Iranian Agriculture News Agency

گوسفند می‌تواند افراد آشنا را از روی عکس تشخیص ‌دهد

پژوهشگران دریافته‌اند که گوسفند دارای قدرت تشخیص افراد آشنا از روی عکس آنان است.

گوسفند می‌تواند افراد آشنا را از روی عکس تشخیص ‌دهد

پژوهشگران دریافته‌اند که گوسفند دارای قدرت تشخیص افراد آشنا از روی عکس آنان است.

به گزارش ایانا از بی بی سی، دست‌اندرکاران تحقیقاتی که در دانشگاه کمبریج، بریتانیا، انجام شده، چند گوسفند را با تصاویر جیگ گلینهال و اما واتسون، بازیگران سینما، باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، و فیونا بروس، گوینده تلویزیون بی‌بی‌سی آشنا کردند. بعد از این آموزش، گوسفندها توانستند تصاویر این افراد را از تصاویر افراد ناآشنا تشخیص دهند.

این تحقیقات نشان داد که گوسفند دارای همان قدرت تشخیص چهره است که تا کنون تصور می‌شد تنها انسان و نخستین‌ها از آن برخوردارند.

پیش از این، پژوهشگران کشف کرده بودند که گوسفند قادر است چهره چوپانان و گوسفندهایی را که از پیش می‌شناخته از گوسفندها و افراد غریبه تشخیص دهد. آنچه که تحقیقات اخیر را متمایز می‌سازد این است که نشان داده که گوسفند قدرت شناسایی افراد از روی عکس آنان را هم دارد.

تشخیص افراد از روی عکس به معنی آن است که گوسفند از قدرت شناسایی دوبُعدی برخوردار است و می‌تواند درک کند که تصویر یک فرد به همان فرد تعلق دارد.


گوسفندها توانستند تصاویر افراد آشنا را از دیگران تشخیص دهند

در این پژوهش، شش گوسفند از نژاد کوهی ویلز انتخاب شدند و به شکلی آموزش دیدند که بتوانند چهره چهار فرد معروف را از تصاویر افراد ناشناس تشخیص دهند. هربار که گوسفندها در این آزمون موفق می‌شدند، مقداری غذا را به عنوان پاداش دریافت می‌کردند.

به گوسفند تصاویر متفاوتی در روی دو صفحه کامپیوتر نصب شده روی دیوار نشان داده می‌شد و هربار که گوسفند به طرف چهره آشنا می‌رفت، با عبور از یک شعاع نور لیزری و قطع آن باعث می‌شد تا دریچه پاداش غذایی باز شود و گوسفند جایزه خود را دریافت کند.

پس از اینکه این حیوانات نشان دادند که قادر به شناسایی چهره‌های آشنا هستند، پژوهشگران آزمایش دیگری را اجرا کردند تا مشخص شود که آیا گوسفندان می‌توانند چهره افراد آشنا را از زاویه‌های گوناگون نیز بشناسند؟ گوسفندان در این آزمون نیز موفق شدند.

در مرحله بعد، این آزماش به عمل آمد که آیا گوسفند می‌تواند چوپان یا فرد آشنای دیگری را از روی عکس او شناسایی کند. برای این منظور تصویر فرد آشنا در میان تصاویری از افراد غریبه به گوسفند نشان داده شد و گوسفند باز هم توانست فردی را که می شناخت از روی عکس هم تشخیص دهند.

نتیجه نهایی این پژوهش این است که گوسفند از همان قدرت تشخیص بصری انسان، نخستین‌ها و میمون‌ها برخوردار است.

دست اندرکاران این تحقیق گفته‌اند که در نظر دارند در آینده با انجام آزمایش‌هایی، مشخص کنند که آیا ممکن است گوسفند قادر به شناخت حالات مختلف چهره انسان نیز باشد.

نتیجه این تحقیقات می‌تواند در بررسی و کشف علل بیماری‌های ناشی از فرسودگی سلول‌های عصبی مانند بیماری هاتتینگتون و پارکینسون مفید باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید