Iranian Agriculture News Agency

ایانا از آیین افتتاح ایبکس 2017 گزارش می‌دهد؛

افتتاحیه با همهمه نمایشگاه بین‌المللی آرد و نان در حضور وزیر/ نمایش فناوری‌های روز همزمان با شکستن طلسم 3 ساله تغییر نرخ نان

می‌گویند عطر نان که می‌پیچد، اگر گرسنه هم نباشید، اگر رژیم غذایی سخت برای کاهش وزن داشته باشید یا اصلاً یک پرس چلوکباب سلطانی هم که خورده باشید، دل‌تان می‌خواهد یک تکه نان با پنیر لقمه بگیرید و بخورید. در یک کلام...

افتتاحیه با همهمه نمایشگاه بین‌المللی آرد و نان در حضور وزیر/ نمایش فناوری‌های روز همزمان با شکستن طلسم 3 ساله تغییر نرخ نان

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

می‌گویند عطر نان که می‌پیچد، اگر گرسنه هم نباشید، اگر رژیم غذایی سخت برای کاهش وزن داشته باشید یا اصلاً یک پرس چلوکباب سلطانی هم که خورده باشید، دل‌تان می‌خواهد یک تکه نان با پنیر لقمه بگیرید و بخورید. در یک کلام، معجزه نان در عطر و طعم آن نهفته است. به همین دلیل هم هست که هر وقت از دم نانوایی عبور می‌کنید، گرسنه می‌شوید و دل‌تان هوس نان می‌کند. اگر این عطر و طعم را با گرسنگی اول صبح گره بزنید، خواهید دید نان، معجزه صبحگاهی است و هر لقمه‌ آن جان تازه‌ای در رگ‌های بدن می‌دهد. از ظهر پنج‌شنبه دیروز در حالی که سوز سرمای پاییزی در محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران در نوردید، خنکای پاییزی و هوای پاک شده تهران از جولان آلودگی‌های روزمره، فرصت خوبی را فراهم کرد تا بازدیدکنندگان نمایشگاه نان که با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی همزمان شده است، فرصت یابند تا نان‌های خوش پخت عرضه شده با بهبوددهنده‌های جدید آرد و همچنین فناوری‌های سخت‌افزاری ماشین‌های روز بومی و جهانی هوس نوستالژیک نان ایرانی باب طبع او را به معرض نمایش گذارند و حس و حال خوش مراجعه در گذشته‌های نه خیلی دور را به نانوایی‌ها برای تهیه نان دلخواه بیدار کنند.

ازدحام کم‌سابقه فعالان صنعت آرد و نان هنگام افتتاحیه در جایگاه تعبیه شده برای بریدن روبان افتتاح مراسم، اگرچه از منظری توی ذوق عکاسان و خبرنگارانی می‌زد که در پی شکار صحنه با لوگوی طراحی شده برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان ایبکس 2017 بودند، اما زمانی تأسف‌بارتر شد که در بدو ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به سالن شماره 8، صدها غرفه دار یا افراد غیرمرتبط، بدون ملاحظه وزیر و لزوم تمرکز داشتن وی در تعامل با مدیران نمایشگاه، حلقه جدایی بزرگی را میان وزیر مشتاق معاشرت حضوری با غرفه‌داران و چه‌بسا خبرنگاران پرشماری که در روز تعطیل رسانه‌ای اقبال خود را به اطلاع‌رسانی از صنعت آرد و نان و دفاع از حقوق این صنعت نشان داده بودند، بکشند. ازدحامی که به همراه دویدن‌های گاه و بیگاه از این غرفه به آن غرفه و حتی لگدمال شدن برخی بازدیدکنندگان از همه جا بی‌خبر! منجر به این شد تا سید محمدرضا مرتضوی، مدیر برگزارکننده نمایشگاه که از جانبازان جنگ تحمیلی است و علی‌القاعده باید همراه وزیر می‌توانست میزبان وی در حین بازدید از غرفه‌های هدف‌گذاری‌شده نمایشگاه باشد، در این همراهی ناکام بماند. تا آنجا که وی در نشست خبری بعد از خلوت شدن نمایشگاه که از سوی مسئول ستاد خبری نمایشگاه تدارک دیده شد، از وزیر صنعت بابت شدت ازدحام مطالبه‌کنندگان دغدغه‌هایی که البته می‌شد در شرایط مساعد و با مراعات شخصیت حرفه‌ای خود تولیدکنندگان مهیا شود، رسماً عذرخواهی کرد.

وزیری که در فشار ازدحام‌کنندگان، در گفت‌وگویی با شرایط سخت با دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نه سایر خبرنگاران که به پاس حفظ حرمت خود از همهمه شدید و کم‌سابقه در غرفه "نان سحر" برای وزیر پرهیز کرده بودند، از کاهش مداخله دولت در صنعت گندم، آرد و نان خبر دهد و از وزارت جهاد کشاورزی نیز بخواهد در تولید محصولات استراتژیک، قیمت را به نرخ جهانی نزدیک کند.

محمد شریعتمداری با بیان اینکه در چهار سال گذشته و نیز در ماه‌های اخیر دولت دوازدهم تلاش کردیم یک حرکت جدید در توسعه گندم، آرد و نان داشته باشیم، گفت: تلاش ما این بوده که میزان مداخله دولت در این امر را کاهش دهیم و فراهم کنیم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی با اشاره به اینکه زمینه این کار از دولت یازدهم آغاز شده و تصمیم‌گیری در حوزه مسائل مربوط به گندم، آرد و نان تا جایی که مقدور بود از سوی دولت به فرمانداری‌ها و اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط در هر استان واگذار شده است، افزود: کوشیده شد تا اختیارات بیشتری برای تصمیم‌گیری در زمینه مسائل مربوط به این صنعت داشته باشند و من فکر می‌کنم این حرکت راه حلی برای توسعه همه‌جانبه صنعت مذکور خواهد بود.

وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خرید تضمینی گندم یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دولت طی این سال‌ها به آن اهتمام کرده است، ادامه داد: سیاست خرید تضمینی گندم را در کشور ادامه می‌دهیم، اما از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز با کمک به ارتقای بهره‌وری بیشتر محصولات استراتژِیک، قیمت‌ها را به نرخ جهانی نزدیک کند.


مدیر برگزارکننده نمایشگاه در نشست خبری بعد بازدید وزیر صنعت

از محمد شریعتمداری بابت شدت ازدحام مطالبه‌کنندگان رسماً عذرخواهی کرد.


این مقام مسئول در وزارت صنعت با بیان اینکه طی سه سال گذشته در حوزه نان نظارت کافی در سطح کشور اعمال نمی‌شد، عنوان کرد: به همین دلیل ستاد تنظیم بازار بر نظارت بیشتری فرمانداری‌ها و اتحادیه‌های صنفی در کشور تأکید کرد و تعیین نرخ را به اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف با هماهنگی فرمانداران در سراسر کشور واگذار کرد. آنچه که آنجا تصمیم گرفته شد این بود که حداکثر سقف مجاز از سه سال گذشته که قیمت نان در سراسر کشور توسط اتحادیه‌ها و فرمانداری‌ها تعیین شده بود هر سال بیشتر از پنج درصد نباید باشد، اما متأسفانه بسیاری از مراکز تولید ما در این سال‌ها بدون قیمت مصوب افزایش حداقلی را اعمال کرده بودند و آنچه که ستاد تنظیم بازار به آن تأکید دارد، این است که از زمان تعیین قیمت مصوب در سه سال گذشته بیش از پنج درصد در هر سال در هیچ‌کدام از نقاط کشور با مجوز فرمانداران، اجازه افزایش نرخ ندارند و این اختیار به اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی در سراسر کشور واگذار شده که با هماهنگی فرمانداری‌ها نسبت به انجام این کار اقدام خواهند کرد.

شریعتمداری اضافه کرد: اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی باید بر مجموعه ۸۰ هزار واحد صنفی در کشور نظارت کافی را اعمال کنند تا این هدف محقق شود.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان که شواهد حاکی از تغییرات مثبت رخ داده نسبت به ادوار گذشته است، از دوم تا پنجم آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران و از ساعت ۹ تا ۱۷ در حال برگزاری است. این نمایشگاه با حضور ۱۷۷ شرکت داخلی و خارجی از ۱۱ کشور جهان در حال برگزاری است./

S-960903-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید