Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه‌‎های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در سفر به اردبیل عنوان کرد:

بالاترین میزان تولید دانه‌های روغنی کشور در دشت مغان

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور گفت: هدف اساسی ما از افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در راستای خودکفایی دانه‌های روغنی است و این امر جزو اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی به‌شمار می‌آید.

بالاترین میزان تولید دانه‌های روغنی کشور در دشت مغان

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور گفت: هدف اساسی ما از افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در راستای خودکفایی دانه‌های روغنی است و این امرجزو اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، علیرضا مهاجر در جریان بازدید از مجتمع زراعت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان عنوان کرد: کشت دانه های روغنی کلزا و سویا در کشور هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به افزایش۱۰درصدی سطح زیر کشت دانه های روغنی سویا در این شهرستان گفت: بالاترین میزان تولید دانه های روغنی در سطح کشور در دشت مغان استحصال می شود.

مجری طرح دانه های روغنی کشور خاطرنشان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، افزایش کاشت دانه های روغنی برای بالا بردن امنیت غدایی کشور و برای برطرف کردن نیاز کشور است.

مهاجر افزود: حدود3.5میلیون تن کنجاله و سویا نیاز داریم که پیش بینی ما برای سال آینده۳۵۰هزار تن کلزا و۶۰۰هزارتن در مجموع دانه های روغنی خواهد بود که این اتفاق یک رکورد خوبی در سال های اخیر خواهد بود.

مهاجر در رابطه با محصول کلزا بیان داشت: این محصول بین۴۲تا۴۸درصد روغن دارد و از نظر سلامت جامعه هم روغن مفید محسوب می شود.

پیش‌بینی تولید محصول کلزا بیش از 12 هزار تن

میر جمال الدین پورپیغمبر، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در بازدید مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی کشوراز مزارع کلزا گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته در سال زراعی جاری بیش از۱۲هزار تن محصول کلزا از مزارع شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: با توجه به بهره گیری از بذور اصلاح شده پر محصول و مقاوم به سرما و رعایت نکات فنی زراعی از قبیل رعایت تاریخ کشت، آماده سازی زمین، آبیاری مناسب، تغذیه متعادل، کنترل علف های هرز و بیماری اسکلروتینا و تامین گوگرد مورد نیاز مزارع امیدواریم بهترین مزارع کلزای کشور را داشته باشیم.

پورپیغمبر تصریح کرد: در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خود کفایی تولید روغن در کشور۴ هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی شرکت مغان برای تولید کلزا اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه به طور میانگین از هر هکتار سطح زیر کشت بیش از۲/۵تن محصول برداشت می شود گفت: از دانه کلزا برای تهیه روغن خوراکی و از کنجاله آن نیز برای تغذیه دام و طیور استفاده می شود.

پورپیغمبر افزود: تمامی ارقام کشت شده کلزا در مزارع شرکت تیپ زمستانی از جمله ارقام نپتون، ناتالی، روحان، اکس پاور و دیفوژن و... هستند اضافه کرد: کشت کلزا در مزارع شرکت در جریان شهریورماه انجام شده و برداشت آن نیز در خرداد صورت می گیرد و برنامه ما برای سال آینده افزایش سطح زیر کشت محصول سویا و آفتابگردان روغنی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید