Iranian Agriculture News Agency

10 گیاه دارویی ضدسرماخوردگی

متأسفانه با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال امکان سرماخوردگی در میان افراد نیز بیشتر می‌شود. اجازه ندهید چنین شرایطی شما را اذیت کند. به جای اینکه به دنبال داروهای شیمیایی باشید و خود را با چنین مواردی درمان کنید می‌توانید از گیاهانی که در این مقاله بیان می‌کنیم استفاده کنید. این گیاهان می‌توانند درد گلو را بهتر کنند و احساس خوبی در شما ایجاد کنند.

10 گیاه دارویی ضدسرماخوردگی

متأسفانه با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال امکان سرماخوردگی در میان افراد نیز بیشتر می‌شود. اجازه ندهید چنین شرایطی شما را اذیت کند. به جای اینکه به دنبال داروهای شیمیایی باشید و خود را با چنین مواردی درمان کنید می‌توانید از گیاهانی که در این مقاله بیان می‌کنیم استفاده کنید. این گیاهان می‌توانند درد گلو را بهتر کنند و احساس خوبی در شما ایجاد کنند.

هشدار : اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، قبل از مصرف گیاهان دارویی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.


گَوَن ( Astragalus ):

این گیاه از تیره نخود است. گون‌ها گیاهانی یک‌ساله یا دائمی‌ هستند. شما می‌توانید از ریشه این گیاه استفاده کنید تا به سیستم ایمنی خود شانس مبارزه با بیماری‌ها را بدهید. ریشه زردرنگ آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، تشکیل آنتی بادی‌ها را ترویج کند، تشکیل سلول‌های تی را افزایش دهد و در نهایت مقدار گلبول‌های سفید مبارزه‌کننده با عفونت را افزایش دهد. شما می‌توانید ریشه این گیاه را برش دهید و به سوپ و آب سبزیجات اضافه کنید.

نکته مهم : اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.


ریحان ( Ocimum basilicum ):

ریحان، نام گیاهی یک‌ساله از تیره نعناعیان است. برای اینکه بتوانید از خاصیت این گیاه در فصل زمستان نیز استفاده کنید، برگ‌های آن را به صورت ریز خرد کنید و در ظرف مخصوص یخ قرار دهید. سپس این ظرف را با آب پر کنید و در فریزر بگذارید. ریحان به کاهش تب کمک می‌کند و نشانه‌های سرماخوردگی، سرفه و آنفلونزا را کاهش می‌دهد.


فلفل سیاه ( Piper nigrum ):

این ادویه احتمالاً در آشپزخانه همه افراد پیدا می‌شود. در چین که فلفل سیاه با عنوان hu jiao شناخته شده است، برای تسکین سرماخوردگی و نشانه‌های آن بسیار محبوب است. به همین خاطر شما نیز می‌توانید این ادویه را به سوپ یا غذاهای خود بیفزایید و از مزایای آن لذت ببرید.


نعنای گربه‌ای ( Nepeta cataria ):

نعناع گربه‌ای، پونه‌سای گربه‌ای نام یک گونه از تیره نعناعیان است. این گیاه تنها برای گربه‌های کوچک به کار نمی‌رود. از آنجایی که این گیاه تعریق را تحریک می‌کند، در درمان تب نیز مفید خواهد بود. شما می‌توانید آن را در سالاد خود بریزید یا از این گیاه برای تهیه چای استفاده کنید.

نکته مهم : اگر باردار هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید.


دارچین:

زمانی که دچار سرماخوردگی شدید تنها قسمت بیرونی بدن خود را گرم نکنید. در چنین شرایطی گرم کردن درون بدن نیز می‌تواند مؤثر باشد. دارچین برای گرم نگه داشتن بدن و پاک کردن احتقان مخاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم : اگرچه این گیاه به‌عنوان ادویه آشپزی امن و بی‌خطر است، اما اگر باردار هستید از دارچین به‌عنوان گیاه دارویی استفاده نکنید.


پریمولا وریس:

پریمولا وریس نام یک گونه از سرده پامچال است. ریشه این گیاه زیبا می‌تواند به هنگام سرماخوردگی به شما کمک کند. ریشه این گیاه حاوی triterpenoid saponins (ساپونین‌‌های تری‌ترپنوئیدی) است که خواص خلط اوری قدرتمندی دارد. از این گیاه برای درمان خلط و احتقان سینه استفاده کنید. ریشه آن را در آب بریزید (یک پیمانه آب برای هر اونس ریشه این گیاه) و سپس بجوشانید. دما را پایین بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه آهسته بجوشانید. سپس آن را ابکشی کنید و بنوشید.

نکته مهم : اگر باردار هستید یا داروهایی همچون اسپرین یا داروهای ضدانعقاد همچون وارفارین را مصرف می‌کنید از مصرف این گیاه باید پرهیز کنید.


سرخارگل:

سرخارگل نام یک گونه از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است. این فهرست بدون وجود گیاه سرخارگل تکمیل نخواهد بود. این گیاه زمانی که در مراحل اولیه عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار مؤثر خواهد بود. شما می‌توانید با جوشاندن ریشه این گیاه در آب به مدت ۱۰ دقیقه، از خواص آن لذت ببرید.

نکته مهم : اگر به گیاهانی که در خانواده کاسنیان قرار دارند حساسیت دارید بهتر است مراقب این گیاه نیز باشید.


آقطی کانادایی ( Sambucus Canadensis ):

آقطی کانادایی نام یک زیرگونه از گونه آقطی سیاه است. به خاطر خواص درمانی زیادی که این گیاه دارد در میان افراد محبوب است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شربت و عصاره این گیاه می‌تواند نشانه‌ها و دوره آنفلونزا را کاهش دهد. شما می‌توانید از گل این گیاه نیز در تهیه چای استفاده کنید.


اکالیپتوس ( Eucalyptus globulus ):

در حقیقت این گیاه بیشتر به‌عنوان یک داروی بدون نسخه به کار می‌رود. استشمام بخار روغن اکالیپتوس که در آب ریخته شده است می‌تواند سینوس‌ها را تمیز کند و از عفونت آن‌ها بکاهد.


سیر ( Allium sativum ):

مردم سال‌هاست که از سیر به‌عنوان یک ماده درمانی استفاده می‌کنند. اینکار دلایل بسیار زیادی دارد. به خاطر وجود خواص آنتی ویروسی، ضدالتهابی و ضدقارچی این گیاه، می‌توان از آن به‌عنوان یک درمان خانگی در سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده کرد. به همین خاطر جای تعجب و شگفتی نیست که مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان داده است که مکمل سیر می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید