Iranian Agriculture News Agency

کرم‌های ضد آفتاب آینده از DNA اشخاص ساخته می شود

کرم‌های ضد آفتاب آینده از DNA اشخاص ساخته می شود

کرم‌ ضد آفتاب از آفتاب سوختگی بدن جلوگیری و از سلول‌های پوستی در مقابل نور مضر خورشید محافظت می‌کند، اما کرم‌های امروزی به گونه‌ای هستند که هر چند ساعت یک بار باید آنها را روی پوست تجدید کنید. با این حال دانشمندان با کمک DNA بدن انسان، کرم‌هایی طراحی کرده‌اند که هر چقدر زمان طولانی‌تر روی پوست بمانند، بهتر از پوست بدن در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند.

کرم‌های ضد آفتاب آینده از DNA اشخاص ساخته می شود

همانطور که می‌دانید DNA طرحی است که درون سلول‌ها قرار دارد و به آنها دستور می‌دهد که در چه زمانی، چه کار کنند. مولکول‌های DNA زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، آسیب می‌بینند، اما گای جرمن - مهندس زیست پزشکی دانشگاه برمینگام آمریکا و تیم تحقیقاتی‌اش به این فکر کردند که به جای اینکه بگذارند DNA پوست بر اثر نور خورشید از بین برود، آن را با ترکیب با مواد دیگر به یک سپر محافظتی برای بدن تبدیل کنند.

جرمن می‌گوید: «علوم واقعا جالب است و معمولا ایده‌های جدید از گفت‌وگوهای بسیار ساده شروع می‌شود. ما داشتیم با یک زیست‌ شیمیدان در مورد قهوه صحبت می‌کردیم که چطور می‌توان از DNA در لوازم آرایشی استفاده کنیم و این زیست‌ شیمیدان ایده‌های زیادی در سر داشت».

کرم ضد آفتاب

فقط یکی از افراد این تیم تحقیقاتی در مورد لایه‌های نازک یا فیلم‌های مبتنی بر DNA مطالعه کرده بود و افراد با کمک وسایل الکترونیک یا حسگرهای زیستی به این فیلم‌ها نگاه می‌‌کردند و بعد متوجه رفتار این فیلم‌ها در مقابل نور شده و متوجه شدند این مساله برای ساخت محصولاتی برای پوست بسیار مهم است. همین امر موجب شد این تیم تحقیقاتی به فکر ساخت محصولی برای محافظت از پوست در مقابل نور خورشید بیافتد.

این تیم مولکول‌های DNA را از یک شرکت که تامین‌کننده مواد برای لابراتوار است، سفارش دادند. این شرکت قادر به تهیه DNA از گونه‌های مختلف است و آنها DNA سلول‌های اسپرم سالمون نر را سفارش دادند و بعد آن را با آب و اتانول ترکیب کردند. سپس این ترکیب را روی سطحی صاف کردند تا خشک شود.

کرم ضد آفتاب

زمانی که مایع آن تبخیر شد، مولکول‌های DNA خود را به شکل ساختار یک فیلم نازک درآوردند. محققان بعد از خشک شدن این فیلم‌های DNA به آنها نور تاباندند و دو طیف گسترده از اشعه ماوراء بنفش (UV) یعنی UVA و UVB را که توسط خورشید ساطع می‌شود، روی فیلم‌ها آزمایش کردند. شما این نورها را نمی‌توانید ببینید، زیرا طول موج آنها برای آشکارسازی توسط چشم انسان بسیار کوتاه است. با این حال UVA و UVB می‌توانند به DNA آسیب برسانند و زمانی که این آسیب در سلول‌های پوست اتفاق می‌افتد، منجر به سرطان می‌شود.

این فیلم نازک مقدار بسیاری اشعه‌ UVB و UVA را جذب کرد و باعث شد که این نور به سلول‌های پوستی که زیر آن بود، نرسد.

به گزارش جی پلاس؛ به گفته محققان، این فیلم‌ها تا 90 درصد طول‌موج‌های UVB و تا 20 درصد طول موج‌های UVA را مسدود کردند و مانع رسیدن آنها به پوست بدن شدند. در واقع این سپرهای DNA قوی‌تر از کرم‌های ضد آفتاب امروزی عمل کردند و جالب‌تر اینجاست که نور خورشید تک تک مولکول‌های DNA این فیلم‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که به مرور زمان نور بیشتری را جذب می‌کنند.

کرم ضد آفتاب


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید