Iranian Agriculture News Agency

در نشست مشترک مدیران مؤسسه آموزش علمی - کاربردی و معاونت زراعت اعلام شد:

اولویت‌های آموزشی در عرصه‌های زراعی و مکانیزاسیون/ ناکافی بودن دانش کارگزاران و مجریان کشاورزی

مدیریت آب، تغذیه گیاهان زراعی، تمرکز کشت برنج در استان های گیلان و مازندران و خودداری از کشت این گیاه در سایر استان ها، جایگزینی گیاهان علوفه ای با نیاز آبی کمتر به جای یونجه و توسعه آموزش های مربوط به کشت و پرورش سورگوم، ارزن، تاج خروس، چغندر علوفه ای از اولویت های آموزشی در عرصه های زراعی و مکانیزاسیون به شمار می رود.

اولویت‌های آموزشی در عرصه‌های زراعی و مکانیزاسیون/ ناکافی بودن دانش کارگزاران و مجریان کشاورزی

نشست هم اندیشی به منظور هماهنگی هرچه بیشتر برنامه های آموزشی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی با اهداف و پروژه های اجرایی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش ایانا از مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی، دکتر بصام رئیس این مؤسسه در این نشست به اهداف، اولویت ها، مأموریت ها و توسعه کیفیت آموزشی اشاره کرد و در زمینه آموزش بهره برداران با تمرکز بر محصولات کشاورزی و خدمات دارای اولویت هر استان در برنامه آموزش سال 1396 ، مطالبی بیان کرد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به تجربیات، مطالعات و تهیه کتب و گزارش های مربوطه در این معاونت تأکید کرد: دانش کارگزاران و مجریان کشاورزی در شرایط حاضر کافی نیست و در این زمینه نیازمند عزمی جدی برای ارتقاء دانش و مهارت ها در این حوزه هستیم.

مهندس عباس کشاورز اولویت های آموزشی در عرصه های زراعی و مکانیزاسیون را مدیریت آب با توجه به مشکلات موجود کم آبی در کشور، تغذیه گیاهان زراعی، تمرکز کشت برنج در استان های گیلان و مازندران و خودداری از کشت این گیاه در سایر استان ها به عنوان یک سیاست اجرایی برای صرفه جویی در مصرف آب، جایگزینی گیاهان علوفه ای با نیاز آبی کمتر به جای یونجه و توسعه آموزش های مربوط به کشت و پرورش سورگوم، ارزن، تاج خروس، چغندر علوفه ای اعلام کرد.

وی توسعه کشاورزی حفاظتی و عملیات کم خاکورزی، توسعه دیمکاری با همکاری مؤسسات بین المللی ذیربط، کنترل بیماری ها و آفات گیان زراعی، توسعه گیاهان روغنی کلزا، گلرنگ، سویا، آفتابگردان به دلیل ایجاد پایداری در تولید، کشت نشاء محصولات زراعی، کشاورزی دقیق، تولید کنندگان بذر و فعالان عرصه های خدمات کشاورزی را از دیگر اولویت های آموزشی در عرصه های زراعی و مکانیزاسیون برشمرد.

مدیر کل دفتر آموزش بهره برداران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت آموزش بهره برداران کشاورزی از دیدگاه وزیر جهاد کشاورزی به عنوان اصلی ترین وظیفه آموزشی در این وزارت خانه، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت مهارتی را مورد تأکید قرار داد .

مهندس آرزو همچنین چشم انداز، اهداف کلان و رویکرد ها، عملکرد آموزش بهره برداران در گذشته، حال و آینده با تأکید بر عملکرد دوره های آموزشی سال 1395 را در قالب نمودار و جداول به تفکیک مراکز مجری و معاونت های تخصصی و ریز عملکرد آموزش در زیر بخش زراعت در محصولات زراعی و مکانیزاسیون کشاورزی را ارائه داد .

معاون دفتر آموزش کارکنان نیز در این نشست یکی از اهداف و برنامه های مهم سال 1396 دفتر را تدوین سند چهار ساله آموزشی دانست و اظهار داشت: برای تهیه این سند جلسه ای با حضور نمایندگان معاونت های تخصصی وزارت جهادکشاورزی در مؤسسه تشکیل و به دنبال آن تأکید شد هر معاونت برای تعیین استراتژی های مورد نظر خود، پس از تعیین شاخص های مربوط نتایج را به مؤسسه اعلام کند.

محسنی در ادامه به عملکرد سال 1395 مؤسسه در زمینه آموزش کارکنان معاونت زراعت اشاره و تصریح کرد: به لحاظ سرانه، معاونت زراعت بالاترین سرانه آموزشی را در بین معاونت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی داشته است .

در پایان این نشست تأکید شد که کارگروهی مرکب از نمایندگان معاونت زراعت و مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی تشکیل شود تا برنامه های آموزشی کاربردی را با توجه به اهداف طرفین در زمینه های آموزش کارکنان و بهره برداران تهیه و تدوین نماید.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید