Iranian Agriculture News Agency

افغانستان به ارزش 51 میلیون دلار، میوه تازه و خشک صادر کرده است

یک مقام رسمی افغانستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد، میوه‌های تازه و خشک به ارزش 51 میلیون دلار از استان جنوبی قندهار صادر شده است.

افغانستان به ارزش 51 میلیون دلار، میوه تازه و خشک صادر کرده است

یک مقام رسمی افغانستان اعلام کرد، میوه های تازه و خشک به ارزش 51 میلیون دلار از استان جنوبی قندهار صادر شده است.

به گزارش ایانا از سایت "پژواک"، عبدالباقی بنا، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان در ولایت قندهار گفت :" بیش از 11.5 تن میوه خشک در طول سال جاری به خارج از قندهار فرستاده شده است."

او افزود :" علاوه براین میوه های خشک و تازه به پاکستان و هند هم صادر شده است."

این مقام مسوول یادآور شد: "شرایط صادرات به پاکستان نسبت به کشورهای دیگر آسان تر است؛ چراکه بسته بندی میوه ها بر اساس استانداردهای بین المللی آنچنان اهمیت ندارد."

به گفته عبدالباقی بنا، ایجاد کریدور هوایی هند- افغانستان گام دیگری بود که به تقویت صادرات افغانستان کمک کرده، همچنین صادرات میوه ها از طریق هوایی در مقایسه با مسیر زمینی اقتصادی تر است.

این درحالی است که هزینه هوایی یک کیلوگرم میوه به 20 سنت می رسد و تحویل فقط چند ساعت طول می کشد. در حالی که هزینه زمینی به ازای یک کیلوگرم 60 سنت است و چند روز زمان نیاز دارد تا به مقصد برسد.

حاجی عبدل احد، معامله گر میوه تازه، گفت :"در حال حاضر برای صادرات محصولات خود به پاکستان تکیه کرده ایم. این درحالی است که بیشتر مزایای محصولات افغان به معامله گران پاکستانی می رسد، کسانی که از علامت های تجاری خود برای میوه های افغان استفاده می کنند."

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید