Iranian Agriculture News Agency

افزایش 15 درصدی تولید زعفران در افغانستان

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره کشاورزی هرات با اشاره به وجود آب و هوای مناسب برای کاشت زعفران در هرات و علاقه مندی کشاورزان به کاشت زعفران در هرات گفت: در حال حاضر هرات 90 درصد از زعفران افغانستان را تولید می‌کند و امسال در حالی سومین جشنواره ملی گل زعفران در هرات برگزار می‌شود که نسبت به سال گذشته برداشت زعفران 15 درصد افزایش یافته و کشاورزان 8 تن زعفران را امسال برداشت خواهند کرد.

وی افزود: سال گذشته 2 هزارو 500 و چهل هزار هکتار زیر کشت زعفران بوده است که 6 تن زعفران نیز بعمل آمد اما امسال با علاقه مندی مردم به زعفران بیش از 3 هزار و 500 هکتار زمین زیر کاشت زعفران است که کشاورزان 8 تن برداشت خواهند کرد.

رحمانی گفت: سال گذشته از 6 تن برداشت زعفران در هرات 3.5 تن آن نیز به کشورهای آمریکا، آلمان، هند، هلند، سنگاپور، دبی و دیگر کشورهای عربی نیز صادر شده است و این آمار صادرات امسال نیز با افزایش 15 درصدی زعفران نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

«بشیر احمد رشیدی» مسوول اتحادیه زعفران کاران افغانستان گفت: بارها گزارش‌هایی از وارد شدن زعفران‌های بی‌کیفیت از کشورهای خارجی در افغانستان به آنها رسیده است که با علامت زعفران افغانستان به فروش می‌رسد و این کار خود سبب صدمه بزرگی به کیفیت زعفران افغانستان است.

وی از دولت افغانستان می‌خواهد تا کنترل جدی را در قسمت واردات از بنادر و بازارهای داخلی داشته باشند تا با وارد شدن این زعفران‌های بی‌کیفیت هویت اصلی زعفران هرات صدمه نبیند.

محمد آصف رحیمی والی هرات که این جشنواره را افتتاح کرد، گفت: اداره محلی هرات تلاش دارد تا یک هیات برای حمایت از کاشت، برداشت و توزیع زعفران در هرات ایجاد شود تا از کیفیت زعفران تولید شده در هرات نظارت کند و از سوی دیگر بازارهای فروش را کنترل کند و در صورت برخورد با زعفران بی‌کیفیت بلافاصله آن ها را از بازارها جمع آوری کند و بررسی و نظارت‌ها در گمرکات و خط‌های مرزی نیز از سوی این هیات انجام خواهد شد.

وی افزود: برای چک درست زعفران هرات با کمک شرکت‌های خارجی آزمایشگاه‌های تست کیفیت زعفران راه‌اندازی خواهد شد و از این به بعد زعفران ها بدون تست و چک اصلی به بازارها عرضه نخواهد شد.

در حال حاضر 44 شرکت در افغانستان به کاشت زعفران و تولید آن پرداختند که از این میان 29 شرکت آن نیز در هرات قرار دارد و بیش از 54 انجمن‌های کوچک در شهرستان‌های هرات نیز در کنار این شرکت‌های تولیدی بزرگ فعالیت دارند مسوولان اداره کشاورزی هرات بر این عقیده هستند که کاشت زعفران در هرات با توجه به علاقه‌مندی کشاورزان در هرات در سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید