Iranian Agriculture News Agency

در دیدار کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا با رئیس اتاق ایران مطرح شد:

هیأت اتحادیه اروپا در زمینه آب و محیط زیست به ایران می‌آید/ پسته، زعفران، ماهی قزل‌آلا و شترمرغ آزادانه از ایران به اتحادیه اروپا صادر می‌شود

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران می گوید ایران نیازمند حمایت و کمک اتحادیه اروپا برای رسیدن به بازارهای جهانی کشاورزی است؛ همچنین روش‌های کشاورزی و آبیاری در ایران به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز دارد و اتحادیه اروپا می‌تواند در این زمینه به ایران کمک کند.

هیأت اتحادیه اروپا در زمینه آب و محیط زیست به ایران می‌آید/ پسته، زعفران، ماهی قزل‌آلا و شترمرغ آزادانه از ایران به اتحادیه اروپا صادر می‌شود

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران می گوید ایران نیازمند حمایت و کمک اتحادیه اروپا برای رسیدن به بازارهای جهانی کشاورزی است؛ همچنین روش‌های کشاورزی و آبیاری در ایران به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز دارد و اتحادیه اروپا می‌تواند در این زمینه به ایران کمک کند.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا که در رأس هیاتی به تهران سفر کرده است، صبح امروز با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

شافعی در این نشست گفت: حضور شما و هیات همراه نشان‌دهنده عزم جدی برای توسعه همکاری‌ها بین اتحادیه اروپا و ایران به‌ویژه در بخش کشاورزی است.

شافعی افزود: بعد از برجام همکاری‌های خوب و مثبتی بین ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی آغازشده و آینده روشنی را برای توسعه روابط دو طرف در این زمینه پیش‌بینی می‌کنیم.

به گفته شافعی زمینه‌های همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا متنوع است و آب‌وخاک، شیلات، ایمنی غذا، بهداشت و موضوعات دامی و نباتی می‌تواند محور همکاری‌های دو طرف قرار بگیرد.

او افزود: در دو سال گذشته هم همکاری‌های خوب و مثبتی به‌ویژه در زمینه سموم و دفع آفات نباتی، مسائل دامی و محیطی بین ایران و اتحادیه اروپا ایجادشده و ادامه این همکاری‌ها می‌تواند نتایج ملموسی را در آینده نزدیک داشته باشد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با تأکید بر موضوع بازاریابی برای محصولات ایرانی در بازارهای اروپایی گفت: ما نیازمند حمایت و کمک اتحادیه اروپا برای رسیدن به بازارهای جهانی کشاورزی هستیم؛ همچنین روش‌های کشاورزی و آبیاری ما هم شدیداً به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز دارد و امیدواریم از کمک این اتحادیه در این زمینه‌ها بتوانیم استفاده کنیم.

شافعی در ادامه بر اهمیت همکاری‌های آموزشی میان ایران و اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت: آشنایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی ما با استانداردهای اروپایی نیز می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های خوب دوطرفه باشد.

رئیس اتاق ایران سرمایه‌گذاری مشترک بین اتحادیه اروپا و ایران را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در حوزه های بسیاری امکان سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد به‌ویژه در زمینه خوراک دام و تولید مشترک دو طرف می‌توانند کل بازار منطقه اطراف ایران را تحت پوشش قرار دهند.

شافعی همچنین گفت: ایران خاستگاه محصولاتی مانند خرما، زرشک، انار و زعفران است و می‌تواند با اتحادیه اروپا در زمینه تولید این محصولات و صنایع تبدیلی همکاری کند.

رئیس اتاق ایران افزود: سفر هیات کشاورزی اتحادیه اروپا به تهران سرآغاز دور جدیدی بر همکاری‌های بخش خصوصی ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی خواهد بود و ما آمادگی داریم همکاری جدیدی در زمینه کشاورزی با اتحادیه اروپا داشته باشیم.

شافعی بر لزوم انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین دو طرف تأکید کرد و گفت: با توجه به زمینه‌های متنوع و چشم‌اندازهای آینده همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا، بخش خصوصی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌ با اتحادیه اروپا را در قالب یک برنامه جامع مشخص ادامه دهد.

همکاری‌های برد- برد سیاسی و اقتصادی اروپا و ایران

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار گفت: بعد از برجام و توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا پشت برجام و اجرای کامل آن ایستاده است و من از طرف خانم موگرینی این قول را می‌دهم که ما از برجام که برای به ثمر رسیدن آن تلاش کرده‌ایم، حمایت می‌کنیم.

فیل هوگان گفت: ما علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های برد- برد سیاسی و اقتصادی با ایران هستیم. ظرفیت زیادی برای همکاری‌های مشترک در تولید غذا و محصولات کشاورزی با ایران وجود دارد.

هوگان با اشاره به دیدارهای خود با وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اقلامی مانند پسته و زعفران و ماهی قزل‌آلا و شترمرغ آزادانه از ایران به اتحادیه اروپا صادر شوند. همچنین مقرر شده است از سال 2018 واردات محصولات گوشتی اتحادیه اروپا به ایران آزاد شود.

او با استقبال از صحبت‌های رئیس اتاق ایران در مورد تولید مشترک ایران و اتحادیه اروپا و ارسال تولیدات به بازارهای کشورهای همسایه‌ ایران گفت: ایران می‌تواند برای اتحادیه اروپا هاب منطقه و مرکز توزیع باشد؛ ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا همچنین از سفر هیاتی در زمینه آب و محیط زیست در هفته ‌های آینده به ایران خبر داد و گفت: این هیات به طور ویژه بر روی موضوع آب و همکاری در این زمینه تمرکز دارند.

هوگان با استقبال از توسعه همکاری‌ها میان بخش خصوصی ایران و اتحادیه و اروپا گفت: باید از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کرده و نتایج مذاکرات را خیلی زود عملیاتی کرد؛ مردم باید اثرات این مذاکرات را ببینند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید