Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از افزایش قیمت نان از ابتدای آذرماه؛

افزایش 15 درصدی نرخ نان، کیفیت آن را دوچندان نمی کند/ خطر افزایش سرطان در جامعه با دسته کردن نان داغ در پلاستیک

با توجه به آن که چهار سالی هست که قیمت نان تغییر نکرده است، مردم نباید انتظار داشته باشند که افزایش 15 درصدی قیمت نان معجزه کند.

افزایش 15 درصدی نرخ نان، کیفیت آن را دوچندان نمی کند/ خطر افزایش سرطان در جامعه با دسته کردن نان داغ در پلاستیک

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مژگان ستار:

نان یکی از مایحتاج اساسی مردم محسوب می‌شود که قیمت اش سه سالی است برای افزوده شدن در گیر و دار حرف و حدیث‌های مختلف قرار دارد، اما در نهایت هفته گذشته کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور تیر خلاص را زد و افزایش حداکثر 15 درصدی این ماده غذایی را ابلاغ کرد که قرار است از ابتدای آذرماه امسال و متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان در استان‌های مختلف اعمال شود.

کارشناس حوزه نان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این باره می‌گوید: با توجه به آن که آخرین تغییرات نرخ نان در سال 1393 اعمال شده بود، در سال جاری باید شاهد افزایش 50 درصدی نان باشیم؛ زیرا نانوایان نیز همچون سایر اقشار جامعه انسان هستند.

محمدرضا خواجه افزود: همان‌گونه که هرساله از ابتدای فروردین‌ماه قیمت آب، برق، حقوق و پرسنل افزایش پیدا می‌کند، قیمت این ماده خوراکی نیز باید گران شود تا نانوا بتواند هزینه‌هایش را پوشش دهد، اما چهار سالی است که قیمت نان از هیچ افزایشی برخوردار نبوده است.

وی بیان کرد: 15 درصد افزایشی که مورد تصویب قرار گرفته، می‌تواند تنها 20 درصد از هزینه‌های نانوایان را پوشش دهد و مردم نباید انتظار داشته باشند که نان فوق‌العاده‌ای با این افزایش 15 درصدی خریداری کنند؛ زیرا همان‌گونه که با افزایش آب، برق، گاز و کارگر شاهد افزایش کیفیت آب، برق و سایر نهاده‌ها و حتی بهبود کار کارگر نیستیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نانوایان معجزه کنند.

کارشناس حوزه نان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر سالانه 15 درصد به قیمت نان اضافه می‌شد، کیفیت نان بدین‌صورت سقوط نمی‌کرد که همه ناراضی باشند.

خواجه عنوان کرد: قیمت نان‌های آزادپز هیچ تغییری نخواهد داشت، اما نان‌هایی که با نرخ دولتی عرضه می‌شد، از افزایش 15 درصدی برخوردار خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که چانه‌های 200 گرمی نان تافتون که در گذشته 210 تومان بود، با افزایش 15 درصدی به حدود 250 تومان خواهد رسید و قیمت نان تافتون با قیمت آزادپز نیز 400 تومان ثابت باقی خواهد ماند.

وی درباره افزایش قیمت سایر نان‌ها نیز اظهار کرد: بربری 500 تومانی به حدود 550 تومان و سنگک 700 تومانی به حدود 800 تومان خواهد رسید.


هزینه‌های سربار جاری نانوایان باید پاسخ داده می‌شد

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور نیز درباره اصلاح کمی، کیفی و قیمت نان می‌گوید: با اعمال نرخ‌های جدید، باید وزن چانه‌های خمیر نان نیز اصلاح و متناسب با استانداردی که توسط پژوهشگاه غله و نان و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود، تغییر کند و این تغییرات باید قبل از یکم آذرماه سال جاری اعمال شود.

به گفته محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، نرخ‌های مصوب نان طی سه سال گذشته ثابت بوده و هزینه‌های سربار و جاری نانوایان ازجمله حامل‌های انرژی، خدمات، حمل و نقل، بیمه، نرخ دستمزد و... افزایش داشته است که این امر در قیمت تمام‌شده نان اثرگذار است.


سم آفلاتوکسین تولیدشده در نان در مرحله ورود به غذای انسان‌ها

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان همچنان در گفت‌وگو با ایانا درباره شایعه‌ای مبنی بر آغشته شدن نان‌های عرق‌کرده در پلاستیک به سم آفلاتوکسین تأکید کرد: زمانی که نان‌ها به‌صورت داغ در پلاستیک بسته‌بندی می‌شوند، به‌سادگی کپک زده و دورریزشان افزایش پیدا می‌کند و متأسفانه این نان‌های بی‌کیفیت توسط نان‌خشکی‌های سنتی جمع‌آوری و انبار شده و تحویل مرغداری‌ها و گاوداری‌ها می‌شود و بدین‌ترتیب سم آفلاتوکسین تولیدشده در نان‌های کپک‌زده توسط دام وارد چرخه غذایی انسان‌ها شده و سرطان‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند.

خواجه خاطرنشان ساخت: بهتر است نان‌ها به‌صورت سرد و خشک‌شده بسته‌بندی شود تا از آلوده شدن مواد غذایی جلوگیری شود و سلامت مردم حفظ شود.

قرار است از یکم آذرماه سال جاری مردم قیمت نان دولتی را با 15 درصد افزایش قیمت تحویل بگیرند و خبرها حاکی از آن است که دونرخی بودن قیمت نان نیز ازجمله مواردی است که برنامه‌ریزان در فکر اصلاح آن و تک‌نرخی شدنش هستند، زیرا با اصلاح قیمت و نان تک‌نرخی و همچنین اصلاح وزن چانه نان، ضایعات این کالا کاهش خواهد یافت و بدین‌ترتیب علاوه بر آنکه هزینه‌های ملی دورریز نمی‌شود، سلامت مصرف‌کنندگان نیز محفوظ خواهد ماند./

M-960823-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید