Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا خبر داد:

رقابتی کردن قیمت‌ها، پیش‌شرط توسعه صادرات محصولات کشاورزی

کاهش قیمت تمام‌شده، پیش‌شرط افزایش صادرات محصولات کشاورزی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: هماهنگ با افزایش تولید محصولات کشاورزی و تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، باید افزایش صادرات نیز در دستور کار قرار گیرد.

یونس اسدی افزود: به‌منظور توسعه بخش کشاورزی و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز توسعه در افق 1404 لازم است افزایش صادرات محصولات کشاورزی هماهنگ با افزایش تولید در برنامه‌های توسعه افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که سالانه بیش از 110 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود، حجم اندکی از آن به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود. این در حالی است که ایران در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات باغی دارای رتبه‌های جهانی است.

هزینه‌های کارگری در ایران بالا است

نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای افزایش صادرات، محصولات کشاورزی قیمت تمام‌شده کالاهای کشاورزی باید با قیمت‌های عرضه‌شده در بازارهای بین‌المللی بتواند رقابت کند.

اسدی تصریح کرد: به‌علت بالا بودن هزینه‌های کارگری و هزینه‌های جانبی تولید نظیر نهاده‌ها، امکان افزایش صادرات محصولات کشاورزی و رقابتی کردن آنها در بازار وجود ندارد. این در حالی است که پیش از افزایش تولیدات محصولاتک شاورزی باید صادرات آنها نیز با برنامه‌ریزی دنبال شود.

وی یادآور شد: ایران سالانه چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات تولید می‌کند، در حالی که حتی یک کیلوگرم از آن به بازارهای خارجی صادر نشده و مازاد آن به مصرف دام می‌رسد. در حالی که می‌توان از این پتانسیل خدادادی برای افزایش ناخالص ملی بهره برد.

اسدی اظهار امیدواری کرد؛ همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح سیستم بازار به‌ویژه کنترل قیمت‌های تمام‌شده در دستور کار قرار گیرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-910329-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید