Iranian Agriculture News Agency

زنبورهای کوچک نقش بزرگی در زندگی آمیزشی درختان دارند/ زنبورهای کوچک نقش دلال‌های ازدواج را بازی می‌کنند/ نقشه‌برداری از درختان، زنبورها و نشانگرهای ژنتیکی ۴ سال طول کشید

زمانی که موضوع به آمیزش بین درختان برمی گردد، زنبورهای کوچک در اندازه کفشدوزک نقشی حیاتی در گستراندن ارتباط بین زوج ها در مسافت های دور را دارند. این همان چیزی است که دانشمندان در دانشگاه تگزاس آستین پس از یکی از دقیق ترین آزمون های پدرانگی که تاکنون در مورد درختان وحشی انجام شده کشف کردند.

زنبورهای کوچک نقش بزرگی در زندگی آمیزشی درختان دارند/ زنبورهای کوچک نقش دلال‌های ازدواج را بازی می‌کنند/ نقشه‌برداری از درختان، زنبورها و نشانگرهای ژنتیکی ۴ سال طول کشید

زمانی که موضوع به آمیزش بین درختان برمی گردد، زنبورهای کوچک در اندازه کفشدوزک نقشی حیاتی در گستراندن ارتباط بین زوج ها در مسافت های دور را دارند. این همان چیزی است که دانشمندان در دانشگاه تگزاس آستین پس از یکی از دقیق ترین آزمون های پدرانگی که تاکنون در مورد درختان وحشی انجام شده کشف کردند. این پژوهش بینش جدیدی نسبت به اینکه چگونه گرده افشان های کوچک تنوع ژنتیکی را که برای سازگاری گیاهان در مواجهه با بیماری، تغییرات آب و هوایی و سایر تهدیدات مرتبط با تلاش های جهانی در زمینه کشاورزی و جنگل زدایی حیاتی است را می گسترانند.

به گزارش ایانا از سایت ساینس دیلی، در مطالعه ای که این هفته در مجله جلسات آکادمی ملی علوم منتشر شده، پژوهشگران مسیرهایی را که هزاران زنبور وحشی برای گرده افشانی درختان در سراسر یک منطقه جنگلی که بیش از ۲،۵ مایل مربع (۶۹۰ هکتار) است را می روند و باز می گردند شناسایی کرده اند.

زیست شناسان تعجب کردند که کوچک ترین زنبورهای عسل می توانند همان مسیرهایی را که گرده افشان های بزرگ تر طی می کنند پوشش دهند و برای درختانی که بیش از ۲ کیلومتر با هم فاصله دارند اغلب مانند دلال های ازدواج عمل می کنند. در حقیقت در نیمی از مواردی که یک جفت درخت جدا افتاده با فاصله ای قابل توجه، یک میوه را با یکدیگر تولید می کنند، گرده ها توسط زنبوری به اندازه یک دانه برنج حمل شده است.

شالن جا، دانشیار زیست شناسی یکپارچه و محقق اصلی این مطالعه می گوید «اندازه، همه چیز نیست». «این زنبورهای کوچک موجب تاثیرات مفید مهم در زمینه تولید مثل و جریان ژن می شوند».

نقشه برداری از درختان، زنبورها و نشانگرهای ژنتیکی تقریبا ۴ سال طول کشید و سه بخش از جنگل های بارانی گرمسیری نزدیک کانال پاناما را پوشش داد. محدوده مطالعه ۱۰ برابر بیشتر از پروژه های تحقیقاتی قبلی بود و تلاش می شد تا نقشه جابه جایی گرده ها به وسیله زنبورها ترسیم شود.

جا می گوید «اگر شما بر بخش کوچکی از جنگل تحقیق می کنید، تنها می توانید جابه جایی گرده ها را در مکانی کوچک اندازه بگیرید». «ما سیگنالی در مورد اینکه این زنبورهای کوچک تا کجا پرواز می کند دریافت کردیم زیرا کاری را شروع کرده بودیم که متناسب با مقیاس واقعی پرواز آنها بود».

بیش از ۸۵ درصد گیاهان که شامل دو سوم محصولات غذایی می شود برای تولید مثل خود به زنبورها و سایر حشرات گرده افشان وابسته هستند. بیشتر مطالعات در مورد حشرات گرده افشان ابتدا بر زنبورهای بزرگ تر که بیشترین گرده را حمل می کنند و در نتیجه به گیاهان کمک می کنند بیش ترین میوه ها و دانه ها را تولید کنند تمرکز می کنند.

با این وجود، ده ها هزار گونه زنبور وجود دارد و جا و تیمش می خواستند در مورد کارکرد زنبورهای کوچک بیشتر بدانند. آن ها کشف کردند که زنبورهای کوچک بیشتر از همتایان بزرگشان به سراغ گلها می روند و مسیرهای قابل توجهی را در طول گرده افشانی پوشش می دهند. زنبورهای چند میلیمتری گرده ها را در طول مناطقی که بیش از یک میلیون برابر اندازه بدن آنهاست جا به جا می کنند. اگر واقع بینانه نگاه کنیم، یک فرد بزرگسال اگر بخواهد معادل این مسافت را طی کند باید از لوس انجلس به شیکاگو برود.

از انجا که این همسریابی از راه دور به جلوگیری از درون زادی در میان گیاهان نزدیک به هم کمک می کند، زنبورهای دور پرواز، به درختان در داشتن نسل جدیدی از فرزندان برای جایگزین شدن آنها کمک می کنند.

جا می گوید «ما به طور سنتی نمی پرسیم که چگونه گرده افشان ها بر نحوه انتقال ژن ها به نسل های مختلف تاثیر می گذارند، اما این مسئله به شکلی باورنکردنی برای تداوم جمعیت در طولانی مدت مهم است». «ما معمولا زمانی به دانه ها یا تعداد آن ها نگاه می کنیم که می خواهیم نقش زنبور را در خدمات گرده افشانی بدانیم، اما نه زمانی که می خواهیم بدانیم پدر این دانه ها چه کسی است».

طبق اظهارات جا، شناختن والدین هر دانه یا گیاه مشخص ضروری است. کشاورزان و جنگلداران مدتهاست که از این اطلاعات برای برنامه ریزی، نه تنها در کمیت خروجی بلکه کیفیت- برای مثال، میوه های آبدارتر و بزرگتر در یک محصول یا درختانی که در جنگل سریع تر رشد می کنند- نیز استفاده کرده اند.

پاناما مرکز تنوع زیستی است و درختان میکونیا ( (miconia نقشی مرکزی در جنگل های بارانی کشور بازی می کنند. در طول نیم قرن گذشته، جنگل زدایی نسبت جنگل ها را در این کشور تا ۳۰ درصد کاهش داده است و این امر موجب فرسایش خاک و سایر چالش ها در یک حوضه اقتصادی حیاتی- که کانال پاناما را احاطه کرده- شده است.

جا معتقد است که این مطالعه جدید هم بر اینکه چگونه گرده افشان هایی در همه اندازه ها می توانند به گستراندن تولید مثل گیاهان کمک کنند و در مکان هایی مانند پاناما موجب احیای جنگل شوند و هم بر اینکه چگونه گرده افشان های کوچک در سراسر جهان به گیاهان در اکوسیستم کمک می کنند پرتو نوری می افکند. گونه های زنبورها در اکثر نقاط، از جمله ایالات متحده، در اندازه های مختلف و با رفتارهای گرده افشانی متفاوت، شیوه هایی شبیه گونه های مورد مطالعه در پاناما را دارند. به دلیل اینکه زنبورهای کوچک تر اغلب انعطاف بیشتری نسبت به همتایان بزرگ خود در مقابل تهدیداتی چون تخریب محل سکونت نشان می دهند، دانستن پتانسیل آنها به عنوان گرده پخش کن در مواجهه با از دست دادن سایر زنبورها کمک کننده است.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید