Iranian Agriculture News Agency

رئیس شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم شعبه مازندران خبر داد:

تولید 40 تنی پیله تر و استحصال 8تن ابریشم در مازندران

تولید 40 تنی پیله تر و استحصال 8تن ابریشم در مازندران
تولید 40 تنی پیله تر و استحصال 8تن ابریشم در مازندران

میزان تولید پیله تر در استان مازندران 40 تن و میزان ابریشم استحصالی به هشت تن می‌رسد.

رئیس شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم شعبه مازندران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: مازندران یکی از قطب‌های پرورش کرم ابریشم در ایران است که این شرکت در استان دارای یک مزرعه تولیدی در قائم‌شهر با تعداد بهره‌بردار نوغانداری 990 خانوار است.

مناف شوکت‌جلیل با اشاره به اینکه مازندران به‌صورت پراکنده حدود 445 هکتار توتسان دارد، افزود: نوغانداری یکی از قدیمی‌ترین مشاغل بشری است که با به صرفه‌تر شدن پرورش این محصول و حمایت‌های بیشتر ملی می‌توان آینده روشنی را برای این صنعت ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه تخم نوغان مورد نیاز نوغانداران استان مازندران در کارگاه‌های تولید تخم نوغان استان گیلان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با انجام پروژه‌های اصلاح نژادی و بهبود فناوری پرورش و برنامه‌های آموزشی - ترویجی، میانگین تولید پیله تر به ازای هر جعبه تخم نوغان 28.5 کیلوگرم و شش کیلوگرم ابریشم استحصال می‌شود.

این مقام مسئول تولید این محصول را در دو بخش کشاورزی و صنعت تشریح کرد و ادامه داد: بخش کشاورزی صنعت ابریشم به تولید درخت توت و پرورش کرم ابریشم و برداشت پیله می‌پردازد. اما اصلی‌ترین اهداف صنعت نوغانداری در بخش صنعت، ابریشم‌کشی و ایجاد صنایع نساجی مرتب با آن خلاصه می‌شود که متأسفانه در گذشته به‌دلیل ورشکست شدن کارخانه‌های نیمه‌صنعتی تولید ابریشم در حال حاضر در مازندران کارخانه و کارگاه ابریشم‌کشی وجود ندارد.

شوکت‌جلیل درباره صرفه اقتصادی فعالیت نوغانداری تصریح کرد: بهای یک جعبه تخم نوغان هیبرید F1 به مبلغ 75 هزار ریال بوده که از سال 1380 تاکنون ثابت مانده است و قیمت خرید تضمینی پیله تر در سال جاری هشت هزار و 600 ریال و حق بیمه پرورش کرم ابریشم 168 هزار ریال اعلام شد که از این مبلغ 120 هزار ریال سهم دولت و 48 هزار ریال سهم نوغاندار بوده که علی‌رغم افزایش سطح تعهدات بیمه، سهم نوغاندار نسبت به سال ماقبل آن هیچ‌گونه افزایشی نداشته است.

وی یادآور شد: پرورش کرم ابریشم پاک‌ترین سیستم پرورشی در صنعت دامپروری بوده و تاکنون هیچ بیماری مشترکی بین این کرم و انسان یا دام مشاهده و گزارش نشده است.

شوکت‌جلیل با اعلام اینکه طول دوره پرورش این کرم با توجه به شرایط آب و هوایی و تکنیک‌های پرورشی بین 28 تا 30 روز است، دلایل مهم کاهش نوغانداری استان مازندران را کاهش تعرفه واردات پیله و ابریشم، افزایش واردات بدون نیازسنجی پیله و نخ ابریشم، کاهش صادرات فرش و افزایش هزینه‌های تولید برشمرد و تأکید کرد: در صورت استفاده از اعضاء خانواده در سیستم پرورشی و امکان پرورش توأم قارچ و کرم ابریشم، بیشترین سود عاید نوغانداران خواهد شد.

وی در پایان با تأکید بر ترویج این فرهنگ در بین روستاییان کشور اظهار داشت: کرم ابریشم سابقه دیرین در کشور داشته و بیشترین میزان پرورش این کرم در استان‌های شمالی (گیلان، گلستان و مازندران) انجام می‌شود که لازم است حیات آن ادامه یابد و به فرهنگ فراموش‌شده تبدیل نشود./

خبرنگار: مجتبی سلطانی

A-910330-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید