Iranian Agriculture News Agency

با ابراز تمایل ویژه به توسعه همکاری‌ها و ذکر جزئیات ظرفیت‌های دو طرف کلید خورد:

طلوع فصل تازه در مناسبات کشاورزی و امنیت غذایی ایران و اتحادیه اروپا/ ایران و اروپا موانع توسعه تجارت محصولات کشاورزی را حذف می‌کنند

20 آبان‌ماه 96 را می توان سرآغاز بروز اتفاقات تازه‌ای در دیپلماسی اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا دانست. نه از این رو که فقط دیداری تجاری بین مقامات عالی‌رتبه کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا رخ داده است، بلکه از این رو که کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا همزمان با اوج کارشکنی‌های برخی کشورهای متخاصم حاشیه خلیج فارس با ایران، نه‌تنها بر حمایت از اجرای برجام تأکید کرد، بلکه نوید توسعه همکاری‌هایی با ملاحظه برد - برد را به مقامات طرف ایرانی داد.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

20 آبان‌ماه 96 را می توان سرآغاز بروز اتفاقات تازه‌ای در دیپلماسی اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا دانست. نه از این رو که فقط دیداری تجاری بین مقامات عالی‌رتبه کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا رخ داده است، بلکه از این رو که کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا همزمان با اوج کارشکنی‌های برخی کشورهای متخاصم حاشیه خلیج فارس با ایران، نه‌تنها بر حمایت از اجرای برجام تأکید کرد، بلکه نوید توسعه همکاری‌هایی با ملاحظه برد - برد را به مقامات طرف ایرانی داد.

فیل‌هوگان پیش از ظهر امروز شنبه در نشست با حجتی وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز خرسندی برای حضور در ایران به‌عنوان نخستین کمیسیونر اتحادیه اروپا، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا به تعامل خود با ایران پس از برجام ادامه می‌دهد و از موضع خود کوتاه نخواهد آمد، بلکه برای تشویق کشورهای دیگر نیز تلاش می‌کند.

وی از باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران خبر داد و گفت: امیدواریم شما نیز به‌عنوان عضو کابینه به تحقق این مهم کمک کنید تا بتوانیم همکاری‌های خود را از این طریق به صورت مستمر و روان‌تر با حمایت ایران انجام دهیم.

هوگان همچنین به مشکلات پیش‌رو در تبادلات تجاری به ویژه در حوزه کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در همین راستا بیانیه مشترکی نوشته‌ایم تا مشکلات خود را برطرف کنیم که یکی از موضوعات موانع بانکی و خطوط اعتباری است که بدون آن ها قادر به همکاری نیستیم.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا همچنین به ضرورت یکسان‌‌سازی استانداردهای کشاورزی بین دو طرف تأکید کرد و گفت: حفظ امنیت غذایی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و ما به دلیل همین اهمیت 20 عضو از هیأت‌های اروپایی را به همراه داریم تا بتوانیم موانع غیر تعرفه‌ای را از میان برداشته و با شفافیت و ثبات بیشتری به ویژه در بخش قوانین حرکت کنیم.

وی همچنین به حمایت‌های اتحادیه اروپا برای ترویج تحقیقات به ویژه در بخش کشاورزی ایران اشاره کرد و گفت: در همین راستا هفته آینده کنفرانسی در بلژیک برگزار می‌شود که از ایران نیز برای شرکت در آن دعوت می‌کنیم.

هوگان به بخش‌هایی از تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما نگرانی‌هایی در بخش‌های آزمایش و بررسی سلامت محصولاتی همچون پسته ایران که به عنوان یکی از محصولات مهم صادراتی در دنیا شناخته شده داریم که امیدواریم بتوانیم با کنترل استاندارد موانع صادراتی آن را به اتحادیه اروپا برطرف کنیم.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا با اعلام صدور تأییدیه سلامت شترمرغ و ماهی قزل‌آلا برای صادرات از ایران به اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: جلسات زیادی را در این زمینه برگزار کرده‌ایم و از ایران نیز می‌خواهیم تا اطلاعات لازم را جهت رفع هرگونه موانع صادراتی ارائه دهد. وی همچنین به تقاضای واردات اسب از ایران به عنوان یکی از کشورهای پرورش‌دهنده اسب‌های اصیل اشاره کرد و نوید بررسی مطالعات لازم در این رابطه را داد.

وی همچنین در مورد صادرات مواد ژنتیک بذور گیاهان به ایران هم گفت: تقاضاهایی از ایران در این حوزه دریافت کرده‌ایم، اما تمایل داریم تا فرآیند تصویب قانون پیوستن یا نپیوستن کشورتان به توافق‌نامه UPOV را بدانیم.

هوگان به تقاضاهای ارائه شده به اتحادیه اروپا برای واردات زعفران از ایران اشاره کرد و گفت: ما برنامه‌های زیادی برای فراهم شدن زمینه استفاده از زعفران ایران داریم که امیدواریم در این زمینه نیز به توافق برسیم.

فیل‌هوگان همچنین به این نکته اشاره کرد که بهتر است تا ایران برای پیگیری مسائل دامپزشکی به جای آن که با 28 عضو اتحادیه اروپا در ارتباط باشد و با تک تک آن ها چانه‌زنی کند، به صورت مستقیم با کمیسیون کشاورزی نهاد یکپارچه اتحادیه اروپا در ارتباط باشد.

وی در این وادی به دو موضوع فراهم شدن امکان صادرات گوشت گاو و گوسفند استخوان دار بدون محدودیت سنی از سوی ایران اشاره کرد و افزود: نکته دیگر اینکه در خصوص صادرات گوشت، کشورهای اروپایی برای صادرات نیاز به اخذ 2 مجوز از ایران دارند. در این رابطه انتظار می رود ایران پیشرفت های الزامات صادرات گوشت برخی کشورهای اروپایی به ایران را اعلام کند.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا همچنین در ادامه مطرح کردن مطالبات اعضای این اتحادیه از ایران خواستار صادرات مواد لبنی و میوه تازه خارج از فصل به ایران شد و گفت: ما در این زمینه با موانعی مواجه هستیم که خواستار برطرف شدن آن ها هستیم، اگرچه در مورد میوه تازه اطلاع داریم هم اکنون کیوی نیوزیلند خارج از فصل به ایران وارد می‌شود، اما ما نمی‌خواهیم در این زمینه با نیوزیلند رقابت کنیم، بلکه خواستار رفع موانع در چارچوب و مکانیسم مورد نظر برای واردات میوه های تازه از اتحادیه اروپا هستیم.

هوگان همچنین درباره صادرات روغن زیتون به ایران نیز به مشکلاتی در این رابطه اشاره کرد و با طرح این پرسش که آیا ایران دوباره به شورای جهانی روغن زیتون می‌پیوندد یا خیر؟ فهرست مطالبات اتحادیه اروپا از ایران را نهایی کرد و منتظر پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در رابطه با آن‌ها شد.


وزیر جهاد کشاورزی کشورمان چه گفت؟

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در این دیدار مشترک با ابراز سپاسگزاری از فیل هوگان در حمایت قاطع از اجرای برجام گفت: درباره چالش‌های موجود در همکاری‌های آسان بانکی، متأسفانه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ما نیز بسیار رنج می برند که کلید بازگشایی قفل این مسئله، در دست خود اروپایی‌هاست.

وی درباره دل‌نگرانی‌های وضعیت رعایت استانداردهای مد نظر اتحادیه اروپا در محصول پسته نیز گفت: اگرچه وجود برخی حساسیت‌های طرف‌های اروپایی درباره پسته را به‌خوبی درک می‌کنم و قبول دارم، اما باید تأکید کنم که با همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا طی دو دهه گذشته، پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده و خوشبختانه میزان برگشتی‌ها نیز سال به سال کمتر شده است. البته امیدواریم با تداوم همکاری‌ها این میزان در آینده نزدیک به صفر برسد.

حجتی درباره شترمرغ نیز به توسعه این دام طی چند دهه گذشته در ایران به‌عنوان کشوری که دومین جمعیت شترمرغ جهان را دارد اشاره کرد و از روند رو به توسعه آن با توجه به شرایط اقلیمی خبر داد و افزود: درباره قزل‌آلا هم ایران نخستین تولیدکننده قزل‌آلای پرورشی در جهان است و با توجه به اینکه مولدین و تخم چشم‌زده آن نیز از اتحادیه اروپا وارد می‌شود، لذا امیدواریم روند سرمایه‌گذاری و همکاری نزدیک ایران به‌ویژه با فرانسوی‌ها در این حوزه، منتج به کسب دستاوردهای بیشتری برای طرفین شود.

وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در ادامه به وضعیت اسب‌های ایرانی که شامل چند نژاد اسب عرب از خاستگاه خوزستان، اسب ترکمن در شمال شرق ایران، اسب کرد در غرب ایران و اسب خزری در شمال ایران می‌شود، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته پرورش‌دهندگان اسب در ایران سرمایه‌گذاری خوبی داشته‌اند و در این زمینه نیز ایران آماده ایجاد بازار مشترک با اتحادیه اروپاست.

حجتی درباره بذور گیاهی نیز با یادآوری اینکه بیشترین همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در حوزه کشاورزی طی سال‌های اخیر در حیطه تجارت بذور بوده است، گفت: درباره محصول زعفران نیز تقریباً انحصار زعفران در اختیار ایران است که خوشبختانه با افزایش فرهنگ مصرف آن در ایران و جهان و کشف خواص عمده آن برای سلامت انسان‌ها، اشتیاق به آن رو به افزایش است. لذا ایران برای هر نوع همکاری در زمینه ثبت و برندسازی زعفران آمادگی کامل دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود پیرامون توانمندی‌های کشورمان در بخش کشاورزی و اقدامات در دست اقدام برای رفع موانع ساختاری توسعه آن افزود: با توجه به میزان بارندگی در ایران و شرایط رو به ازدیاد خشکسالی با همت مسئولان و بخش خصوصی و همکاری کشاورزان میزان آبیاری تحت فشار از مرز 200 هزار هکتار گذشته است، ابراز امیدواری کرد تا این میزان تا پایان سال جاری به 250 هزار هکتار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تعریف برنامه 10 ساله جهت مقابله با عوارض بارندگی‌های کم بر کشاورزی ایران تأکید کرد در همین راستا به دنبال منسوخ کردن آبیاری بارانی و تغییر مسیر به سمت سیستم‌های تیپ و آبیاری هوشمند هستیم.

حجتی با استناد به اقلیم‌های متنوع و متفاوت ایران در فصول مختلف سال به ظرفیت بسیار بالای ایران در تولید و تجارت گیاهان دارویی اشاره کرد و برای همکاری مشترک در زمینه تولید، فرآوری و عصاره‌گیری و تبدیل این نوع گیاهان به فرآورده‌های دارویی ابراز تمایل کرد./


عکس‌ها: احمد سناویز

S-960820-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید