برخی دیگر از محصولات را دارد؛ اما چند روزی است که فضای جامعه درگیر موضوع تولید سیب بوده و چنین به نظر می رسد که کل محصول تولیدی استان در کنار جاده های استان رها شده است.

رکورد تولید سیب در دست باغداران آذربایجان‌ غربی/ تولید یک میلیون و 200 هزار تن سیب در استان

آذربایجان غربی با تولید ۶ درصد محصولات کشاورزی کشور و اشتغال بیش از ۳۵ درصدی در این بخش، رتبه اول تولید سیب، عسل، چغندرقند و برخی دیگر از محصولات را دارد ؛ اما چند روزی است که فضای جامعه درگیر موضوع تولید سیب بوده و چنین به نظر می رسد که کل محصول تولیدی استان در کنار جاده های استان رها شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، آذربایجان غربی با تولید 6 درصد از کل محصولات کشاورزی کشور، یکی از مهمترین مراکز تولیدی کشور بوده و اشتغال بیش از 35 درصد مردم استان در این بخش، خود گواه این مدعاست. رتبه های برتر تولید در محصولاتی مانند سیب، عسل و چغندر قند نیز به نام آذربایجان غربی ثبت شده است. اما در این میان، چند روزی است که فضای جامعه درگیر موضوع تولید سیب بوده و چنین به نظر می رسد که کل محصول تولیدی استان در کنار جاده های استان رها شده است.

بنا به اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌ غربی، پیش بینی تولید سیب آذربایجان غربی در سال جاری بیش از یک میلیون و 200 هزار تن است، در حالی که حجم تولید سیب در سال گذشته بیش از 900 هزار تن و در سال 94 به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده بود.

کریم زاده می گوید: آذربایجان غربی با داشتن 53 هزار و 88 هکتار باغات سیب بارور، همزمان با اینکه از نظر سطح رتبه اول را به خود اختصاص داده، در راندمان تولید نیز حایز رتبه اول کشوری است.

فتح اله زاده، معاون تولیدات گیاهی سازمان نیز به مقایسه راندمان تولید در ایران، استان و چند کشور دیگر می پردازد و می گوید: مقایسه ای اجمالی بین راندمان تولید در کشور و کشورهایی مانند چین، نشان می دهد که آذربایجان غربی با راندمان برداشت 23 تن سیب در هکتار، جایگاه بهتری نسبت به راندمان کشور با 19 تن و کشورهای امریکا، چین و ترکیه به ترتیب با راندمان 40، 18 و 14 تن در هکتار وضعیت مطلوب تری دارد. این در حالی است که کشاورزان پیشرو استان با برداشت 150 تن سیب در هر هکتار، رکورد ملی را به نام خود ثبت کرده اند.

آذربایجان غربی رکورددار تعداد سردخانه در کشور

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید: با داشتن 317 واحد سردخانه فعال در آذربایجان غربی با ظرفیت بیش از 850 هزار تن رکورد دار تعداد سردخانه ها در کشور هستیم.

پرویز تومرایی در ادامه به نبود مشکل ظرفیت سردخانه های استان برای ذخیره سازی سیب اشاره کرده و ادامه می دهد: تا امروز حدود 650 هزار تن سیب درجه یک و احتمالا مقداری سیب درجه دو در سردخانه های آذربایجان غربی بارگیری شده که پیش بینی می شود تا پایان ماه جاری به بیش از 700 هزار تن برسد. این در حالی است که سال گذشته با توجه به پایین تر بودن حجم تولید، 350 هزار تن سیب در سردخانه های استان نگهداری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به پرداخت تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به متقاضیان، می گوید: این تسهیلات به منظور تجهیز و نوسازی دستگاه های موجود در سردخانه ها، راه اندازی واحدهای سورت و بسته بندی و ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی جهت حمایت از متقاضیان پرداخت می شود.

کریم زاده ادامه می دهد: در سطح کشور نزدیک به ۴هزار سردخانه وجود دارد که ده درصد این سردخانه ها در آذربایجان غربی واقع شده است.

به اذعان رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، 50 درصد واحدهای تبدیلی، تکمیلی و تولیدی بخش کشاورزی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد. از این رو، سالانه به طور میانگین ۳۵۰ هزار تن از سیب تولیدی استان در این واحدها مصرف می شود. قسمتی از سیب تولید شده در استان نیز به مصرف تازه خوری رسیده، بخشی از آن هم به پوره و چیپس میوه استفاده می شود. همچنین قسمتی از سیب آذربایجان غربی نیز سهم صادرات است و سال گذشته 345 هزار تن به سایر استان ها و خارج از کشور صادر شد.

به اذعان کارشناسان، سالانه 25 تا 30 درصد از سیب تولید شده در کشور بصورت طبیعی و از نظر علمی تبدیل به سیب زیردرختی می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید: متاسفانه در استان ما هرس میوه در زمان مقرر انجام نشده و همین موضوع باعث می شود خسارت ها در فصل برداشت بیشتر از میانگین جهانی شود. همچنین در فصل برداشت سیب، در برخی باغ ها شاهد خسارت به میوه های برداشت نشده بودیم که رقم تولید سیب زیردرختی را افزایش داد.

فتح اله زاده اضافه می کند: اگر کشاورزان می خواهند سیب آنها کمتر پای درختان بریزد، باید هرس به موقع و علمی داشته باشند، به تغذیه، سمپاشی علمی و مورد تائید کارشناسان و آبیاری صحیح و به موقع درختان خوب رسیدگی کنند، به اطلاعیه های پیش آگاهی که توسط واحدهای باغبانی و حفظ نباتات توجه ویژه داشته و با مراکز جهاد کشاورزی تعامل برقرار کنند.

چاره اندیشی برای مشکل سیب زیردرختی

مشکل سیب زیردرختی در سال های اخیر هم وجود داشت، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی وارد عمل شده و با تصویب و اجرای طرح خرید تضمینی سیب زیردرختی توسط سازمان تعاون روستایی، درصدد کاهش آسیب به کشاورزان برآمد.

رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی می گوید: مشکل سیب زیردرختی از دو جنبه باید مورد بررسی قرار گیرد. یک وجه آن خریداران محصول اند که شامل کارخانه های صنایع تبدیلی و واسطه هایی هستند که در کنار جاده ها اقدام به خرید محصول از کشاورزان می کنند. وجه دیگر، کشاورزانی که محصول تولیدی آنها به دلایل مختلف، قبل از برداشت زیر درختان ریخته و آسیب می بینند. این باغداران محصول سیب زیردرختی خود را به واسطه ها می فروشند و نگهداری محصول در سردخانه برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مرادعلی آقابالازاده با اشاره به حرکت مطلوب وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی استان در خرید سیب زیردرختی از کشاورزان، ادامه می دهد: میزان خرید این سیب توسط تعاون روستایی و قیمت تعیین شده نسبت به قیمتی که واسطه ها تعیین می کردند، بهتر بود.

مدیرعامل شرکت پاکدیس ارومیه نیز می گوید: سیب صنعتی یا همان سیب زیردرختی، محصول فرعی باغداران است و اعلام قیمت آن به قیمت تمام شده برای کشاورزان صحیح نیست. قیمت اصلی سیب که باید به عنوان قیمت تمام شده از آن نام ببریم، میوه های با کیفیتی است که راهی سردخانه ها شده یا به مصرف تازه خوری می رسد. نرخ خرید توسط شرکت ها نیز تابع قیمت جهانی کنسانتره است و نمی شود قیمت خاصی را به کارخانه های صنایع تبدیلی تحمیل کرد و باید تابع قانون رقابت و عرضه و تقاضا باشد.

صمدی اذعان می کند: نرخ خرید سیب صنعتی از کشاورزان استان نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است. پیش بینی شده در سال جاری 300 هزار تن سیب زیردرختی به کارخانه های صنایع تبدیلی تحویل داده شود که تا امروز 200 هزار تن از این مقدار، توسط کارخانه ها دریافت و فرآوری شده است.

وی با بیان اینکه روزانه حدود 4 هزار و 500 تن سیب زیردرختی در مجموع توسط کارخانه های صنایع تبدیلی داخل و خارج از استان جذب می شود، اظهار می کند: پیش بینی تولید کنسانتره استان در سال جاری حدود 40 هزار تن است، قسمت اعظمی از این محصول صادر می شود. در حال حاضر کشورهای چین و لهستان که مهمترین تولیدکنندگان کنسانتره در جهان هستند، با افت تولید مواجه شده اند و به نظر می رسد صادرات کنسانتره از ایران قابل توجه باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز می گوید: سالانه به طور متوسط 350 هزار تن سیب زیردرختی در استان تولید می شود. در سال جاری با توجه به افزایش میزان محصول، 300 هزار تن سیب زیردرختی داشتیم.

عزیز امانی ادامه می دهد: طوفان های اخیر نیز با توجه به اینکه بعد از فصل برداشت محصول بود، به حدود 3 درصد از کل محصول سیب استان آسیب وارد کرد که بیشترین آسیب ها در منطقه ترگور و مرگور بوده است.

خرید تضمینی، راهی برای کمک به تولیدکنندگان سیب

مدیر سازمان تعاون روستایی استان درباره خرید تضمینی سیب درجه سه می گوید: تا کنون نزدیک به 33 هزار تن سیب زیر درختی به صورت تضمینی در استان خریداری شده و با توجه به افزایش میزان عرضه این محصول در روزهای اخیر به مراکز خرید پیش بینی می کنیم این میزان خرید تا نزدیک 50 هزار تن افزایش یابد.

شهریار حیدری با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی استان با بیش از 50 مرکز خرید در سطح 11 شهرستان نسبت به خرید سیب زیردرختی از کشاورزان به قیمت هر کیلو 2889 ریال اقدام کرده، ادامه می دهد: 40 میلیارد ریال از وجوه بهای سیب زیردرختی خریداری شده در چند مرحله به حساب کشاورزان آذربایجان غربی واریز شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

وی خاطر نشان می کند: از مجموع خرید تضمینی صورت گرفته تا کنون بیش از 10 هزار تن به خارج از استان صادر شده است.

بسته بندی مناسب نیازمند فرهنگ سازی

یکی از مهمترین راهکارهای صادرات محصول کشاورزی در قالب بازارپسند و صادراتی آن، نبود بسته بندی و چینش تفکیک شده و مناسب محصول است.

رییس اتحادیه سردخانه داران استان می گوید: کشاورزان ما در این باره تمایلی به تغییر روش ندارند. آنان باید با تبلیغ مؤثر بیاموزند که تفکیک محصول با توجه به کیفیت و بسته بندی مناسب در نهایت به نفع او خواهد بود. ولی در حال حاضر تفکیک محصول نداریم.

آقابالازاده اضافه می کند: درباره بسته بندی سیب در کارتن مقوایی که به درخواست کشور امارات، قطر و عمان بود، به صورت مجزا عمل کرده ایم. اما کشورهای دیگری که خواهان سیب در بسته های پلاستیکی بودند این محصول را در بسته بندی پلاستیکی دریافت کردند. البته اگر برای بسته بندی فقط از کارتن مقوایی استفاده کنیم، مقرون به صرفه نخواهد بود، کما اینکه بازارهای هدفی مثل پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و هندوستان و بازارهای داخلی از ما بسته بندی در جعبه های پلاستیکی را طلب می کنند.

جهاندار، رییس اتحادیه سراسری سردخانه‌داران و سورتینگ کشور نیز بر ضرورت توسعه واحدهای سورت و بسته بندی محصول سیب در استان ها تأکید کرده و می گوید: نبود استاندارد مناسب در تولید محصول، یکی از دلایل مهم عدم صادرات محصولات کشاورزی است.

با توجه به تولید 30 درصد از سیب کشور در استان، بدیهی به نظر می رسد که یکی از راهکارهای فروش محصول، صادرات باشد.

استاندار آذربایجان غربی نیز با توجه به اهمیت موضوع سیب و حاشیه های ایجاد شده، اولین جلسه رسمی خود را به این محصول اختصاص داده و قول حضور هیئتی آلمانی در استان را داد. قولی که خیلی زود با حضور هیئتی متشکل از چند شرکت آلمانی عضو شورای اقتصادی این کشور و بازدید آنها از ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی استان و واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه های ذخیره سازی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی محقق شد.

«بازار روسیه با واردات سالانه ۸۰۰ هزار تن سیب درختی، یکی از بهترین بازارهای موجود در حال حاضر برای صدور محصولات کشاورزی ایران به‌ خصوص آذربایجان غربی محسوب می‌شود.» این را رییس سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید و ادامه می دهد: آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور و آماده است سیب تولیدی را با بهترین کیفیت آماده صادرات به بازارهای هدف صادراتی کند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی تشکیل موسسه پژوهشی سیب در استان را گامی در جهت ارتقای کیفیت و رونق صادرات این محصول می داند و می گوید: باید از دانشگاه ارومیه که توانمندی خوبی در زمینه کمک به بخش کشاورزی استان دارد حمایت شود تا با این موسسه و بکارگیری نیروهای متخصص و استفاده از راهکارهای علمی، به کیفی سازی و گسترش صادرات سیب تولیدی استان کمک شود.

نادر صفرزاده به ظرفیت فرودگاهی و حمل و نقل هوایی استان اشاره و خاطرنشان می کند: استان با دارا بودن سه فرودگاه ارومیه، خوی و منطقه آزاد ماکو و داشتن پایانه های زمینی و همچنین پایانه ریلی در مرز رازی، زمینه خوبی برای صادرات محصولات تولیدی استان به خارج از کشور دارد که لازم است از این مزیت و قابلیت استان نیز استفاده شود.

«86 میلیون تن سیب درختی در جهان تولید می‌شود که ایران با ۴ درصد در رتبه سوم قرار گرفته، این در حالی است که آذربایجان غربی ۲۹ درصد از ۳.۴ میلیون تن از کل سیب کشور را تولید می کند.» این را مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان می گوید و ادامه می دهد: بیشتر صادرات سیب ایران به بازارهای عراق بوده و هدف‌ ما از سال گذشته برای یافتن بازارهای جدید است. با توجه به مذاکرات با سفارت ایران در افغانستان هیاتی به کابل و قندهار برای صادرات اعزام شده و پاکستان و هند نیز در برنامه بلند مدت صادرات سیب استان قرار دارند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ‌ارومیه نیز می گوید: آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور است که با بهترین کیفیت آماده صادرات به بازارهای هدف صادراتی بوده و محصولی استراتژیک است که توجه به زیرساخت ها از جمله سورت و بسته بندی، بروز رسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی را می طلبد.

بهنام تاج الدینی با بیان اینکه باید با همکاری سازمان های ذیربط و بخش خصوصی، کنسرسیوم های صادراتی نیز برای صادرات با برندهای داخلی باید ورود کنند، اظهار می کند: اعطای یارانه های مختلف و مشوق های صادراتی، تدوین بخشنامه ها و اعطای مجوزها می تواند تسریع کننده در امر صادرات محصول سیب درختی باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید