Iranian Agriculture News Agency

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا مطرح کرد:

رشد 94 درصدی تجارت ایران و اروپا بعد از برجام در حوزه کشاورزی و غذا/ نمی‌گذاریم برجام را نقض کنند

نماینده کشاورزی اتحادیه اروپا بعد از دیدار با حجتی و صحبت درباره همکاری تجاری در زمینه غذا و کشاورزی، تاکید کرد که با توجه به رشد 94 درصدی تجارت ایران و اروپا اجازه نقض برجام به هیچ‌یک از کشورها را نخواهیم داد.

رشد 94 درصدی تجارت ایران و اروپا بعد از برجام در حوزه کشاورزی و غذا/ نمی‌گذاریم برجام را نقض کنند

نماینده کشاورزی اتحادیه اروپا بعد از دیدار با حجتی و صحبت درباره همکاری تجاری در زمینه غذا و کشاورزی، تاکید کرد که با توجه به رشد 94 درصدی تجارت ایران و اروپا اجازه نقض برجام به هیچ‌یک از کشورها را نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران ضمن اظهار امیدواری برای گسترش روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا گفت: از زمان اجرای برجام تاکنون تجارت در حوزه غذا و کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا رشدی 94 درصدی داشته است.

فیل هوگان افزود: در دیداری که با وزیر کشاورزی ایران داشتیم درباره خرید محصولات مختلفی بحث و تبادل نظر صورت گرفت که مهم‌ترین آنها خرید شترمرغ، ماهی قزل‌آلا، پسته و زعفران از ایران بود.

وی عنوان کرد: با تشکیل کمیته‌ای از کارشناسان دو طرف، می‌توان راه‌کارهای بسیاری برای حل موانع تجاری و برداشتن محدودیت‌های صادراتی اندیشید.

هوگان ادامه داد: امروز درباره یکسان سازی قوانین با وزیر جهاد کشاورزی مذاکراتی داشتیم که با کمک کارشناسان موانع غیرتعرفه‌ای را از سر راه تجار برداریم. زیرا تمام مکانیزم‌هایی که برای حل مشکلات تجاری به چشم می‌خورد، از امروز آغاز به کار خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر بسته بندی زعفران ایرانی توسط کشور اسپانیا بیان کرد: زعفران ایرانی در هر کجای دنیا که باشد، تنها به نام ایران شناخته می‌شود و با نام ایرانی به کشورهای دیگر می‌رود؛ بنابراین امکان سوءاستفاده در این موضوع وجود ندارد.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا با بیان اینکه دیدار امروز شروعی تاریخی برای همکاری دوجانبه ایران و اروپا در زمینه کشاورزی و غذا خواهد بود، یادآور شد: اتحادیه اروپا درباره اجرای برجام پایبند بوده و این را در زمان‌های مختلف به اثبات رسانده است. زیرا این توافقنامه هسته‌ای پس از 12 سال مذاکره سخت به امضا رسید و کسی نمی‌تواند آن را نقض کند. در همین راستا ما نیز طرف‌های دیگر تفاهمنامه را تشویق می‌کینم که به اجرای برجام متعهد بمانند.

هوگان سفر موگرینی به آمریکا برای گوشزد کردن مزایای برجام و ثمره مثبت آن را نمونه‌ای از پایبندی اتحادیه اروپا نسبت به برجام دانست و تأکید کرد: اگرچه هنوز مشکلات بانکی برای تجار وجود دارد، اما باید توجه کرد که اکنون دو سال از اجرای برجام گذشته و هنوز برای تصمیم‌گیری در این باره زود است. زیرا اتحادیه اروپا پس از هفت سال توانست بحران مالی خود را حل کند؛ بنابراین باید به بانک‌ها فرصت داد تا خود را با توافقات بین‌المللی هماهنگ کنند. البته پیشرفت‌های قابل توجهی در بانک‌های کوچک و متوسط صورت گرفته، اما بانک‌های بزرگ برای همراستا شدن با جریان جهانی، نیاز به وقت بیشتری دارند. درباره گشایش خط اعتباری از سوی اروپا در حوزه کشاورزی و غذا نیز با وزیر کشاورزی صحبت شد و در این مسئله از تجار حمایت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان ساخت: من درباره ترامپ صحبت نمی‌کنم چون دائما نظر خود را تغییر می‌دهد. نمونه آن را نیز می‌توان در تغییر موضع وی در مقابل چین دید. امید می‌رود ترامپ، در مورد ایران هم نظر خود را عوض کند.

هوگان اضافه کرد: امروز بین ایران و فرانسه درباره تولید بذر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که می‌تواند به‌عنوان نخستین گام‌های مورد توجه در ارتقای مناسبات دوجانبه باشد./

V-960820-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید