Iranian Agriculture News Agency

ایران و غنا بر توسعه همکاری های اقتصادی و کشاورزی تاکید کردند

غنا به زودی برای کشت فراسرزمینی زمین در اختیار ایران قرار می دهد

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با معاون اول رئیس جمهوری غنا بر ضرورت تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و گسترش همکاری‌های کشاورزی تاکید شد.

غنا به زودی برای کشت فراسرزمینی زمین در اختیار ایران قرار می دهد

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با معاون اول رئیس جمهوری غنا بر ضرورت تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و گسترش همکاری‌های کشاورزی تاکید شد.

به گزارش ایانا از صدا و سیما، محمود حجتی در دیدار با «محمد باهامیه» با اشاره به اینکه ظرفیت های همکاری در زمینه های زیرساخت ها، سدسازی، راه سازی، تولید و عرضه دارو و خدمات پزشکی، عرضه کودهای شیمیایی و آلی و آموزش های فنی و حرفه ای، تحقیقات کشاورزی، مبادله بذر و ژرم، آموزش و ترویج زیاد است، تصریح کرد: روابط دوکشور از نظر سیاسی در سطح عالی است اما هنوز بهره کافی ازظرفیت های اقتصادی نبرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هیئتی ۵۰ نفره از بخش خصوصی و دولتی ایران در این سفر او را همراهی می کنند، ابراز امیدواری کرد در ششمین کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور توافق های خوبی انجام شود.

حجتی با بیان اینکه کشت های فشرده و گلخانه ای با توجه به صرفه جویی در مصرف آب و افزایش تولید در دستور کار ما قرار دارد و ایران در تولید گلخانه پیشرفت های زیادی کرده است، گفت: حاضریم توانمندی های صنعتی و کشاورزی خود در زمینه های مختلف از جمله کشت مکانیزه و شیوه های نوین ابیاری و فراوری محصولات کشاورزی را در اختیار غنا قرار دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی دستیابی کشور به این دستاوردها را حاصل بکارگیری راهبرد افزایش بهره وری و بهره گیری از دانش فنی و تکنولوژی های روز بیان کرد و افزود: آمادگی داریم این دانش و تجارب را به ویژه در زمینه سدسازی، مسایل اموزشی و مواد معدنی در اختیار غنا قرار دهیم.

حجتی مهم ترین مشکل پیش روی تجار ایرانی را مشکلات بانکی دانست و افزود: امیدواریم با تمهیدات دولت غنا این مشکل به زودی حل شود.

حجتی با اشاره به سابقه همکاری های کشاورزی دو کشور بر لزوم تشکیل نشست همکاری های مشترک تاکید و تصریح کرد: برای توسعه همکاری های دوجانبه، تشکیل و پیگیری مصوبات قبلی اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک ایران و غنا در آینده نزدیک ضروری است.

در این دیدار، معاون اول رییس جمهوری غنا ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران به علت وقوع زلزله گفت: توسعه بخش کشاورزی به عنوان عامل تحول اقتصادی مورد توجه دولت جدید غنا قرار دارد.

باهامیه افزود: برای این منظور، راهبرد کشت برای تولید غذا و ایجاد اشتغال در دستور کار قرار گرفته است.

محمد باهامیه با اشاره به اینکه ایجاد نهادهای بازار رسانی محصولات کشاورزی برای اطمینان خاطر کشاورزان نیز در دستور کار ما قرار دارد، یادآور شد: غنا از همکاری ایران برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، ایجاد تاسیسات گلخانه ای، تامین کودهای شیمیایی و آلی و واکسن های دامی استقبال می کند.

وی توسعه دامپروری و صنایع لبنی را برای کشور غنا مهم توصیف و تاکید کرد: برای توسعه همکاری های کشاورزی، پیگیری می کنیم تا بزودی زمینی برای کشت فراسرزمینی در اختیار ایران قرار گیرد و از دانش فنی متخصصان ایرانی در ساخت سد استفاده کنیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید